2014-01-22, 23:13
Medlem
Hej

Har hört reklam på radion ett tag nu och är intresserad av hur detta funkar, Kan inte riktigt förstå hur det går ihop.

*jag har inga planer på att använda tjänsten utan bara hur det fungerar.

på fakturaborsen.se kan man lägga upp sin faktura min 10,000, använder man deras "kalkylator" som kan man få cirka 9,000-9,500 för sin faktura.

Varför skulle någon vilja köpa min faktura som är en "skuld" på 10,000 för 9,000? vem vinner vad här egentligen ?
Citera
2014-01-22, 23:18
Medlem
Du får 9000 av 10000 som du har fakturerat från företaget. Dom får 10000 av den som du har fakturerat. Det du slipper är sen betalning och dylikt.
Citera
2014-01-22, 23:28
Medlem
Diverges avatar
Du.. tror alltså att dom vill köpa din skuld?
Din hyra.. vill du alltså sälja till dom eller vad.. jag förstår inte vad du menar?
Citera
2014-01-22, 23:42
Medlem
BMWfans avatar
Du utför ett jobb och ska sedan fakturera kunden, men du har ingen lust att vänta eller kanske inte har möjligthet att vänta 30 dagar på att få betalt. Då säljer du fakturan till ett sådant bolag som köper den, du får lite mindre pengar (dom ska ha sin andel) men du får pengarna nästan direkt.
Citera
2014-01-22, 23:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Observera dock att du står för risken. Betalar inte din kund så kräver bolaget tillbaka pengarna av dig. De hjälper till med krav etc, men det är inte alltid man får in pengar, t ex vid konkurs.
Samma sak om din kund bestrider fakturan, det är inte alltid bolaget har tid att vänta tills ni tjafsat färdigt utan de begär pengarna tillbaka av dig.

Det kan vara en fördel med factoring om man behöver snabba pengar. I långa loppet blir det dock dyrt och du fastnar in en cirkel där du är van att få pengar ett par dagar efter att du sänt fakturan. Din likviditet blir alltså bara temporärt förbättrad.
En annan fördel är att kundernas betalningsdisciplin förbättras då även factoringbolagets namn finns med nånstans på fakturan... ;-)

Vidare brukar det funka så att - om vi utgår från ditt exempel med en faktura på 10.000 kr:
- Du får omgående 8.000 kr.
- När kunden betalat till factoringbolaget får du de resterande 1.000 kr.
- Din kostnad (avgift, räntor) blir 1.000 kr.
Citera
2014-01-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMWfan
Du utför ett jobb och ska sedan fakturera kunden, men du har ingen lust att vänta eller kanske inte har möjligthet att vänta 30 dagar på att få betalt. Då säljer du fakturan till ett sådant bolag som köper den, du får lite mindre pengar (dom ska ha sin andel) men du får pengarna nästan direkt.

Tackar för ett bra svar

för övrigt så hade jag inte tänkt någonting då jag inte förstog vad det hela handlade om och kunde inte i mitt lilla huvud förstå vad det hela gick ut på

Nyfiken helt enkelt!

Edit Rad-i-Kalle
Blir lite klokare där med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in