Citat:
Ursprungligen postat av
Sotern
Vid en kärnexplosion i underjorden så lär det bildas ett hål i bergrunden. Min undran är var de bergmassor blir av där hålet nu är? Förgasas de eller är det berget som tryck ihop?
Och, hur stort blir ett sådant hål?
En kärnvapenexplosion är för detta ändamål två saker. Delvis är det trycket. Jag vill minnas att en atombomb skapar en tryckstöt som inte är jättestor volymmässigt. Detta skapar ett vakuum runt explosionspunkten. Den shockvåg man ofta förknippar med kärnvapen är den som kommer från när detta vakuum kollapsar och drar in omgivningen igen. Tar man bara detta i åtanke kommer berget först spricka, sedan skjutas ut, sedan dras tillbaka. Detta skapar inte så mycket hålrum som så. Den pulveriserade berggrunden kommer inte ha några problem att fylla det hålrum som funnits.
Den andra aspekten vi behöver ha i åtanke är att den är varm, så det stämmer nog att en del av berget förångas. Eftersom berggrunder runt om den gasen kommer att krackelera kommer gasen förmodligen fly uppåt genom sprickorna. En volym berg motsvarande den som förångats kommer att falla ned där den nu förångade berggrunden en gång fanns. En hel del av detta kyls nog dock ned på vägen. Jfr
http://www.youtube.com/watch?v=l5jfaXSFfGQ#t=69 .
Obs. Enbart mina egna funderingar, jag är ingen expert på kärnvapentester eller bergsingenjörskonst.