2014-01-25, 15:27
Medlem
SmokeOns avatar
Söker ordet på ett föremål som alla tror är mäktigt, men om det skulle undersökas så skulle det visa sig vara helt obetydligt. En skuggfigur vore ett exempel. Ett annat exempel är kanske en blåsfisk. Rent av en talkudde. Maskerna och dräkterna i filmen "The Village" lurar befolkningen att det finns monster i skogen, men i själva verket är det utklädda människor.

Det jag söker är egentligen något mindre och mer symboliskt, ungefär något som en fejktrollkarl skulle bära i en tecknad fantasyfilm. Nu kommer jag inte på något sådant föremål, men ett liknande scenario vore:

För att kuva invånarna i byn så uppenbarar sig en röst i tomma intet som hotar dem med massa problem om de inte lyder trollkarlen. I själva verket är det trollkarlen som buktalar.

Ordet jag söker är inte illusion, då illusionen snarare är det som upprättas av föremålet. Det är själva föremålet jag tänker på.
Citera
2014-01-25, 15:31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Söker ordet på ett föremål som alla tror är mäktigt, men om det skulle undersökas så skulle det visa sig vara helt obetydligt.
Papperstiger?
Citera
2014-01-25, 16:46
Medlem
egon2bs avatar
Ordet potemkinkuliss betyder i grunden skönmålad kuliss för att uppvisa välstånd utan bakgrund, en propagandabluff. Men även en stridsvagn i papp eller en låtsasjagare vid kajen, de kan kallas potemkinkulisser.
Citera
2014-01-25, 17:17
Medlem
grimars avatar
Gud?
Citera
2014-01-26, 00:29
Medlem
Halmgubbe? Luftslott?
Citera
2014-01-26, 01:16
Medlem
Meyvens avatar
Någon form av fasad?
Citera
2014-01-26, 01:22
Medlem
Arthur Dents avatar
Chimär eller Chimaira, naturligtvis.
Citera
2014-01-27, 06:40
Medlem
Koloss på lerfötter. Byggd på lösan sand. Nånting är utan substans. Nånting har ingen makt bakom. Lösa boliner. Luftbubbla. Dagslända. Upp som en sol, ner som en pannkaka. Uppblåst.
Ynkrygg. Ingen stake.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Chimär eller Chimaira, naturligtvis.

Det är visserligen samma ord med olika stavning, men chimär används i betydelsen här ja, medan Chimaira var monstret ifråga, bestående av olika djurs kroppsdelar, har jag för mig. Används gärna i moderna SF-thrillers, kanske om något slags supervirus som hela tiden kan byta egenskaper.
Citera
2014-01-27, 07:52
Medlem
forts. Utan substans /ingen substans (kan även vara juridiskt), innehållslös, ryggradslös, kuliss*, rena teaterkulisser, ren parodi, inget krut i kraftpaketet, muskellös, ... men vek, ... men i själva verket vek / kraftlös / mjuk inuti, till synes (stark), för syns skull, visa flagg, leva på sitt rykte, låta påskina, rutten inuti, uppäten av röta inuti, cancersvulst, enbart symboliskt, bara ett skal, tomt inuti, verkningslös,

finns säkert än flera.

*ang Potemkinkuliss. Begreppet är lite av en faktoid. Det är välkänt att Potemkin VAR en kraftfull guvernör och vid behov general, och lät anlägga ett antal städer och ett stort antal byar, då med rysktalande befolkning (den befolkningen som var där innan talade tatariska / turkiska, om dessa fördrevs eller om befolkningstätheten ökades på riktigt vet jag ej).
Så jag tror inte Potemkin några behövde konstgjorda kulisser. Det räckte fint med att beordra att städa upp i byarna, låsa in trasigaste byhjonen och tiggarna, och byfolket skulle ha på sig sina bästa kläder dagen när kejsarinnan for förbi och hurra så mycket de kunde när de såg hennes ekipage. Alltså ungefär som man brukar göra än idag i många sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in