2014-01-24, 19:44
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Har nu åter igen upplevd att alkohol smakar illa, ja ruttet nästan.

Tidigare har jag märkt det på öl, man sitter och dricker ett specifikt ölmärke, och plötsligt så smakar en av dom förbannat illa! Jag brukar ställa den burken eller flaskan tillbaks i kylen och öppna en ny. Ölen jag ställde tillbaka, smakar efter ett tag helt okej igen, vad beror det på? Nej, det beror inte på att jag är full för den som tänkte skriva det. (Anledningen till att jag inte häller ut drycken beror på att jag vet att den plötsligt är helt drickbar efter ett tag igen)

Men i dag dricker jag vin på box. När jag nu tappade ett tredje glas vin och börjar dricka det, så smakar det riktigt illa! Ja, som finkel eller liknande. Hur i alla dagar kan vinet eller ölen för den sakens skull helt plötsligt ändra karaktär på det här viset? Tidigare när det har handlat om öl, så har jag kollat utgångsdatum och det har inte haft med det att göra.

Och varför smakar ölet/vinet normalt igen efter en stund när det har stått ett tag?

Man kan väl förklara just ölen med att det är något fel på just den burken, eller flaskan, -men hur förklarar man det när det handlar om ett boxvin där vinet plötsligt kan smaka illa efter halva boxen?

Vill påpeka att jag känner igen smaken vare sig det gäller öl eller vin, alltså det smakar illa på samma sätt. Det beror heller inte på något jag har ätit eller liknande som annars skulle kunna förklara en ändrad smaksuppfattning.

Detta har förbryllat och irriterat mig ett bra tag nu, och jag skulle gärna vilja ha en förklaring på detta.
Citera
2014-01-24, 19:45
Medlem
runsamoks avatar
kan vara så att du har högre % än det du dricker och då kan kroppen reagera på att det ger inget. Du typ sänker din promille.
Citera
2014-01-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runsamok
kan vara så att du har högre % än det du dricker och då kan kroppen reagera på att det ger inget. Du typ sänker din promille.

Vad har smaken med min promillehalt att göra?
Citera
2014-01-24, 19:54
Medlem
runsamoks avatar
kroppen stöter ifrån,när det inte ger något. Typ placebo,kroppen kräver resurser.
Citera
2014-01-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runsamok
kroppen stöter ifrån,när det inte ger något. Typ placebo,kroppen kräver resurser.

Nej, det där låter mycket konstigt. Varför skulle drycken ändra smak beroende på min promillehalt?

Det handlar alltså om relativt små mängder alkohol. Har jag druckit två glas vin, och det tredje smakar illa -så har det definitivt inte med min egen promille att göra.

Kan tillägga att jag har en väldig hög tolerans när det gäller alkolhol.
Citera
2014-01-24, 20:05
Medlem
Sephirots avatar
Dålig smak i munnen efter några glas vin? Ser väl inget konstigt med det! Det har väl med syra och smakämnen som samlas i munhålan
Citera
2014-01-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sephirot
Dålig smak i munnen efter några glas vin? Ser väl inget konstigt med det! Det har väl med syra och smakämnen som samlas i munhålan

Njaa, jag tror inte det har med det att göra. Har haft personer som har smakat på den illasmakande drycken, och dom tycker likadant. Så i sådana fall så har vi alla samma dåliga smak i munnen.....
Citera
2014-01-24, 21:25
Avstängd
PlanetCaravans avatar
När man har druckit tillräckligt så smakar tom fernet bra... Okej, kanske inte Fernet men du fattar vad jag menar...
Citera
2014-01-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
När man har druckit tillräckligt så smakar tom fernet bra... Okej, kanske inte Fernet men du fattar vad jag menar...

Att det smakar bra då håller jag kanske inte med om, men att man bryr sig rejält mycket mindre när man är berusad är helt klart

Fast nu handlar detta om alkohol i små mängder, där smaken helt plötsligt ändras.......är det verkligen ingen som har varit med om detta?
Citera
2014-01-24, 21:37
Avstängd
PlanetCaravans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Fast nu handlar detta om alkohol i små mängder, där smaken helt plötsligt ändras.......är det verkligen ingen som har varit med om detta?

Jo, jag har varit med om samma sak. Kan inte svara på exakt vad det beror på dock. Kanske att man har ätit nån mat som gör att man helt plötsligt inte reagerar positivt med de man dricker?
Citera
2014-01-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Jo, jag har varit med om samma sak. Kan inte svara på exakt vad det beror på dock. Kanske att man har ätit nån mat som gör att man helt plötsligt inte reagerar positivt med de man dricker?

Jo, ibland om man har ätit något med stark smak så visst kan det ändra smaken på det man dricker. Men i det här fallet så påpekar jag att det inte beror på det då det händer oavsett om jag har ätit något eller inte.

Detta händer ju aldrig med andra drycker än med alkohol, så det måste ju ha sin förklaring.....
Citera
2014-01-24, 22:23
Medlem
Strychnos avatar
Skulle detta inte kunna bero på ämnen som
jästbakterier har utsöndrat och som sedan
oxiderar bort när Öl/vinet har fått stå en
stund och "luftat sig"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera