Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-25, 01:17
Medlem
felstavadds avatar
En fråga som rullat runt i skallen på mig flera år nu gällande skivkontroll och behörigheter och dess reparationer.

Har kört mac i väldigt många år nu och varje gång jag kört skivkontroll så hittar den alltid en hel lista med fel/problem som den försöker rätta till. Ibland går det och ibland står det att det inte gick. Jag får då starta från en extern skiva och köra skivkontroll och den reparerar då fler problem men när man sen kör skivkontroll igen efter uppstart så är det en hel lista med fel igen som räknas upp.

Finns det någon här som någonsin fått ett rent protokoll (eller vad det heter) när ni kört en koll på systemet?
-själv har jag aldrig fått det, jag har packat upp nya macar från kartongen, kört skivkontroll och hittat fel direkt, vad beror detta på och varför går det sällan att laga dem?
Det känns som om att det finns kroniska problem inbyggda som aldrig kan repareras men jag vet inte om de är problem som påverkar macens prestanda. De finns ju kvar oavsett om man uppdaterar system eller inte.

Det är liksom bara konstigt att verktygsprogrammet man får med som ska laga systemet inte klarar av det.
Citera
2014-01-25, 10:34
Medlem
massuppfittads avatar
Det låter som att det här s.k. skivkontroll är mjukvara för defragmentering? I så fall är det inte så konstigt, en hårddisk kommer alltid att ha ett visst mått av fragmentering oavsett hur lite du använder den. I ditt fall kan det t.ex. röra sig om systemfiler som används vid defragmenteringen vilket skulle förklara varför det går att få bort det via en extern enhet men att 'felen' finns där igen när du kör samma mjukvara direkt i datorn.
Citera
2014-01-25, 11:27
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittad
Det låter som att det här s.k. skivkontroll är mjukvara för defragmentering? I så fall är det inte så konstigt, en hårddisk kommer alltid att ha ett visst mått av fragmentering oavsett hur lite du använder den. I ditt fall kan det t.ex. röra sig om systemfiler som används vid defragmenteringen vilket skulle förklara varför det går att få bort det via en extern enhet men att 'felen' finns där igen när du kör samma mjukvara direkt i datorn.

Skivkontroll har inget med defragmentering att göra, den reparerar behörigheter och annat som kan ligga bakom att en mac kan strula ibland, så det är ett kontroll/reparationsprogram.
Citera
2014-01-25, 11:51
Medlem
Littons avatar
Ofta är det massvis med fel från Java som lever kvar gång efter gång. Java kan helt enkelt inte uppföra sig. Apple har flera gånger skrivit om vilka meddelanden som kan ignoreras.

Ex:
http://support.apple.com/kb/TA21090
http://support.apple.com/kb/ts1448
Citera
2014-01-25, 12:07
Medlem
ei96byods avatar
Det där med reparation av rättigheter är en rätt komplicerad historia. Vill du läsa allt om det så rekommenderar jag följande artikel:
http://www.macworld.com/article/1052220/repairpermissions.html

Artikeln är visserligen rätt gammal nu, men den förklarar många saker som folk missuppfattar om reparationen av rättigheter.

En sak som kanske kan orsaka problem kan vara en fil som används just nu, och skivverktyget har inte åtkomst till filen för att ändra rättigheterna.

Det är också skillnad på varningar och fel. Vissa saker är inställda som varningar, men ändras inte, eftersom de inte skall kunna orsaka några fel. Vissa saker är inställda som allvarliga fel och gör att skivverktyget försöker korrigera dem.

Kortfattat kan man säga att det finns många anledningar till att skivverktyget inte kan/vill reparera vissa rättigheter.
Generellt kan man säga att de flesta varningar som dyker upp varje gång, och som inte verkar repareras, kan man ignorera.

Det finns vissa varningar som t.o.m. Apple säger att man SKA ignorera. De kan du läsa om här:
http://support.apple.com/kb/TS1448?viewlocale=sv_SE

I äldre versioner (äldre än "Snow Leopard", 10.6) av operativet så listade den även det som skiljer i rättigheter mellan originalinstallationen av operativet och alla uppdateringar man gjort. Då kunde listan vara milslång, vilket var idiotiskt, eftersom detta inte var felaktigheter, utan bara ändrade rättigheter mellan uppdateringar. Dessa felmeddelanden dyker som tur är inte upp i listan längre.

Slutligen har du Apples instruktioner om reparation av rättigheter här:
http://support.apple.com/kb/HT1452?viewlocale=sv_SE

För att sammanfatta kan man säga att saker som skivverktyget inte kan fixa rättigheterna för kan du generellt sett ignorera.
Citera
2014-01-26, 15:50
Medlem
felstavadds avatar
Tackar för svaren, då fattar jag lite mer även om jag tycker det är konstigt. Ett problem/fel som dyker upp vid en scanning och presenteras som ett problem/fel i loggen men som visar sig vara ett problem som är ok och kanske även rent av ska vara där är i min värld lättast att helt enkelt inte definiera som ett problem/fel över huvud taget.
Citera
2014-01-26, 17:07
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Tackar för svaren, då fattar jag lite mer även om jag tycker det är konstigt. Ett problem/fel som dyker upp vid en scanning och presenteras som ett problem/fel i loggen men som visar sig vara ett problem som är ok och kanske även rent av ska vara där är i min värld lättast att helt enkelt inte definiera som ett problem/fel över huvud taget.

Håller med dig fullständigt. De kunde ha dolt de saker som inte orsakar några problem, precis som de gjorde i Snow Leopard, men det är så det är.

Jag har dessutom bara varit med om en enda gång som reparation av rättigheter har hjälpt med ett problem, och det var för 10 år sedan ungefär, när jag hade installerat en version av QuarkXpress ute hos en kund som ställde till det något fördjävligt. Den gången funkade allt bra igen efter reparationen.

Sedan dess gör jag denna rättighetsreparation så fort en dator beter sig konstigt, tillsammans med en del andra tricks, men reparation av rättigheter i sig brukar inte leda någonstans egentligen. Det är sällan det som är problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in