2014-01-22, 21:17
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vad hade länken med saken att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelTrottoarkant
Jag är också väldigt nyfiken på hur din länkade URL har något med det andra att göra.

Ber om ursäkt. Skyller på kattkraken som uppenbarligen var och ändrade länken när jag var och smygrökte. Andra har ju rättat till mitt misstag men jag hänger på.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/par...s-for-barnaga/
Citera
2014-01-22, 21:33
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongPhil
Det gör det verkligen inte, väldigt ovanligt bland Svenskar. Din verklighet är inte allas verklighet
Antar att du är ironisk... ...BTW så är jag också Svensk sen födseln och örfilar varken mina barn eller mina barnbarn.
Är det så att du inte är ironisk så föreslår jag att du kliver ur din bubbla.

Och som jag nämnde, det finns andra sätt att misshandla barn på än med ren handpåläggning. Och nej, sånt sysslas det inte heller med i min Svenska familj.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-01-22 kl. 21:46.
Citera
2014-01-22, 21:40
Moderator
blomvattnares avatar
Angående diplomatstatusen...

Citat:
Trots att paret alltså har diplomatpass har åklagaren gjort bedömningen att de inte åtnjuter diplomatisk immunitet. Enligt UD är varken mannen eller kvinnan anmäld som diplomatisk företrädare eller som annan beskickningspersonal.

Citera
2014-01-23, 00:31
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Precis som blomvattnare skriver.

Diplomatisk immunitet och diplomatisk status är två skilda saker. Ett diplomatpass ger inte någon automatisk immunitet. Värdlandet måste ackreditera diplomaten och bevilja åtalsimmunitet. Någon ansökan om åtalsimmunitet verkar inte ha gjorts i det här fallet.

Ambassadpersonal har olika grader av status, vanligen har ambassadören och dennes familj full åtalsimmunitet, sedan några högt uppsatta ur personalen och kanske deras familjer. Övriga underlydande har det ofta inte.

Vad gäller sk diplomatpass så är det UD och inte polisen som utfärdar dessa. Dessa utfärdas till regeringsmedlemmar och deras familjer, till ambassadpersonal och till högre tjänstemän på UD samt kungafamiljen.
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
skumt, trodde folk med diplomatisk immunitet var ett nogo för polis och åklagare.
Gissar att det skulle sett anorlunda ut om paret kommit från nått jobbigare land.
Nu hade de inte diplomatisk immunitet. Olika länder har olika inställning till hur stor omfattning av ambassadpersonalen som ska ha diplomatisk immunitet. Vissa länder vill att så många som möjligt på deras ambassader ska ha åtalsimmunitet, andra länder anser att lagarna i värdlandet ska respekteras så långt som möjligt och ansöker därför i begränsad utsträckning om åtalsimmunitet. När väl immunitet är beviljad, vilket i vart fall Sverige alltid gör på ansökan, så gäller denna och kan inte dras tillbaka retroaktigt med mindre än att diplomaten utvisas.

Det går dock att häva immuniteten retroaktivt om diplomatens hemland går med på det, diplomater som gör sig skyldiga till allvarligare brott brukar oftast på immuniteten hävd om diplomatens hemland och värdlandet har goda förbindelser med varandra.

I det här fallet har antingen Malaysias utrikesdepartement inte ansett det nödvändigt med diplomatisk immunitet för sin diplomat eller så har de helt enkelt förbisett att ansöka om det. Det är knappast så att åtalsimmunitet respekteras mer eller mindre beroende på vilket land diplomaten kommer ifrån. Till och med gangsterstater som Nordkorea respekterar åtalsimmunitet.
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-01-23 kl. 00:37.
Citera
2014-01-23, 00:39
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:

Tack, Det förklarar saken. Tror jag. Litar inte riktigt på Svenska myndigheter.
Citera
2014-01-23, 01:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Diplomatpass har Gud och hela världen - t ex i princip alla hemmaanställda på någon vidare nivå på UD. Diplomatisk immunitet har man bara om man är ackrediterad vid en ambassad eller ett konsulat eller har något annat därmed jämförbart officiellt internationellt diplomatiskt uppdrag. Det är alltså inte det minsta konstigt att man får häkta folk med diplomatpass. Hade det verkligen rört sig om ackrediterad diplomatisk personal, hade Sverige fått en extremt kraftig reaktion från Malaysia.

Edit: Flakmopedisten var före...
Senast redigerad av Hamilkar 2014-01-23 kl. 01:15.
Citera
2014-01-23, 02:27
Bannlyst
Muslimer?
Citera
2014-01-23, 08:04
Medlem
El Capitanos avatar
Det känns lite lustigt att läsa det här efter att just sett UG om Göteborg på SVT play. Mord, upplopp och kaos bryr man sig inte om, men barnaga i "det riktiga samhället" - d.v.s utanför ghettot, då kommer polisen som ett skott.
Citera
2014-01-23, 09:28
Medlem
TheHmms avatar
Kolonialism i högsta grad, vi tror att vi är bättre än dem, att vårat samhälle är mer utvecklat och att vi är bättre.

Dock håller jag ju med om att allt det jag nu skrev, så... kör hårt!
Citera
2014-01-23, 10:07
Medlem
Skunken666s avatar
Häktade för att de lever enligt sin kultur!?
Jag trodde sjuklövern sa att det var bra med mångkultur, nu fattar jag ingenting?
Citera
2014-01-23, 11:18
Medlem
Pranchas avatar
Här är twitterkampanjen DN skriver om i artikeln.
Citera
2014-01-23, 15:28
Medlem
Inaniss avatar
Kommer dom hit ska dom acceptera svensk lag. Gör dom inte det så blir dom straffade, inte svårare än så. Tycker det är en viktig markering att dom inte kan aga sina barn så länge dom är i Sverige. Sen borde man lösa det på ett bättre sätt än att hålla barnen ifrån föräldrarna i ett par månader (lite över en månad än så länge). Man borde kunnat skynda på processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in