• 1
  • 2
2014-01-23, 22:31
Medlem
Hej

All denna slentrian börjar kännas allt mer outhärdlig och jag tänkte därför göra mig av med i stort sett allt jag äger, investera pengarna och börja om från noll i nytt land. Jag har redan en betydande summa på ett högräntekonto men vill ha tips på investeringar jag kan göra för att slippa förlora pengar vid en eventuell inflation eller kris.

Det känns väldigt praktiskt med guld då jag hade kunnat gå iväg och handla önskat antal tackor, lägga de i ett bankfack och sedan kunna lämna det för sämre tider. När jag berättade om idén för vänner sa de att detta inte är rätt läge att köpa guld men samtidigt hör man från alla håll och kanter om att det är en idiotsäker investering.

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2014-01-23, 22:34
Medlem
Vederborandes avatar
Hade bokat ett mote med en seriös bankman, som investerar pengarna åt dig i utbyte mot en procentuell andel av vinsten. Kan vara en klokare idé än att rådfråga hobbyekonomerna på FB.
Citera
2014-01-23, 22:40
Medlem
Bulldoozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vederborande
Hade bokat ett mote med en seriös bankman, som investerar pengarna åt dig i utbyte mot en procentuell andel av vinsten. Kan vara en klokare idé än att rådfråga hobbyekonomerna på FB.

Man ska alltid förvalta sina egna pengar, annars är nog risken stor att man blir av med dom.

http://www.di.se/artiklar/2014/1/14/...-sex-miljoner/

Citera
2014-01-23, 22:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Boka inte möte med en bankman, som bara kommer sälja på dig massa taskiga fonder med höga förvaltningsavgifter.

Om du vill ha några råd värda något får du nog förklara vilken risk du är villig och ta, hur stor avkastning du vill ha och hur mycket pengar det rör sig om. Vill du vara ledig i det nya landet och leva på kapitalet och dess inkomster eller ska du arbeta?

Fördelen med guld är att det över tid har varit ett bra inflationsskydd. Nackdelarna är desto fler: värdet bygger egentligen nästan helt på spekulation, det är en totalt oproduktiv investering (köper du t.ex. aktier köper du en andel i ett företag där folk jobbar, ofta dygnet runt, för att tjäna pengar åt dig), det är en otymplig tillgång, du får betala rätt mycket i premie för att köpa och sälja samt förvara guld o.s.v.
Citera
2014-01-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Boka inte möte med en bankman, som bara kommer sälja på dig massa taskiga fonder med höga förvaltningsavgifter.

Oroa er inte, det skulle aldrig hända.

Citat:
Om du vill ha några råd värda något får du nog förklara vilken risk du är villig och ta, hur stor avkastning du vill ha och hur mycket pengar det rör sig om. Vill du vara ledig i det nya landet och leva på kapitalet och dess inkomster eller ska du arbeta?

Det rör sig om strax över 500 000 kr.

Helst vill jag inte ta någon risk alls, och förväntar mig därmed ingen avkastning. Jag drar utomlands för att prova på ett nytt liv och är därför villig att jobba mer än jag gör i dagsläget.

Tack för svaret.
Citera
2014-01-23, 22:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaskrik
Det rör sig om strax över 500 000 kr.

Helst vill jag inte ta någon risk alls, och förväntar mig därmed ingen avkastning. Jag drar utomlands för att prova på ett nytt liv och är därför villig att jobba mer än jag gör i dagsläget.

Tack för svaret.

Om du inte vill ta någon risk alls borde du sätta in pengarna på den bank som ger dig högst ränta och har insättningsgaranti. KLART lägre risk än att köpa guld.
Citera
2014-01-23, 23:08
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Hej

Hej.

Citat:
Jag har redan en betydande summa på ett högräntekonto men vill ha tips på investeringar jag kan göra för att slippa förlora pengar vid en eventuell inflation eller kris.

Dela upp pengarna i olika branscher och olika typer av investeringar. Vill du ha långsiktig trygghet gäller det att sprida riskerna. Tänk dock på att lägre risk ofta går hand i hand med lägre avkastning.
Citera
2014-01-24, 00:47
Medlem
Uran233s avatar
http://goldprice.org/charts/history/...70008013002278
Priset på guld går ju för närvarande ner, men det är ju ganska högt.

Det viktigaste av alla saker är väl dock att ha ett gott och högstatus socialt nätverk omkring sig. Det går dock inte att köpa lika lätt som guld...
Citera
2014-01-24, 00:52
Medlem
Beror hur länge du vara borta? Även om du vill investera säkert, är det ju tråkig om inflationen ska äta upp dina sparpengar.

Är det 2-3 år = högränte konto på din bank.
4-6 år = kanske Avanza Zero är Sveriges första fond helt utan avgifter.
7-10 år = Atlant Sharp är en bra (hedge-) fond som har slagit börsens utveckling varje år sedan fondstart 2007.
Guld = följer rådande inflation
Räntebärande papper = om börsen går ner, går dem upp.

Fördelningen bestämmer du själv, efter tid och risk.

Men jag skulle ha följande:
100 000 kr högränte konto på din bank
100 000 kr [b]Avanza Zero
100 000 kr Atlant Sharp
100 000 kr Guld
100 000 kr Räntebärande papper
Citera
2014-01-24, 12:40
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vederborande
Mest korkade svaret hittils. Det är det dummaste man kan göra.

Tar förvaltaren 1-2% årligen så blir det som en extra inflation varje år i avgifter, dvs. du får nästan ingen vinst.

Säg, 8% årligen på lång sikt i avkastning (medel-risk). Bort 2% inflation, 2% avgifter, skatt, kvar blir typ 2.5% vilket är skitkasst.
Citera
2014-01-24, 12:43
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Beror hur länge du vara borta? Även om du vill investera säkert, är det ju tråkig om inflationen ska äta upp dina sparpengar.

Är det 2-3 år = högränte konto på din bank.
4-6 år = kanske Avanza Zero är Sveriges första fond helt utan avgifter.
7-10 år = Atlant Sharp är en bra (hedge-) fond som har slagit börsens utveckling varje år sedan fondstart 2007.
Räntebärande papper = om börsen går ner, går dem upp.

Fördelningen bestämmer du själv, efter tid och risk.

Men jag skulle ha följande:
100 000 kr högränte konto på din bank
100 000 kr [b]Avanza Zero
100 000 kr Atlant Sharp
100 000 kr Guld
100 000 kr Räntebärande papper
Atlant sharp har avkastat 7.4% årligen i genomsnitt, samma som OMX-30 enligt deras hemsida. Dvs. fonden har inte ens slått index och ändå tar de 1.42% I AVGIFT ÅRLIGEN? (+ 0.22% "prestationsbaserad). Avanza Zero är gratis och har haft samma värdeutveckling.

En skitfond.
Citera
2014-01-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Räntebärande papper = om börsen går ner, går dem upp
Har du lust att förklara dessa två påståenden lite grann?
Så vitt jag vet så kan priset på guld gå både upp och ner oavsett vad inflationen hittar på.
Om TS har ett högräntekonto (ej bundet förstod jag det som) varför skall han investera i "bonds" nu?
Jag tjänade massvis med pengar (nåja...) genom att köpa långa bonds när räntan låg runt tio procent på inlåningen. När sedan räntan föll kraftigt så blev det ju...bra!
Nu ligger räntan lågt och är snarare på väg upp påstås det ( fan tro't!) då är inte bonds rätt vapen mot inflationen!
TS: ligg kvar i dina högräntekonton, men bind inget av kapitalet! Jag föredrar ju aktier men skulle inte med gott samvete kunna rekommendera vare sig fond eller aktie som är säker...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in