2014-01-23, 21:12
Medlem
Laertess avatar
Har sedan ca två dagar tillbaka varit svullen och känslig i tandköttet bakom nedre vänster visdomstand. Har problem med att öppna munnen ordentligt, kan knappt få in mer än ett finger i munnen. Första dagen hade jag extremt ont, var väldigt känslig på vänstra sidan av halsen, kinden samt örat. Det var väldigt smärtsamt att svälja överhuvudtaget. Nu känns det som att svullnaden har lagt sig lite, kan svälja utan större problem osv. De största problemen jag har nu är att jag inte kan gapa ordentligt samt att jag är lite lätt svullen precis under käkbenet på vänster sida. Dvs inget allvarligt men ändå störigt eftersom jag kan inte äta ordentligt.

Om jag tar alvedon eller ipren så känner jag inte av någon smärta alls. Sköljer även med saltvatten då och då för att lindra på inflammationen. Frågan är om jag kan härda ut detta utan att behöva gå till läkaren eller kommer det inte att gå över av sig självt?
Citera
2014-01-23, 21:25
Medlem
NovaOculuss avatar
Få den utdragen, det är mitt tips. Ingreppet är smärtlöst och oftast inga biverkningar eller eftersmärtor alls.

Mycket bättre än att bara gömma smärtan. Ta problemet vid roten.
Citera
2014-01-23, 22:32
Medlem
Monsterkaffes avatar
Bara gå till tandläkaren och tömma skiten på var. Det gör pissont men efteråt är det en sån befrielse!
Citera
2014-01-24, 09:15
Moderator
ofays avatar
Är du inte allmänpåverkad med feber och svullnad mot halsen så borsta noga med corsodylgel och ge kroppen en chans att fixa det själv.
Citera
2014-01-24, 10:12
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Är du inte allmänpåverkad med feber och svullnad mot halsen så borsta noga med corsodylgel och ge kroppen en chans att fixa det själv.

Ska köpa corsodyl idag och försöka härda ut. Känner att jag blir bättre för varje dag så borde gå över ganska snart. Undrar dock av ren nyfikenhet vad som kommer hända med en bit tandkött som ligger över visdomstanden som en hatt. Jag kan alltså lyfta på den med tungan och känna tanden under. Kommer den att lossna eller dra sig tillbaka på något vis?
Citera
2014-01-24, 10:18
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Ska köpa corsodyl idag och försöka härda ut. Känner att jag blir bättre för varje dag så borde gå över ganska snart. Undrar dock av ren nyfikenhet vad som kommer hända med en bit tandkött som ligger över visdomstanden som en hatt. Jag kan alltså lyfta på den med tungan och känna tanden under. Kommer den att lossna eller dra sig tillbaka på något vis?
Vid operation skär de ibland bort köttet som täcker tanden.
Citera
2014-01-24, 11:45
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes

Operculum. Kan tas bort av en tandis men försök att gnugga mycket där. Ju mer tanden erupterar desto mer försvinner av den.
Citera
2014-01-25, 00:17
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Operculum. Kan tas bort av en tandis men försök att gnugga mycket där. Ju mer tanden erupterar desto mer försvinner av den.

Hur menar du gnugga, att jag ska borsta med tandborste där eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in