2014-01-25, 08:59
Medlem
zotarmossas avatar
Jag läser musikvetenskap. Har precis blivit klar med min kandidat och läser nu ett par magisterkurser innan det är dags för magisteruppsats.

På grundnivå var vi rätt många men inga krav på att vi skulle redovisa våra arbeten inför hela gruppen. Nu däremot är vi bara 5 på varje kurs, vilket känns skönt för mig. Vi har mycket seminarier då vi diskuterar olika frågeställningar i gruppen, men så länge jag får sitta på min stol och inte typ 30 par ögon glor på mig medan jag pratar så är det lugnt.

Käkade middag med en polare som pluggar på Handels (Göteborg) igår och han berättade att dom måste gå upp på en jävla scen med mikrofon och redovisa sina arbeten för en klass på typ 70 pers. Jag hade aldrig i hela mitt liv gjort det.
Citera
2014-01-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zotarmossa
Jag läser musikvetenskap. Har precis blivit klar med min kandidat och läser nu ett par magisterkurser innan det är dags för magisteruppsats.

På grundnivå var vi rätt många men inga krav på att vi skulle redovisa våra arbeten inför hela gruppen. Nu däremot är vi bara 5 på varje kurs, vilket känns skönt för mig. Vi har mycket seminarier då vi diskuterar olika frågeställningar i gruppen, men så länge jag får sitta på min stol och inte typ 30 par ögon glor på mig medan jag pratar så är det lugnt.

Käkade middag med en polare som pluggar på Handels (Göteborg) igår och han berättade att dom måste gå upp på en jävla scen med mikrofon och redovisa sina arbeten för en klass på typ 70 pers. Jag hade aldrig i hela mitt liv gjort det.
Håller med dig om att det inte är så farligt att sitta ned och diskutera, i alla fall inte när man bara svarar på en fråga och pratar hyfsat kort.

Det går från småobekvämt -> dödsångest (för mig) när det istället handlar om att ställa sig framför klassen och prata länge.

Haha sjukt. Men personerna på Handels är jävligt sociala och framåt av sig så många lider nog inte.
Citera
2014-01-25, 11:45
Medlem
Neonights avatar
Jag lider fortfarande av nervositet när jag ska hålla anföranden eller liknande. Det som tycks hjälpa för mig är följande:

1. Att öva, öva, öva. Spela in anförandet dagen innan och lyssna på hur de låter
2. Att veta vad jag pratar om in i minsta detalj. Om jag vet vad jag ska prata om utan stödord eller papper så slipper jag flacka med blicken ned i några anteckningar etc
3. Att jag utsätter mig för att tala inför grupp. Att vänja sig vid att bli utstirrade av personer längst fram. De som sitter där vill mig inget illa, de är där för att lyssna på mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in