Citat:
Ursprungligen postat av
Chris1991
Just den typen ska vara en topphemlig version ifrån USA som "störtade" i Iran. USA har inte ens erkänt att den existerat tidigare.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19849901.ab
Aftonbladet vill tjäna pengar. slutet av 2011 begärde USA's president att få tillbaks den tophemliga UAV som fallit i händerna på iranierna och dem i sin tur svarade nej. Man kan inte förneka dens existens om man vill ha tillbaks den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Supporter
Här sitter du och pladdrar om hobbex och radiostyrda flygplan när vi pratar om ett land vars militära utgifter förra året uppgick till 6.3 miljarder dollar. Deras ingenjörskonst är inte världsledande men den är hyfsat bra.
Jag förstår att du inte gillar Iran av olika anledningar. Har själv inte mycket till övers för radikala islamister men det betyder inte att jag behöver bli färgad av det och ljuga om saker och ting. Du kanske inte är medveten om det men tänk på det, gäller inte bara dig utan flera andra här också. Ni har förstört tråden.
Bara så att siffror får en betydelse, det kostade amerikanerna 25 mijarder dollar att tränna upp irakiska armen. Det kan fiinnas en korrelation mellan mängden spenderade pengar och resultatet, men det stämmer inte alltid. Jag ifrågasätter dock inte iraniernas ingenjörsförmåga, de gör väl sitt besta med de förutsättningar dem har, men jag kan garantera dig att deras förutsättningar blev begränsade sedan islamisterna kom till makten och hade inte denna händelse inträffat så hade landet idag varit snäppet bättre än Turkiet och även en och annan EU land. Inget snack om saken.
Det stämmer att partiskheten ibland går före objektiviteten och att detta tenderar att sänka trådens kvalitet, men att inta en skeptisk hållning gentemot Irans så kallade framgångsrika kopia av RQ 170, kan knappast utesluttande ha att göra med partiskhet. Iran likt andra totalitära stater satsar enorma resurser på propaganda och området är av yttersta vikt. Man missar inte en enda möjlighet att framställa USA eller Israel som förlorare och sig själv som vinnare. Man måste givetvis ta hänsyn till detta och även inta en skeptisk roll när situationer som den aktuella uppkommer. Kravet på fakta blir alltså större.
Jag har sett en video på en aparat som flygger i himmlen och jag har läst uppgifter om att denna aparat skall ha förbättrats på ett avsevärt sätt enligt en iransk general som i samma ögonblick säger att amerikanerna kommer få stroke. Det finns inget sätt som jag kan verifera hans uppgifter och jag kan heller inte bedömma om den flygande aparaten har samma mått som den amerikanska orginalet. Beror min skeptiska hållning på min härkomst och är denna skeptisism en bidragande orsak till att tråden överlag har dålig kvaltet?
Sedan så måste du också skillja på saker och ting tex att en enskild person begår ett brott och att en stat eller grupp begår ett brott. Utöver det så måste du också skillja på brott som begåtts i ett annat land och i ett annat sammanhang än det som den här tråden handlar om. I det här sammanhanget alltså konflikten som pågår i Syrien så är den kurdiska parten alltså PYD/YPG emot hedersmord, klansamhälle, islamisk lag. De jobbar aktivt med att stärka kvinnans roll i det samhället som de har kontroll över. Observera att de gör detta för att det är deras ideologi och att de anser att det är den rätta saken att göra.
Det som dem håller på med i Rojava är unikt i denna del av världen.
Hebbe nämde tidigare att kvinnan i Iran är överrpresenterad inom akademisk utbildning. Det stämmer. Och du är nu som jag ska binda ihop säcken och göra allt detta
ontopic. Iran tillskillnad från PYD/YPG utför inte politik pga ideologi i denna fråga, utan de gör det i förebyggande syfte. Ni kanske fortfarnde undrar när detta ska bli
ontopic, men håll upp humöret, vi är snart där. Ska försöka korta ner skiten så gott det går.
Under den intensiva Iran-irak kriget så förlorade iranierna mycket mannar och Saddam använde dessutom kemiskavapen. Människan tar det säkra före det osäkra när det handlar om ens existens. Så Mullorna och resten av skäggnissarna menade att det var de iranska kvinnornas patriotiska uppgift att skappa barn i massor och det skappades en hel del. Efter kriget så fortsatte antal födda barn öka i samma takt och mullorna började ha en saklig diskussion om dess framtida konsekvenser etc. De kom fram till att höga föddelstal innebär framtida problem. Dessa barn, fram för allt pojkarna, de kommer växa upp och bli arga män eftersom staten eller någon annan omöjligen kan sysselsätta denna mängd. Det är vetenskapligt bevisat att utbildade kvinnor tenderar att födda mindre antal barn och även ännu senare i livet.
Så dem gjorde det som behövdes göra för att undivka ett framtida problem. Syrien är extremt överbefolkad och har bred arbeteslöshet. Ökningen i befolkningsmängd äter på statens utgifter och utarmar landets resurser som knappt räcker till en tredejedel av dagens befolkningsmänd. En faktor som bidragit till inbördeskriget är den stora gruppen arbetslösa män med sunnitisk tro som har en backgrund i landsbyggden. Det är dessa män eller i vissa fal ungdommar som har en AK i handen och knappt kan sikta eller sjuta, men endå ställer sig vid fronten för att avlossa.
Överbefolkning är inte bara ett syriskt problem utan samma fenomen förekommer i stora delar av världen, den fattiga delen av världen. Förvänta er fler blodiga konflikter och ännu mer intensivare än de vi har hittils sett om inte kvinnor utbildas. Gör det inte av ideologiska skäll som PYD/YPG, gör det av existensiella skäll så som Islamic republic of Iran. Det finns bara en och samma kaka. Det kan bara ske förändringar i andel av denna kaka, se till att alla behåller sin andel. Den som inte får sin andel kommer ha ihjäl de andra som har andel.