2014-01-26, 23:16
Medlem
Fredrikos avatar
http://webcache.googleusercontent.co...se.se/kartsok?

Den lilla stackaren som försökt gömma sig djupt in i de norska skogarna. Eller personen som gjort sin flykt till ett charmigt litet hus i Paris. Nu är dom inte så osynliga längre...
Citera
2014-01-27, 07:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junne13
Ödesdigra konsekvenser detta kommer att kunna få. Och nu vet vi ju vilka som bär skulden till alla självmord, mord, avskedanden, skadegörelse m.m som detta med stor sannolikhet kommer att leda till.. Blir svårt för dessa "skumbags" till jurister att gömma sig bakom diverse juridiska spetsfundigheter. I annat fall finns gissningsvis drabbade som mer än gärna tar lagen i egna händer, de har ju då ingenting längre att förlora.

Undrar om det går att ställa de här personerna till svars för de tragedier som kan följa? Jag menar, yrkeskriminella kommer inte att bry sig nämnvärt, utan det är alla de här människorna som de senaste fem år dömts för något, där såren ännu är färska och där exempelvis det kan handla om sådant ytterligt privat som kanske misshandel inom familjer, incest och liknande. Tro inte att bara förövaren drabbas, det kommer även offren att göra. De kanske önskar leva i fred med sina problem, och inte bli uthängda. Jag blir arg så det ryker ur näsborrarna på detta! Dessutom blir människor "mängddömda", om en i familjen felat, blir alla dömda… nej, detta kan gå illa. Den första arbetsgivaren som sparkar någon utifrån Lexbase, eller inte anställer någon på grund av databasen, får förhoppningsvis sin dom i himlen/helvetet. Var nu rädda om era medmänniskor!
Citera
2014-01-27, 09:22
Medlem
pyttefnaxs avatar
Man ska tydligen kunna söka rätt mycket som bara registrerad, men utan att se så mycket mer än att personen är dömd. Risken finns att många kommer söka på folk utan att kolla närmre och då kommer en person som är dömd för att ha snattat se lika skyldig ut som en kvinnokränkare eller mördare.
Citera
2014-01-27, 10:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nippot
Klart som tusan arbetsgivare kommer börja kolla upp folk innan anställning. Det börjar på allvar nästa vecka. På gott och ont.

Tror inte man skulle våga någon sådant på lexbase när man vet om att nästan alla nyhetsredaktioner i Sverige sitter på andra liknande databaser och lätt kan kolla.

Vissa arbetsgivare har gjort det alltid nu blir det vanligare bara för att det blivit enklare. Offentlighetsprincipen har varit till för eliten murvlar och politiker större företag. De med resurser har alltid kunnat kolla upp oss andra. Nu blir det jämlikare och det är bra.

Antingen har man en offentlighetsprincip och då ska den vara lika tillgänglig för alla. Eller så har man ingen offentlighetsprincip och det vore allra bäst.

Halvmesyrer gynnar PK-eliten men även kriminella som vill åt vår identitet och se om vi är rika eller fattiga, gamla och svaga så vi kan föremål för inbrott eller ett bedrägeri.
Citera
2014-01-27, 10:21
Medlem
"På grund av mycket stort intressehar servrarna överbelastats"

Vågar vi hoppas på en ddos attack ?
Citera
2014-01-27, 11:07
Moderator
Fear2bes avatar
Funkar om man klickar flera gånger på sök. Servrarna nere då och då på grund av stort antal sökningar. Kollade på någon bekant som jag misstänkte skulle vara med och ja, det blev en träff, fast vad det var för brott går ju inte att se. Jag menar JÄKLAR när man ser på kartan, det verkar ju krylla av brottslingar. Bara på min gata är det 5-6 stycken och då bor jag i ett av de mer lugna och städade områdena (att jämföra med 60 st på Varbergagatan).
Citera
2014-01-27, 12:11
Medlem
jag finns inte med!! även fast jag har en dom för mindre än 5 år sen.
Citera
2014-01-27, 13:02
Medlem
absolut-justices avatar
Don efter person:
http://bayimg.com/laHfcAaFo
http://bayimg.com/LahFlAAFo
Citera
2014-01-27, 13:10
Medlem
acerblazerlols avatar
Ni skrev att man skulle kunna hitta sig själv?
En kompis försökte just hitta sig via min dator men han fanns inte att hitta någonstans, är det bara dömda som syns?
edit: ser nu att det verkar vara förekommande i svenska domstolar som syns.
Citera
2014-01-27, 14:42
Medlem
Ahh, visste jag kände igen namnet (Jonas Häger). Har honom på fejjan och det är en riktig skojare. En inbiten gnagare och verkar vara någon lightare form av hulligan.
Hittar honom dock inte på fejjan bland mina kontakter, då halisen utger sig för att heta typ "Jonte Fågel" eller något liknande.

Edit: Han är från Sollentuna och jag håller på att gå igenom alla mina mutuals från Sollentuna. Han verkar ha gått under jorden då han säkerligen har googlat sitt namn
Kan väl tilläggas att jag inte är med på registret, men anser att detta är ett steg mot fel riktning från ett samhällsperspektiv.

Edit 2: Bingo! Han har avaktiverat sitt konto. Jonte Fågel it is.
Senast redigerad av yoloyodo 2014-01-27 kl. 14:49.
Citera
2014-01-27, 17:42
Medlem
Roliga är ju att man betalar för något, som väl egentligen är gratis om man bara pallar ringa till en domstol?
Har man ett namn/personnummer på någon man är nyfiken på, så tar det inte många sekunder att få alla domar på denna person, gratis (mer eller mindre, tydligen tar dom nån liten avgift beroende hur mycket dom behöver arbeta för att få fram infon, men har man personnummer går det direkt).

Sen tror jag att dom nog skulle tjänat mer på att sälja abonnemang på 99kr/månaden, i stället för att köra per/sökning. Det går väl inte så jäkla bra för Ratsit precis? Folk är för snåla för att betala 60-80kr för info om grannen...
Citera
2014-01-27, 18:06
Detta är ett verktyg sänt från himlen. Jag har redan använt det ett flertal gånger genom att be folk skriva i sin stad och häpna över hur mycket svartskallar varje sökning visar upp. Eftersom brotten inte specas så nöjer de sig med att konstatera att svartskallar tydligen är precis så brottsbenägna som vi rasister alltid sagt. Man får tacka och hoppas fler liknande sökverktyg hamnar i händerna på folket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in