2014-01-23, 01:41
Medlem
Jaggermeisters avatar
Hej,

Vet någon ifall ASA (Acetylsalicylsyra) är blodförtunnande även vid höga doser? Eller måste dosen minska till mindre än 300mg ASA?

Bamyl, Treo, Aspirin t. ex innehåller ASA.

Mvh
Citera
2014-01-23, 09:05
Medlem
Ja, ASA har koagulationshämmande egenskaper även vid högre doser. Svåra blödningar kan uppstå vid överdosering.

http://www.fass.se/LIF/product?5&userType=0&nplId=20110322000047
Citera
2014-01-23, 20:17
Medlem
lithionits avatar
ju högre dos, ju högre blödningsrisk.
Citera
2014-01-25, 03:54
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
ju högre dos, ju högre blödningsrisk.

Denna "högre blödningsrisk". Menar ni att det kan uppstå t. ex inre blödningar fast man inte skadar sig på nått sätt?

Ponera att man t.ex injicerar vatten intravenöst, ca 10ml varannan dag. Varpå det så dricker man även vatten. Blir inte blodet väldigt utspätt då?

Jag menar, som jag då, en amfetaminist, injicerar amfetamin ungefär varannan dag, ca 10 doser vid varje episod, och jag har 1ml vid varje dos. Borde inte blodet bli "tunt"? Jag tycker att jag märker att mitt blod är mer trögflytande, än om jag har varit nykter i t. ex 2 veckor.

Men då, när jag gör blodprover osv, så är alla värden perfekta. Hemoglobin värdet på 120 osv... Hur kommer det sig?

Mvh
Citera
2014-01-25, 09:43
Medlem
Det borde inte vara obekant att man kissar ut överskottsvatten. Oavsett på vilket sätt det kom in i kroppen. Det finns betydligt värre saker än 'tunt blod' att oroa sig över då man injicerar saker.

Börja inte äta asa på eget bevåg bara för att du fått för dig att blodet är tjockt. Du kommer i bästa fall att få magont, i värsta en blödning.

Sluta skjuta i dig skit.
Citera
2014-01-25, 10:25
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Denna "högre blödningsrisk". Menar ni att det kan uppstå t. ex inre blödningar fast man inte skadar sig på nått sätt?

Ponera att man t.ex injicerar vatten intravenöst, ca 10ml varannan dag. Varpå det så dricker man även vatten. Blir inte blodet väldigt utspätt då?

Jag menar, som jag då, en amfetaminist, injicerar amfetamin ungefär varannan dag, ca 10 doser vid varje episod, och jag har 1ml vid varje dos. Borde inte blodet bli "tunt"? Jag tycker att jag märker att mitt blod är mer trögflytande, än om jag har varit nykter i t. ex 2 veckor.

Men då, när jag gör blodprover osv, så är alla värden perfekta. Hemoglobin värdet på 120 osv... Hur kommer det sig?

Mvh
Du har ca 5 liter blod i kroppen, att injicera 10 ml ger ingen väsentlig ökning av volymen.
Blodet filtreras i njuren och har du väldigt stor blodvolym mot vad du normalt har så kommer inte njurarna reabsorbera lika mycket vatten, utan du bildar mer urin för att få ner blodvolymen till din normala nivå igen.

ASAs blodförtunnande egenskaper ligger inte i att späda ut blodet, utan gör så att trombocyterna har svårare att aggregera.

Hur märker du att blodet är mer trögflytande när du varit nykter?

Blodproverna kan ju vara bra även fast allt inte är bra, det beror ju på vad tittar på. Hemoglobin kan ju vara perfekt trots att andra saker inte är det. Jämför med att om jag har brutit armen så kommer ju fortfarande en röntgen på mitt underben att säga att allt är bra, för man tittar inte på rätt saker. Mäter man hemoglobin så tittar man på hemoglobinkoncentrationen och inte på hur bra ditt blod koagulerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in