Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Nu skrev jag inte att det skulle kunna ske över en natt. Självklart finns det problem som först måste lösas. Men i det långa loppet är det orimligt att Europas största nation står utanför ett enat Europa.
Om Ryssarna skulle gå med på att ställa om sitt hela samhällessystem till demokrati och europeisk ekonomin, samt dela med sig av sin suveränitet skulle jag bli glad. Jag ser det dock inte på horisonten. Varför skulle storlek vara en fördel för ett medlemskap? Det är i grund och botten det som ligger dem i fatet.
Citat:
Det finns inget krav som säger att EU-länder måste vara "etniskt homogena unitära stater". Tvärtom så finns det gott om exempel på motsatsen, och EU står hur som helst för fri rörlighet för medborgarna mellan olika stater.
Nej, det finns inget krav på det, och det vore rätt hemskt. Jag belyste rysslands storlek inte bara i yta, utan i folk. Det ryska federationen är en blandning av folkslag och språk och är i sig en form av union. Att Ryssland söker skapa en Eurasisk union gör det bara ännu svårare att ansluta dessa länder till EU, inklusive Ryssland.
Citat:
Nu brukar det vara så att ekonomi och handelsutbyte kommer först, politisk integration senare. Titta på EU:s egen utveckling. Som jag skrev ovan, så skulle ett frihandelsavtal mellan EU och EAU kunna bli första steget mot en ökad ekonomisk och pokitisk samverkan.
Vi har flera handelsavtal och frihandelsavtal med länder som inte kommer att bli medlemmar i EU. Vi kommer alltid att behöva ha goda relationer med Ryssland oavsett en Eurasisk union eller inte.
Citat:
Kärnan i den Euroasiatiska Unionen existerar redan i högsta grad form av tullunionen mellan Ryssland, Vitryssland och Khazakstan, som omfattar större delen den tilltänkta unionens befolkning och ekonomi. Armenien, Kirgizistan och Tadjikistan har också förklarat att man kommer att ansluta sig under året som kommer.
Ukraina skulle om de väljer att ansluta sig göra unionen något större, men EAU står och faller inte på något vis med Ukrainas medverkan.
Tullunionen är som du säger, ett närmande av staterna sinsemellan. Den är dock bara en tullunion, och kan knappast kallas en Eurasisk union. De länder som du räknar upp är småstater på alla sätt och vis. De spelar roll, men Ukraina är det som gör en Eurasisk union något att räkna med.
Citat:
Att tro att EAU inte är i EU:s eller världens intresse är förlegat kalla kriget-tänk. Ryssland är inte Sovjet, och Putin är inte Stalin. Ett ökat regionalt samarbete inom det forna Sovjet kommer att stabilisera regionen och förebygga krig. Precis som avsikten en gång i tiden var när EU grundades.
Ryssland har fortfarande världens största kärnvapenarsenal som är riktade mot USA, EU och Kina. Du har rätt. Vi lever inte i kalla kriget längre, och vi vill absolut inte hamna i något sådant igen. Vad för mått och steg kan vi ta för att det inte ska ske igen?
Ja, ett stabilt EAU ligger i EU:s och världens intresse, och visst, Ryssland är inte Sovjet och Putin är inte Stalin. Du har mitt fulla medhåll. Vi lever i nya tider. Men jag är säker på att du inte tror på att några av dessa stater vi har pratat om är demokratier och inte söker demokratiska värden, utan stater som mest talar maktspråk, dock inte nödvändigtvis militär. Ukraina - trots sina ekonomiska problem - är ett kraftpaket. Kärnan som du talar om är med Ryssland, Vitryssland och Ukraina komplett.
Citat:
Jag tänkte i första hand på Storbritannien, som dels är ännu mer insyltat än Sverige i spionaget på de andra EU-länderna, dels redan står med ena foten i dörren för att lämna EU. Men, visst, även Sverige måste välja vilka vi i första hand ska vara lojala med: våra EU-partners eller husbonden på andra sidan Atlanten.
Ja, britterna är inte blyga och har få skrupler. Jag hoppas att det blir en folkomröstning. Det ska bli spännande.
Citat:
Jag håller inte alls med om att EU har ett system som är överlägset det amerikanska. Den grundläggande skillnaden är att det amerikanska systemet är enkelt, begripligt och transparent, vilket ger det legitimitet. Valet till representanthuset är proportionellt - lätt att begripa. I senaten har alla delstater två platser - också lätt att begripa. Folk vet vad de röstar på, och stöder därför systemet.
USA är en demokrati, och ett beundransvärt land. Jag håller inte med om att folk vet vad de röstar på utan mer om vem. Vi har inte personval i Sverige, och i Europa - utom Storbritannien - enbart till presidentposter. Jag är ingen fan av system med personval och first past the post, utan av partier och deras politik. Där finner jag att det amerikanska systemet har en hel del demokratiska brister vi saknar i Europa. Jag är glad att våra ministrar som kan sitt område sitter i den europeiska 'senaten' och inte några ständiga senatorer tillsatta genom personval mandatperiod in och ut, och ska ta beslut inom alla områden i samhället. Där får vi nog vara oense.
Citat:
EU:s system är en grotesk styggelse där transparens och legitimitet har ersatts av matematiskt krångel: degressiv proportionalitet i parlamentet och röstviktning i ministerrådet. Ingen av dessa kan enkelt förklaras för en väljare, vilket undergräver systemets legitimitet.
Det är ganska enekelt att förstå om man vill, men jag ser inte något egenvärde i att prioritera enkelhet framför demokrati. Med EU pratar vi om något helt nytt i historien, en union av demokratiska nationella stater som sluter sig samman och delar suveränitet. Även om alla uppfinningar består av gamla idéer, är det synd att använda gamla lösningar på nya problem. Vi skulle ta ett oerhört stort steg om vi kan rösta direkt på pan-Europeiska partier, men det är inte så partiarbetet och parlamentet är utformat, utan består av nationella partier som sitter i grupp. Vill vi ändra på det? I så fall hur?
Citat:
Nu var det iofs den degressiva proportionaliteten i parlamentet jag syftade på, men ministerrådets röstviktning är ett annat exempel på krångel som underminerar systemets legitimitet.
Det handlar fortfarande om alla medlemmar är suveräna stater som ska låta andra länder rösta om deras interna villkor. Om du kan komma på ett sätt att få britterna att gå med på att ha lika starka röster som Luxemburg eller Estland, är jag idel öra. Jag är inte emot jämlika röster för ojämlika stater, men jag ser det inte som rättvisare.
Citat:
Vi har redan en senatsliknande representation i kommissionen, som också har en hel del att säga till om i EU, så ditt argument faller lite på det.
Nej, kommissionen är exekutiv. Den har ingen som helst likhet med en senat, utan med en regering. Ministerrådet och parlamentet är de två kammare som stiftar våra lagar.
Citat:
Sedan är ett ministerråd där det sitter nationella ministrar som alla i första hand bevakar sina länders intressen också det största hindret mot en fungerande demokrati på EU-nivå.
Tvärtom. Våra representanters jobb är att bevaka våra intressen och vara våra röster i den gemensamma europeiska demokratin. De lagar som de båda 'husen' stiftar är gemensamma och måste vara lagar som passar oss alla. Alla länder röstar efter sina intressen men det är majoriteten som bestämmer. Som alltid i en demokrati, blir slutresultatet en samlad kompromiss.
Citat:
Min poäng är att om vi vill att EU ska vara en överstatlig union så måste vi se till att den blir en demokratisk överstatlig union, där rätten att lagstifta ligger i ett valt parlament, och den exekutiva makten hos en regering som är ansvarig inför det valda parlamentet.
Det vi nu byggt är en överstatlig union mellan demokratiska stater, vilket inte alls är samma sak. På sikt är denna konstruktion ett hot mot demokratin, även på nationell nivå.
Men vi har ju redan ett direktval till Europa-parlamentet var femte år, och kommissionen är ansvarig inför det parlamentet, och det är våra folkvalda ministrar som sitter i ministerrådet. Hur menar du nu?
Citat:
EU är förvisso inte USA, men om vi vill behålla och utveckla överstatligheten måste vi först öka dess demokratiska legitimitet, vilken är bedrövligt låg idag. Första steget bör i så fall vara att förenkla systemet så att det är transparent och begripligt, vilket dagens system inte är.
Det är svårt att motivera hur EU skulle vara odemokratiskt, däremot finns det aspekter som är under förändring. Från i år, efter Lissabon-avtalet, är det nya regler för hur kommissionens president utses.
Frågan hur den presidenten ska utses är dock inte enkel. Ska vi ha ett all-europeiskt personval där kandidater åker över kontinenten och valtalar? Är Kommissionens presidents makt såpass stor att det är motiverat? Kanske. Det är presidenten som leder kommissionen. Det är dock Europeiska Rådet som sätter policy, och de är redan folkvalda.
Det finns olika aspekter på vad transparens. Vi måste komma ihåg att det fortfarande är 28 länder och deras gemensamma politiska kultur som måste tillgodoses. Det betyder att det aldrig kommer att bli exakt som det är i Sverige. Du kan om du vill sitta med på ministerrådets möten. De är offentliga.
Det betyder inte att du har fel och att inget finns att förbättra. Men hur många är egentligen insatta i hur det fungerar i riksdagen?
Citat:
Vad gäller vetorätt för enskilda nationer, så kan man ju behålla det även i ett reformerat system. Det beror på hur långt man vill att överstatligheten ska gå, oavsett hur systemet är utformat.
Ett alternativ vore förstås att återgå till ett mellanstatligt samarbete. Något som vi bör överväga om vi inte kan reformera dagens EU.
Jag tror inte att medlemsländerna är beredda att ge upp vetorätten i alla frågor och det är väl det, beskattningarätt och egen militär som är tröskeln mellan dagens konfederation och en eventuell federation. Det känns lika avlägset, som att upplösa unionen.