2014-01-31, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Du inser säkert själv att ingen förutom din hyresvärd kan svara på detta.

Nej alltså, det jag undrar är vad "längre vistelse utomlands" betyder för oss som bor i hyresrätt. Måste man "göra något" produktivt utomlands, eller räcker det med att man ska ut på långresa? På Familjebostäders hemsida länkar de nämligen till hyresnämnden för mer information, där "längre vistelse utomlands" står som ett skäl.
Citera
2019-06-07, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Nej alltså, det jag undrar är vad "längre vistelse utomlands" betyder för oss som bor i hyresrätt. Måste man "göra något" produktivt utomlands, eller räcker det med att man ska ut på långresa? På Familjebostäders hemsida länkar de nämligen till hyresnämnden för mer information, där "längre vistelse utomlands" står som ett skäl.

Drar upp den här eftersom det kan komma att vara av vikt för mig i framtiden.
Citera
2019-06-07, 01:23
Medlem
vassapennans avatar
Långresa är ett giltigt skäl för andrahandsuthyrning. Om styrelsen bråkar så kan du vända till till hyresnämnden för att få ett godkännande därifrån.
Citera
2019-06-18, 20:19
Medlem
Eastmancolors avatar
Ett intressant ämne: såvitt jag förstår räknas all form av "externt brukande" av någons bostad dels som en form av andrahanduthyrning (oavsett tidsutdräkt eller om bostaden hyrs eller "lånas" ut) och dels som en intern fråga mellan bostadesinnehavaren och fastighetsägaren. Om det försiggår andrahandsuthyrning som fastighetsägaren aktivt eller passivt inte noterar är detta inget som föranleder konsekvenser för fastighetsägaren; det är en form av "specialjuridisk" problematik som inte omfattas av allmänt åtal eller initiativärenden hos i detta fallet Hyresnämnden.

Å andra sidan är kraven på bostadsinnehavaren tydliga såtillvida att han/hon måste begära tillstånd hos fastighetsägaren och kan förlora bostaden om han/hon inte gör det; det finns inget lagrum för "bostadsutlåning" (vilket en del tror) som gör att man kan kringgå andrahandsuthyrningsomständighet. Likaså kan tillstånd för andrahandsuthyrning i efterhand ifrågasättas av fastighetsägaren om det framkommer att de ursprungligen angivna skälen inte föreligger, t ex att man oriktigt hävdar studier utomlands.

Med andra ord blir svaret på TS fråga att det i praktiken kan råda avsevärd godtycklighet från fastighetsägarens sida vare det en hyresrätts- eller en bostadsrättsfastighet även om man tycker sig ha skäl. Man måste se till prejudikat.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-06-18 kl. 20:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in