2014-01-23, 00:31
Medlem
kajsakavatts avatar
Hejsan.

Jag har Alltele 30mbit fiber men på sistone har jag märkt att det bara ger bara hälften alltså 15mbit, ibland kommer jag ner på 5-10 så jag har bestämt mig för att byta internetleverantör. Har funderingar på gå till bahnhof 100/10, någon som har det eller haft det innan?

Vilken internetleverantör har ni och vilken hastighet, funkar den felfritt eller är den ostabil?
vad rekommenderar ni?
Citera
2014-01-23, 00:39
Medlem
PeterNosters avatar
Är det verkligen fiber och inte telefonjacket?
Kör du trådlöst?
Router? Vilken?
Vilka leverantörer kan du välja på?
Citera
2014-01-23, 00:41
Medlem
kajsakavatts avatar
Är det verkligen fiber och inte telefonjacket? Är 90% säker på att det är fiber vi har.
Kör du trådlöst? Nej!
Router? Vilken? Vet inte, den ligger i min brors rum och han ligger och sover nu så kan inte kolla.
Vilka leverantörer kan du välja på? Vet faktiskt inte, men har hört mycket gott om bahnhof så lutar åt det hållet.
Senast redigerad av kajsakavatt 2014-01-23 kl. 00:44.
Citera
2014-01-23, 00:45
Medlem
TheGamers avatar
Jag själv nyttjar Bredband2, kör 100/10.

Positiva sakerna:
  • Som ny medlem är de första 3 månaderna halva priset.
  • Deras kundtjänst, inte bara väldigt trevliga men också har de ett system så man slipper sitta i kö. Det kommer upp en automatiserad röst som säger att man kan skriva in sitt nummer och sluta med # så ringer de upp vid tid, detta innebär att man kan gå vidare med vad man gör så ringer de upp. Varit allt mellan 10 - 30 minuter de gånger jag nyttjat detta.
  • Som tidigare sagt, deras kundtjänst. De har humor, alltid ett leende ( verkar det som ) och har några gånger hamnat helt på sidospår och snackat om allt i livets alla frågor.
  • Fick inte hem mina räkningar under en viss period och gjorde att mina räkningar försenades, inklusive Bredband2's räkning. Tror jag hade nästan en månad över betalningstiden och betalade inte ett öre i förseningsavgift, de ville bara ha sina pengar inom någon vecka om jag inte minns fel.
  • Bra support, vid problem så bemöts man väldigt snabbt och de åtgärdar bekymret nästintill omedelbart.
  • De är i mitt tycke billiga, cirka 230 kr/månaden för 100/10 efter de första 3 månaderna.
  • De var dessutom tidigare ( och säkert fortfarande även om det inte står på sidan ) med i https://integrity.st/ - för mer info kan du ju alltid läsa även om sidans design har ändrats och jag inte kan hitta exakt vad som stod.
  • Jag får ut 95 - 98/11 - 13 de gånger jag kör bredbandskollen och speedtest.

Jag kan säkert komma på något mer, jag är ganska seg just nu.

Jag har inget negativt att säga faktiskt, resterande är jag neutral till men jag har haft 1 problem med dem tidigare. Jag fick under ett par dagar ut 1 - 10/100, hur det kommer sig kan jag inte svara på men ringde in nästan omgående och problemet var fixat inom ett par dagar.

När mina vänner börjar snacka om internetleverantörer så rekommenderar jag alltid Bredband2 om de finns tillgängliga. Min bästa vän sedan barnsben skaffade själv dessa och håller med mig.

Jag har tidigare erfarenheter utav Telia, Tele2, Tre, Bredbandsbolaget och säkert någon mer. Dessa företag är ofta inte bara dyrare men dålig kundtjänst och sällan får ut vad du betalar för.

De enda som jag tror kan konkurrera med dessa ( utifrån vad jag läst på Flashback ) är Bahnhof men har själv ingen erfarenhet utav dessa.
Citera
2014-01-23, 01:27
Medlem
Ron.Burgundys avatar
Har för närvarande Telia 100/10 eftersom de är dem enda jag kan ha via fiber för närvarande.
Inga jag rekommenderar. Dyra, ostabilt internet, dryg och värdelös kundtjänst, strul med räkningarna/autogirot, routern de skickar med är ett skämt (dock så använder jag en annan router).

Hade Comhem innan i 5 år men var tvungen att byta pga att jag flyttade. Men dem kan jag varmt rekommendera.
Stabilt nät hade 100/100 men kom ofta upp i mer (runt 120 ibland), deras router de skickar med är mer än bra om man inte är allt för kräsen, enkel och snabb support. Får man tag på en säljare så kan de fixa ett bättre pris än om man ringer till dem och tecknar abonnemang.

Men det allra bästa är ju om du har en givmild granne
Citera
2014-01-23, 20:44
Medlem
PeterNosters avatar
Det verkar som om alltele har 30/30 på öppen fiber men om du nu väljer en annan leverantör så kör ju de på samma fiber. Varför tror du en annan leverantör på samma fiber kan lösa dina problem? Jag tror du har problem med routern eller att brorsan trixat lite. Så där ojämna hastigheter får man inte med fiber. Prova att köra utan router. Det kan vara den som krånglar.

Edit: Om ni är två på nätet samtidigt så blir det ju 15 till var och en.
Vilka levrantörer kan du välja mellan? Är väl ingen idé att rekomendera någon du inte kan få.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-23 kl. 20:48.
Citera
2014-01-23, 20:45
Medlem
Crashs avatar
Bredbandsbolaget fiber 100/100, funkar klockrent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in