Ett av mina, för tillfället, mål i livet, är att uppnå en slags perfektion. Jag tror någon intressant person sa något om att meningen med livet är att utveckla vår potential och njuta av livet etc... I vilket fall som helst, är det det jag strävar efter. Perfektion i psyke, kropp och själ.
Kropp - stark och frisk.
Psyke - skarp, kunnig och intelligent.
Själ - kraften att kunna motstå frestelser för sinnet och psyket.
Det säger sig självt: en människa som onanerar hejvilt därhemma varje dag 2 timmar, har en mycket mindre sannolikhet att uppnå något stort, säg t.ex. blir astronaut eller nåt(detta är av historien och logiken evident). Eller så kanske personen glufsar i sig massa mat, pga brist av självkontroll, vilket ger honom ett dåligt rykte etc etc. Den aspirerande astronauten omsätter istället tiden i arbete eller någon meningsfull aktivitet. Allt handlar om självkontroll, och ju bättre självkontroll man har, desto starkare karaktär har man. Det är ju just därför som Jesus och Buddha är stora inspirationer för mig, Bibeln säger ju också att man ska kontrollera sig. Även alla martyrer t.ex. är ett praktexempel för den karaktär som utvecklas genom självkontroll; att stå stenhårt fast vad som än sker.
Även om jag nämner kristna förebilder så hoppas jag att folk inte dömer mig till fundamentalist och hela kalaset... Vad jag försöker göra är helt enkelt att kanalisera hela min sexuella energi till t.ex. en potentiell flickvän
(som jag inte har för tillfället...
)
Men men, som alla människor, är jag kött och blod, och min dröm om denna perfektion ter sig ganska långt bort för tillfället... En sak jag har problem med är sexuell lystnad. Det samhälle vi lever i är väldigt sexfixerat, det säger sig självt. Och det blir svårare och svårare att inte få sina tankar härledna till porr och dyl. Problemet är att dessa tankar sätter sig i huvudet en längre tid. Det är väldigt svårt att få bort dem när man väl fått en tanke i huvudet! Om du t.ex. bara är arg på någon, så kan du gå ut och ta en promenad; då brukar i alla fall mina tankar släppa. Men just det sexuella sätter sig liksom i bakhuvudet, och poppar upp i huvudet titt som tätt.
(Och till alla som säger "YOLO, blabla, runka så mycket du kan, du lever bara en gång", så säger jag att onani är inget nytt. Det är samma sensation, om och om igen, som man inte kan koppla bort sig ifrån, just eftersom ens viljekraft är för svag).
Ibland brukar jag gå och ta en iskall dusch, och då brukar lystnaden släppa på ett tag.
Så min fråga är alltså: hur motstår man sexuell lystnad? Några tips? Hur upplever ni det?
Kropp - stark och frisk.
Psyke - skarp, kunnig och intelligent.
Själ - kraften att kunna motstå frestelser för sinnet och psyket.
Det säger sig självt: en människa som onanerar hejvilt därhemma varje dag 2 timmar, har en mycket mindre sannolikhet att uppnå något stort, säg t.ex. blir astronaut eller nåt(detta är av historien och logiken evident). Eller så kanske personen glufsar i sig massa mat, pga brist av självkontroll, vilket ger honom ett dåligt rykte etc etc. Den aspirerande astronauten omsätter istället tiden i arbete eller någon meningsfull aktivitet. Allt handlar om självkontroll, och ju bättre självkontroll man har, desto starkare karaktär har man. Det är ju just därför som Jesus och Buddha är stora inspirationer för mig, Bibeln säger ju också att man ska kontrollera sig. Även alla martyrer t.ex. är ett praktexempel för den karaktär som utvecklas genom självkontroll; att stå stenhårt fast vad som än sker.
Även om jag nämner kristna förebilder så hoppas jag att folk inte dömer mig till fundamentalist och hela kalaset... Vad jag försöker göra är helt enkelt att kanalisera hela min sexuella energi till t.ex. en potentiell flickvän
(som jag inte har för tillfället...
)Men men, som alla människor, är jag kött och blod, och min dröm om denna perfektion ter sig ganska långt bort för tillfället... En sak jag har problem med är sexuell lystnad. Det samhälle vi lever i är väldigt sexfixerat, det säger sig självt. Och det blir svårare och svårare att inte få sina tankar härledna till porr och dyl. Problemet är att dessa tankar sätter sig i huvudet en längre tid. Det är väldigt svårt att få bort dem när man väl fått en tanke i huvudet! Om du t.ex. bara är arg på någon, så kan du gå ut och ta en promenad; då brukar i alla fall mina tankar släppa. Men just det sexuella sätter sig liksom i bakhuvudet, och poppar upp i huvudet titt som tätt.
(Och till alla som säger "YOLO, blabla, runka så mycket du kan, du lever bara en gång", så säger jag att onani är inget nytt. Det är samma sensation, om och om igen, som man inte kan koppla bort sig ifrån, just eftersom ens viljekraft är för svag).
Ibland brukar jag gå och ta en iskall dusch, och då brukar lystnaden släppa på ett tag.
Så min fråga är alltså: hur motstår man sexuell lystnad? Några tips? Hur upplever ni det?