2014-01-24, 11:53
Medlem
ItEndsInTheBigBangs avatar
Hej,

jag bor i en HSB lägenhet.. jag och min sambo vill ut på långresa om ca ett år och vill då hyra ut vår lägenhet i kanske 5 månader. Uthyrning för resa är inte något som man garanterat får av vad jag kan förstå, men är det någon som har erfarenhet av detta? Någon som fått hyra ut sin HSB lägenhet för långresa?
Citera
2014-01-24, 12:04
Medlem
Måste man ange skäl?
Jag bor i bostadsrätt så har inte koll på HSB men ring och fråga?
Var anonym bara. Uppge någons annat namn och lägenhet i din förening om du måste.
Annars är det väl bara att hitta på att ni ska plugga eller har blivit av med jobbet så ni ska bo hos en kompis tills ni löst det ekonomiskt?

Edit : Riksbyggen
Senast redigerad av PartyTintin 2014-01-24 kl. 12:10.
Citera
2014-01-24, 13:42
Medlem
Lodbrokers avatar
Även om HSB förvaltar din bostadsrättsförening, så är det din lokala styrelse som godkänner om du får hyra ut eller inte. Är det en liten förening, där du har bra kontakt med någon i styrelsen, kan det fixa sig enkelt.

Är det en stor byråkratisk förening, kommer de kanske att följa lagens krav på ”beaktansvärda skäl” för att du ska få hyra ut. Som sådana räknas vara studier eller arbete på annan ort, prova samboskap osv.

Är du inte säker på att få ett godkännande för resa, skulle jag fråga styrelsen om lov för "arbete utomlands". Och du är då osäker på vilket telefonnummer du har där (kontantkort?), men kan nås via mejlen.

Idag föreslog regeringen f.ö. att det ska bli lättare att hyra ut i andra hand, det ska räcka med "skäl". Och det har ni ju. Går lagen igenom, är dina problem lösta 1 juli.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/regeringsforslag-lattare-hyra-ut-i-andra-hand
Citera
2014-01-24, 14:55
Medlem
TeEsErs avatar
Man måste fortfarande ha "skäl" för sin andrahandsuthyrning men om föreningen ändå säger nej måste man gå till Hyresnämnden (de handlägger även sådant som rör BRF trots namnet) och föra sin talan och där få rätt.

Nu tror jag inte att de flesta BRF har något direkt emot att tillåta andrahandsuthyrningar vid en resa men om de vill så kan de förhala det genom att dra det till Hyresnämnaden.

/T
Citera
2014-01-26, 15:26
Medlem
Frassefrass avatar
Jag bor i brf hos en HSB förening. De enda skäl som gillas för andrahandsuthyrning här är jobb/studier på annan ort och provboende som sambo, max 2 års uthyrning. Här skulle det alltså inte funka med resa som anledning.

Jag tror dock att det varit snack om att ändra reglerna i år till att underlätta andrahandsuthyrning och tillåta andra skäl, men om det har införts än så är det väldigt väldigt nytt och antagligen inte anammat i alla hsb föreningar.

edit: sen på bollen, har visst inte införts.
Citera
2014-01-29, 03:42
Medlem
Jag lånar tråden, fast för egen del gäller det hyresrätt. Jag läste på hyresnämndens hemsida att man kan få tillstånd att hyra ut sin hyreslägenhet "vid en längre utlandsvistelse". Jag hade tänkt åka iväg 8 månader från och med juni och helt enkelt bo utomlands/resa/plugga på distans med tjejen och njuta av livet.

Kan nämna att jag hyrt ut två gånger tidigare av andra anledningar, om det har någon betydelse:
* Hösten 2009: Tog hand om en dödssjuk närstående.
* Hösten/vintern 2011/12: Studerade språk utomlands.

Är detta godtagbart?
Citera
2014-01-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff

Om du hyr ut utan tillstånd klassas detta som olovlig uthyrning och hyresvärden ser inte positivt på det kan jag lugnt säga dig, det finns även fall där ditt kontrakt på lägenheten avbryts p.g.a. just olovliga uthyrningen.
Citera
2014-01-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Om du hyr ut utan tillstånd klassas detta som olovlig uthyrning och hyresvärden ser inte positivt på det kan jag lugnt säga dig, det finns även fall där ditt kontrakt på lägenheten avbryts p.g.a. just olovliga uthyrningen.

Jag frågar om mina möjligheter att hyra ut, inte vilka konsekvenser en olovlig uthyrning kan leda till. Det vet jag redan.

Har tidigare hyrt ut två gånger med tillstånd, men undrar om en "långresa" är anledning nog. Står ju "längre utlandsvistelse" på hemsidan, så ptja...
Citera
2014-01-30, 14:36
Moderator
rotadents avatar
I föreningen där jag satt i styrelsen tillät vi ett par gånger att folk hyrde ut när de skulle bort på långresa. Någon tant som skulle åka sex månader till Thailand och vad det var. Men det är verkligen helt omöjligt att svara på hur just din förenings styrelse skulle resonera. Jag tvekar dock på om det anses vara ett så starkt skäl att det är meningsfullt att dra det vidare till hyresnämnden om de skulle neka. Så de har nog hyggligt på fötterna om de nekar.
Citera
2014-01-30, 14:57
Medlem
Fromlandss avatar
Brf bör tillåta "beaktansvärda skäl".
Citat från fastighetsägarna.se
"Allra vanligaste orsaken till att någon vill hyra ut sin bostadsrätt i andra hand är att bostadsrättsägaren vill prova på ett sammanboende eller ska studera/arbeta på annan ort under en tid. Dessa skäl anses som beaktans- värda och uthyrning i andra hand bör beviljas. Andra giltiga skäl kan vara om bostadsrättsägaren på grund av ålder eller sjukdom behöver vistas på vårdhem samt om han eller hon har en period av militärtjänstgörning eller utlandstjänstgörning framför sig. Fängelsevistelse är också ett giltigt skäl."
Citera
2014-01-30, 16:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Brf bör tillåta "beaktansvärda skäl".
Citat från fastighetsägarna.se
"Allra vanligaste orsaken till att någon vill hyra ut sin bostadsrätt i andra hand är att bostadsrättsägaren vill prova på ett sammanboende eller ska studera/arbeta på annan ort under en tid. Dessa skäl anses som beaktans- värda och uthyrning i andra hand bör beviljas. Andra giltiga skäl kan vara om bostadsrättsägaren på grund av ålder eller sjukdom behöver vistas på vårdhem samt om han eller hon har en period av militärtjänstgörning eller utlandstjänstgörning framför sig. Fängelsevistelse är också ett giltigt skäl."

Fast det där är ju rätt luddigt och nämner inte nöjesresor (vilket jag antar är det TS ska på). Ska man plugga eller jobb och kan styrka det med intyg är det förstås en annan sak. Men som sagt, det beror nog tyvärr mestadels på hur medgörliga fastighetsägaren/föreningen är. Jag tyckte alltid att vi skulle vara rätt generösa när jag satt i Brf-styrelse, generellt sett så orsakade andrahandshyresgäster inte fler problem än de som ägde lägenheterna. Snarare tvärtom...
Citera
2014-01-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Jag lånar tråden, fast för egen del gäller det hyresrätt. Jag läste på hyresnämndens hemsida att man kan få tillstånd att hyra ut sin hyreslägenhet "vid en längre utlandsvistelse". Jag hade tänkt åka iväg 8 månader från och med juni och helt enkelt bo utomlands/resa/plugga på distans med tjejen och njuta av livet.

Kan nämna att jag hyrt ut två gånger tidigare av andra anledningar, om det har någon betydelse:
* Hösten 2009: Tog hand om en dödssjuk närstående.
* Hösten/vintern 2011/12: Studerade språk utomlands.

Är detta godtagbart?

Du inser säkert själv att ingen förutom din hyresvärd kan svara på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in