Citat:
Ursprungligen postat av
22.01
Kul! Har hört lösa rykten om att Säpo har installerat sig i byn. För det mesta var det bara ett gott skratt som alla andra gånger man stöter på fenomenet. De lokala civilbilarnas ägare har oftast varit polismyndigheten när jag har kollat upp (de få jag faktiskt har kollat upp), men då har det bara varit 9-5or och Passater..
Jag förstår inte alls hur det tekniskt skulle gå till. Har de någon form av direct access till masterna?
Det behövs inte för det räcker med att lyssna på den trafik som mobilen ger. Alla mobiler skickar statusuppdateringar mm med jämna mellanrum, men det går att tvinga dem att jobba genom att t.ex. ringa dem.
Antennerna är plaverade i en triangel på taket för att man enkelt skall kunna pejla riktningen genom att utrustningen mäter tidsfördröjningen i signalerna mellan antennerna. I äldre pejlutrustningar hade man en riktbar antenn, men för mobilpejlning duger tre små antenner eftersom de har en räckvid på närmare en mil eller så.
Det finns även handhållna radiopejlar som ibland används t.ex. när man letar efter en nödställd. Dessa anger då riktningen dit signalkällan finns men är inte selektiva utan pejlar alla mobiltelefoner som sänder aktivt. (man ringer alltså upp telefonen samtidigt som man pejlar)