2020-02-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
SAA börjar nu stänga Aleppo fickan och rebellerna ger upp många områden.

Då kan man säga att hela Aleppo metro delen kommer vara under kontroll av SAA.

jag antar att nästa steg blir att kapa av idlib vägen från Al banat och då blir det svårt för Turkarna att skicka in fordon.

Kan de göra det hade det varit massivt, vi får se hur Turkiet ställer sig till detta dock.

Ett tänkbart scenario jag kan se framför mig nu efter att SAA säkrar upp aleppo är att de nu säkrar M4 hela vägen till Jisr ash-shugur
Citera
2020-02-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Kan de göra det hade det varit massivt, vi får se hur Turkiet ställer sig till detta dock.

Ett tänkbart scenario jag kan se framför mig nu efter att SAA säkrar upp aleppo är att de nu säkrar M4 hela vägen till Jisr ash-shugur
M4 är en del av överenskommelsen så den kommer befrias, frågan är hur högt prioriterad den är då det räcker att klippa av vägen kring Idlib.
Strider i södra delarna av Idlib provinsen sker fortfarande mest i närhet av M5, SAA har fortfarande inte lyckats stänga fickan i södra delarna av fronten.
Citera
2020-02-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
M4 är en del av överenskommelsen så den kommer befrias, frågan är hur högt prioriterad den är då det räcker att klippa av vägen kring Idlib.
Strider i södra delarna av Idlib provinsen sker fortfarande mest i närhet av M5, SAA har fortfarande inte lyckats stänga fickan i södra delarna av fronten.

Tror den kan vara rätt högt prioriterad faktiskt, att öppna upp den vägen kommer göra mycket för området.

Men är min spekulation såklart, veckan som kommer lär ge en massa svar vad som kommer hända
Citera
2020-02-16, 18:37
Medlem
humanlifes avatar
Alldeles nyss denna nyhet som avslöjar lögnerna som sprids av bland annat Rapport i svt1. Flera dagar i rad har de sagt i princip samma sak om flyktingar som hotas av intensiva bombningar. Inte ett ord om vilka som bekämpas, det är skamligt.

President Assad says Syrians will liberate whole country from grips of terrorists

President Bashar al-Assad says Syrians are determined to liberate the whole country from the clutches of foreign-sponsored Takfiri terrorists, amid a full-scale offensive by the army in the northwestern province of Idlib, the last militant bastion in a nine-year war.

Assad made the comment during a meeting with Iran's Parliament Speaker Ali Larijani and his accompanying delegation in the capital Damascus on Sunday.
Governments hostile to the Syrian nation, Assad said, are still trying to support terrorists who have taken civilians hostage and use them as human shields against advancing troops in Idlib.
The Syrian president said things cannot remain in the current state at the expense of Syrian lives and Syria's security and stability.
Larijani, for his part, affirmed the Islamic Republic’s continued support for the Syrian government in its fight against terror.

He also congratulated the Syrian president for the significant gains the government troops have made against terrorists in Idlib, saying he deeply believed that Syrians were fully capable of liberating their entire land and restore Syria’s status in the region.

https://www.presstv.com/Detail/2020/02/16/618819/Syria-Iran-Assad-Larijani-Sabbagh-Idlib-US
Citera
2020-02-16, 18:46
Medlem
Citat:

Om man ska gå konspirationsteori vägen.

Så hade ju en idlib mot Manbij varit en deal som man kan se från putin och Erdogan.

Av att döma från senaste dagarna så har blossat upp igen mellan Turkarna coch SDF där uppe. Nu har ju Erdogan fått in ganska mycket vapen för att "rädda" upp rebellerna men han kan ju dra en offensiv för att ta allt åt väster av euphrates.
Citera
2020-02-16, 18:48
Medlem
Citat:
Om man ska gå konspirationsteori vägen.

Så hade ju en idlib mot Manbij varit en deal som man kan se från putin och Erdogan.

Av att döma från senaste dagarna så har blossat upp igen mellan Turkarna coch SDF där uppe. Nu har ju Erdogan fått in ganska mycket vapen för att "rädda" upp rebellerna men han kan ju dra en offensiv för att ta allt åt väster av euphrates.

Rätt bra konspirationsteori

Tror dock den är väldigt osannolik, skulle Putin göra en sådan deal så kommer han ha bränt de broar han lyckats bygga med kurderna och hans och assads chanser att få tillbaks östra syrien är i princip borta
Citera
2020-02-16, 18:51
Medlem
Citat:
Tror den kan vara rätt högt prioriterad faktiskt, att öppna upp den vägen kommer göra mycket för området.

Men är min spekulation såklart, veckan som kommer lär ge en massa svar vad som kommer hända
Det kommer ske och de Turkiska förstärkningarna har inte varit lika intensiva söder om Idlib.
Vi får se i vilken ordning det sker, att korta av frontlinjen vore bra.
Om SAA lyckas ta fickan längs den södra fronten så kan det gå fort.
Turkiet är mindre intresserade av områden söder om Idlib.
Senast redigerad av Jahvet 2020-02-16 kl. 18:53.
Citera
2020-02-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det finns indikationer på det, att få någon typ av kontroll av den vägen vore att uppnå ett strategiskt viktigt mål och vore även väntat.
Jag uppskattar att du postar mer analyserade inlägg nu.

Det hade förvånat mig då det vore ett strategiskt misstag.
Däremot kan lokala klaner visa sitt missnöje.

Assad vill gärna ha en väg från Damaskus till Irak och sen till Iran. Nu finns det andra vägar men det här är en motorväg ändå.

Skicka in saker genom flyg och fartyg blir ändå dyrt i längden för Ryssland och Iran.
Citera
2020-02-16, 19:04
Medlem
Citat:
FSA verkar strida mer mot SDF och en titt på Syrialivemap ger en bild av att Turkiet verkar rikta in sig mer på de områden som kontrolleras av SDF.
Citat:
Assad vill gärna ha en väg från Damaskus till Irak och sen till Iran. Nu finns det andra vägar men det här är en motorväg ändå.

Skicka in saker genom flyg och fartyg blir ändå dyrt i längden för Ryssland och Iran.
Absolut men allt har sin tid.
Det vore dumt att starta en ny front i öst och riskera att stöta sig med USA samtidigt som Idlib kräver enorma resurser.
Däremot hade det inte förvånat mig om lokala klaner visar sitt missnöje.
Citera
2020-02-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Ni hade klarat er fint?
Ni gjorde soviet till köttfärs? Haha 😆 Aa jättemycket därför betalar ni än idag skadestånd..
kom igen hade Ryssland valt att fokusera på Finland så hade man idag endast läst om finnar i historie böcker.. ”det var en gång ett folk..”

Men Nu vill du inte svara på min hypotetiska fråga så diskussionen med dig är över. Hade du svarat så hade du avslöjat att du är dubbelmoral. Du är ägd. Gå lägg dig

Läs historieböckerna, din loser. Under alla krig mot Finland för rödingarnas förluster typ 1 mot 10. Dvs en stupad finsk hjälte mot 10 eliminerade ryska/sovjetiska orcher. Och din korkad fråga går inte att svara på. Muslimer i Syrien är "ett naturligt inslag". I Finland är det omöjligt. En annan variant skulle vara om makten i Finland tog typ kommunister eller nazister med stöd av max 30 % av befolkningen. Precis som Assad hade i Syrien. Och de började förfölja/eliminera dem som varit emot dem. Och typ då levererar USA vapen till låt oss fspekulera till den svenska minoriteten som ska försöka kriga emot/ta bort en sådan "regering". Skulle vara helt OK för min del med sådan hjälp.
Citera
2020-02-16, 19:44
Medlem
Prayuths avatar
SAA now controls 100% of Aleppo

https://www.reddit.com/r/syriancivilwar/comments/f4rwrf/saa_now_controls_100_of_aleppo/
Citera
2020-02-16, 20:54
Medlem
Vad handlar detta om???

Over 50 US military vehicles enter northeastern Syria

https://www.almasdarnews.com/article/over-50-us-military-vehicles-enter-northeastern-syria/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in