2014-11-14, 10:31
Medlem
Supporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Du såg precis det jag såg, vilket var endast ett litet plan precis som ett radiostyrd flygplan, utan vidare bevisning på att dom har lyckats.

3 år och det där är resultatet?
Löjligt.
Du behöver inte överdriva och hissa Iran till skyarna över den där keffa video inspelning seriöst.
Som du resonerar låter det som att Iran måste bevisa vad de har för slags teknologi, vapenbestyckningar på flyg, drönare osv? Din "vidare bevisning" är inte nödvändig. Det här med att utveckla och producera drönare är inte så extremt avancerat som du verkar tro.
Citera
2014-11-14, 10:39
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supporter
Citat:
Du såg precis det jag såg, vilket var endast ett litet plan precis som ett radiostyrd flygplan, utan vidare bevisning på att dom har lyckats.

3 år och det där är resultatet?
Löjligt.
Du behöver inte överdriva och hissa Iran till skyarna över den där keffa video inspelning seriöst.
Som du resonerar låter det som att Iran måste bevisa vad de har för slags teknologi, vapenbestyckningar på flyg, drönare osv? Din "vidare bevisning" är inte nödvändig. Det här med att utveckla och producera drönare är inte så extremt avancerat som du verkar tro.

Det är ingen idé att föra en diskussion med en nisse som har inte kan stava, särskriver konstant och resonerar som en hormonladdad tonåring... Och ja, som du tidigare nämnt så har vissa här tyvärr förpestat och förstört diskussionen i denna tråd vilket skrämmer bort dem som vill ha en seriös och så objektiv diskussion som möjligt.
Citera
2014-11-14, 10:44
Medlem
Supporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Du behöver inte ta åt dig bara för att ditt land Irans tekniska utvecklingen fick lite kritik. Jag tycker också att det är en leksak, jag tror på den först när den hamnar i bruk.
Drittan är Arab, en sunniarab t o m. Vad har kurdisk hedersmord med det här att göra? Dessutom så kommer inte sanningen från någon vars intelligens är i klass med den hos en daggmask. Skriv så att man respekterar dig, varför måste du dra hedersmord och kurder i en tråd om konflikten i Syrien?
Ja nu passar det att diskutera konflikten i Syrien. Kurder står knappt för 1/10 av krigsföringen i landet men ni har under en lång period enbart propagerat för er sak och fått det att verka som att ni är nån slags ledande krigsdeltagare i landet. Mitt land Iran? Jag "försvarar" Iran i ett avseende och du tror att jag gör det för att det är mitt land. Projicering på hög nivå
Citera
2014-11-14, 10:52
Medlem
Supporters avatar
Citat:
Vem är kurden du bubblar om?
Du är inte lite vilse i pannkakan på en punkt utan alla punkter och påståenden haha!
Ursäkta mig om jag hade fel gällande hans nationalistiska härkomst men min tes blir inte mindre sann för det
Citera
2014-11-14, 11:37
Bannlyst
Citat:
Fast Sutoro är en stor grupp så påstår assyrierna att det är en liten grupp som består högst av 50 pers. Jag misstänker att Sutoro är en syriansk grupp. Vet du ungefär hur stor denna grupp är?

Vad menar du med "syriansk" grupp? Det finns ingen skillnad på syrian/assyrier i Syrien, det är en "splittring" som skedde i Sverige under -70talet. Många ur Sutoro (Dawronoye:s Sutoro) har givetvis assyriskaflaggor på sig.

Det finns säkerligen några av dessa som krigar, men som grupp, historiskt, är de kända för att vara populister. De har ingen legitimitet bland vårt folk och består som sagt av tiotal individer.
Citera
2014-11-14, 12:45
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

Inte så särskildt svårt säger du?
För det första så har inte Iran ens någon drönare då dom inte vet/kan och sen tog det hela 3 år för Iran att skapa en kopia som dom inte ens kan visa upp skriver du.

Du är bra slut, plus att när du skriver med en Arab men säger att han är kurd, du är skruvad seriöst.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-11-14 kl. 12:48.
Citera
2014-11-14, 13:09
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandemalvakt
Det är ingen idé att föra en diskussion med en nisse som har inte kan stava, särskriver konstant och resonerar som en hormonladdad tonåring... Och ja, som du tidigare nämnt så har vissa här tyvärr förpestat och förstört diskussionen i denna tråd vilket skrämmer bort dem som vill ha en seriös och så objektiv diskussion som möjligt.

Vad har nånting med nånting att göra i det du skriver?

Flygandemålvakt:
Han är bög, han får inte rösta.
Hon är kvinna, lyssna inte på henne.
Snubben gör särskrivningar, ha ingen dialog med honom.

Sen för det andra, ska citera dig på samma gång:
"Det är ingen idé att föra en diskussion med en nisse som har inte kan stava, särskriver konstant"
Va?
Håll reda på ditt skrivande själv innan du går loss på andra obefogat.
Senast redigerad av tigersaid86 2014-11-14 kl. 13:25.
Citera
2014-11-14, 14:25
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Inte så särskildt svårt säger du?
För det första så har inte Iran ens någon drönare då dom inte vet/kan och sen tog det hela 3 år för Iran att skapa en kopia som dom inte ens kan visa upp skriver du.

Du är bra slut, plus att när du skriver med en Arab men säger att han är kurd, du är skruvad seriöst.

Här bombar Hizbollah terrorister med en drönare tillverkad i Iran. Ser ut att vara en laserstyrd bomb:https://www.youtube.com/watch?v=mo9yIxiWDnA

Man kan säga med ganska hög säkerhet att Iran har avancerad teknologi, för vad jag har förstått så har inte så många länder drönare med precisionsbomber?
Senast redigerad av Chris1991 2014-11-14 kl. 14:28.
Citera
2014-11-14, 14:42
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Just den typen ska vara en topphemlig version ifrån USA som "störtade" i Iran. USA har inte ens erkänt att den existerat tidigare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19849901.ab
Aftonbladet vill tjäna pengar. slutet av 2011 begärde USA's president att få tillbaks den tophemliga UAV som fallit i händerna på iranierna och dem i sin tur svarade nej. Man kan inte förneka dens existens om man vill ha tillbaks den.

Citat:
Här sitter du och pladdrar om hobbex och radiostyrda flygplan när vi pratar om ett land vars militära utgifter förra året uppgick till 6.3 miljarder dollar. Deras ingenjörskonst är inte världsledande men den är hyfsat bra.

Jag förstår att du inte gillar Iran av olika anledningar. Har själv inte mycket till övers för radikala islamister men det betyder inte att jag behöver bli färgad av det och ljuga om saker och ting. Du kanske inte är medveten om det men tänk på det, gäller inte bara dig utan flera andra här också. Ni har förstört tråden.
Bara så att siffror får en betydelse, det kostade amerikanerna 25 mijarder dollar att tränna upp irakiska armen. Det kan fiinnas en korrelation mellan mängden spenderade pengar och resultatet, men det stämmer inte alltid. Jag ifrågasätter dock inte iraniernas ingenjörsförmåga, de gör väl sitt besta med de förutsättningar dem har, men jag kan garantera dig att deras förutsättningar blev begränsade sedan islamisterna kom till makten och hade inte denna händelse inträffat så hade landet idag varit snäppet bättre än Turkiet och även en och annan EU land. Inget snack om saken.

Det stämmer att partiskheten ibland går före objektiviteten och att detta tenderar att sänka trådens kvalitet, men att inta en skeptisk hållning gentemot Irans så kallade framgångsrika kopia av RQ 170, kan knappast utesluttande ha att göra med partiskhet. Iran likt andra totalitära stater satsar enorma resurser på propaganda och området är av yttersta vikt. Man missar inte en enda möjlighet att framställa USA eller Israel som förlorare och sig själv som vinnare. Man måste givetvis ta hänsyn till detta och även inta en skeptisk roll när situationer som den aktuella uppkommer. Kravet på fakta blir alltså större.

Jag har sett en video på en aparat som flygger i himmlen och jag har läst uppgifter om att denna aparat skall ha förbättrats på ett avsevärt sätt enligt en iransk general som i samma ögonblick säger att amerikanerna kommer få stroke. Det finns inget sätt som jag kan verifera hans uppgifter och jag kan heller inte bedömma om den flygande aparaten har samma mått som den amerikanska orginalet. Beror min skeptiska hållning på min härkomst och är denna skeptisism en bidragande orsak till att tråden överlag har dålig kvaltet?

Sedan så måste du också skillja på saker och ting tex att en enskild person begår ett brott och att en stat eller grupp begår ett brott. Utöver det så måste du också skillja på brott som begåtts i ett annat land och i ett annat sammanhang än det som den här tråden handlar om. I det här sammanhanget alltså konflikten som pågår i Syrien så är den kurdiska parten alltså PYD/YPG emot hedersmord, klansamhälle, islamisk lag. De jobbar aktivt med att stärka kvinnans roll i det samhället som de har kontroll över. Observera att de gör detta för att det är deras ideologi och att de anser att det är den rätta saken att göra.

Det som dem håller på med i Rojava är unikt i denna del av världen. Hebbe nämde tidigare att kvinnan i Iran är överrpresenterad inom akademisk utbildning. Det stämmer. Och du är nu som jag ska binda ihop säcken och göra allt detta ontopic. Iran tillskillnad från PYD/YPG utför inte politik pga ideologi i denna fråga, utan de gör det i förebyggande syfte. Ni kanske fortfarnde undrar när detta ska bli ontopic, men håll upp humöret, vi är snart där. Ska försöka korta ner skiten så gott det går.

Under den intensiva Iran-irak kriget så förlorade iranierna mycket mannar och Saddam använde dessutom kemiskavapen. Människan tar det säkra före det osäkra när det handlar om ens existens. Så Mullorna och resten av skäggnissarna menade att det var de iranska kvinnornas patriotiska uppgift att skappa barn i massor och det skappades en hel del. Efter kriget så fortsatte antal födda barn öka i samma takt och mullorna började ha en saklig diskussion om dess framtida konsekvenser etc. De kom fram till att höga föddelstal innebär framtida problem. Dessa barn, fram för allt pojkarna, de kommer växa upp och bli arga män eftersom staten eller någon annan omöjligen kan sysselsätta denna mängd. Det är vetenskapligt bevisat att utbildade kvinnor tenderar att födda mindre antal barn och även ännu senare i livet.

Så dem gjorde det som behövdes göra för att undivka ett framtida problem. Syrien är extremt överbefolkad och har bred arbeteslöshet. Ökningen i befolkningsmängd äter på statens utgifter och utarmar landets resurser som knappt räcker till en tredejedel av dagens befolkningsmänd. En faktor som bidragit till inbördeskriget är den stora gruppen arbetslösa män med sunnitisk tro som har en backgrund i landsbyggden. Det är dessa män eller i vissa fal ungdommar som har en AK i handen och knappt kan sikta eller sjuta, men endå ställer sig vid fronten för att avlossa.

Överbefolkning är inte bara ett syriskt problem utan samma fenomen förekommer i stora delar av världen, den fattiga delen av världen. Förvänta er fler blodiga konflikter och ännu mer intensivare än de vi har hittils sett om inte kvinnor utbildas. Gör det inte av ideologiska skäll som PYD/YPG, gör det av existensiella skäll så som Islamic republic of Iran. Det finns bara en och samma kaka. Det kan bara ske förändringar i andel av denna kaka, se till att alla behåller sin andel. Den som inte får sin andel kommer ha ihjäl de andra som har andel.
Senast redigerad av interiorcore 2014-11-14 kl. 14:51.
Citera
2014-11-14, 14:44
Medlem
namos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Här bombar Hizbollah terrorister med en drönare tillverkad i Iran. Ser ut att vara en laserstyrd bomb:https://www.youtube.com/watch?v=mo9yIxiWDnA

Man kan säga med ganska hög säkerhet att Iran har avancerad teknologi, för vad jag har förstått så har inte så många länder drönare med precisionsbomber?
Om du kollar på videon på amerikanska drönare så ser man alltid raketen eller projektilerna när de avfyras. Men i videon ovan så ser man inget spår av raketer som avfyras, alltså är det enbart en spaningsdrönare. Jag har sett samma sak i andra hezbollah videon, inga raketer avfyras, bara explosioner som utlöses fjärrstyrt.
Citera
2014-11-14, 14:57
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Aftonbladet vill tjäna pengar. slutet av 2011 begärde USA's president att få tillbaks den tophemliga UAV som fallit i händerna på iranierna och dem i sin tur svarade nej. Man kan inte förneka dens existens om man vill ha tillbaks den.
Ja men innan 2011 så var den topphemlig. Den är ju inte speciellt superhemlig längre när Iran fått tag i den. Det hela var ett fiasko.

Citat:
Om du kollar på videon på amerikanska drönare så ser man alltid raketen eller projektilerna när de avfyras. Men i videon ovan så ser man inget spår av raketer som avfyras, alltså är det enbart en spaningsdrönare. Jag har sett samma sak i andra hezbollah videon, inga raketer avfyras, bara explosioner som utlöses fjärrstyrt.
Har aldrig sett en video där man ser när raketer/bomber avfyras? Du får gärna länka. Däremot har jag sett videor där man kan se bomben lite snabbt innan den träffar. Men även där är det inte alltid att man ser en bomb. Men ska låta det vara osagt, i mina ögon ser det ut som att drönaren siktar på var bomben ska träffa.
Citera
2014-11-14, 15:06
Medlem
namos avatar
Citat:
Ja nu passar det att diskutera konflikten i Syrien. Kurder står knappt för 1/10 av krigsföringen i landet men ni har under en lång period enbart propagerat för er sak och fått det att verka som att ni är nån slags ledande krigsdeltagare i landet. Mitt land Iran? Jag "försvarar" Iran i ett avseende och du tror att jag gör det för att det är mitt land. Projicering på hög nivå
Du är för fan helt vrickad. Du kommer in med ett av dina alternativa konton och börjar attackera kurder helt oprovocerat. Du må vara arab eller iranier, jag skiter vilket. Om du tycker att tråden är förstörd ska du komma med någonting givande som kan rädda tråden, men istället kommer du med din låga intelligens och börjar likt andra papegojor i tråden att smutskasta kurder.

Anledningen till att tråden handlade om Kobane eller med dina ord "om kurder" är för att det var fokus på just Kobane av media. Som du också har märkt så har diskussionen lugnat ner sig för det är inte fokus på Kobane längre. Sen handlar tråden om två krig: det ena är inbördeskriget och det andra är kriget mot isis. Det var fokus på kriget mot isis där man inte kan säga att kurder står för 1/10 av det. Men hur skulle en människa med intelligensen hos en daggmask veta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in