2020-02-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Jo vissa vekar tro på all propaganda som kommer från väst eller Israerl precis som det här med att det skulle ha dött typ 300 ryssar vid ett anfall på Al Tanf eller vad basen heter.

Jag tror ju detta är närmare sanningen

https://www.spiegel.de/international/world/american-fury-the-truth-about-the-russian-deaths-in-syria-a-1196074.html

Fast uppgifterna kom ju från Ryssland, inte från Väst.

Om hundratals soldater har dött så borde åtminstone 20-30 av dem ha familj eller vänner som saknar och är medvetna om att de befinner sig i Syrien.

Jag känner folk som befinner sig i liknande krigszoner och om någon av dem helt plötsligt skulle sluta höra av sig samtidigt som det gick rykten om mängder av döda soldater så hade jag hört av mig till media.
Citera
2020-02-06, 21:40
Medlem
Nu har SAA gått in i Saraqib.
Citera
2020-02-07, 09:21
Medlem
humanlifes avatar
Kina säger det självklara i FN: Terroristerna i nordvästra Syrien måste bekämpas, det är både en säkerhetsfråga och en humanitär fråga.

Man måste också ta reda på varifrån deras vapen kommer och dokumentera terroristerna, så de inte kan terrorisera i andra länder sedan.

Terrorist groups must be "crushed" in NW Syria: Chinese envoy

UNITED NATIONS, Feb. 6 (Xinhua) -- A Chinese UN envoy on Thursday stressed that the terrorist groups in northwest Syria must be "resolutely crushed" in accordance with relevant Security Council resolutions and international law.

Addressing the Security Council, Wu Haitao, China's deputy permanent representative to the UN, said the complex situation in northwest Syria is both a security issue and a humanitarian issue, traceable to the root of the terrorist forces' control of the Idlib area.
"The listed terrorist organizations must be resolutely crushed in accordance with council resolutions and international law by unified standards," he said.

In this regard, he proposed that weapons collected in the course of combating terrorist organizations should be investigated for the origin, and the channels for supplying weapons to terrorist organizations should be cut off.
For foreign terrorist fighters, a database should be established to lay the foundation for addressing this problem, and the measures should be taken to prevent them from fleeing to other countries and regions to continue their criminal activities.

http://en.people.cn/n3/2020/0207/c90000-9655216.html
Citera
2020-02-07, 09:38
Medlem
Pre 1914s avatar
Tröttsamt att de ständigt ska kallas för terrorister. Deras vålddgärningar skiljer sig inte märkbart från ryska, amerikanska eller andra deltagare i väpnade konflikter. Jo, de är smuts. De är islamistiska militanter som borde malas ner och ges till kråkorna. De är onda och förljugna, men spar på ordet terrorist till de individer som verkligen begår de illdåden.
Citera
2020-02-07, 10:39
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tröttsamt att de ständigt ska kallas för terrorister. Deras vålddgärningar skiljer sig inte märkbart från ryska, amerikanska eller andra deltagare i väpnade konflikter. Jo, de är smuts. De är islamistiska militanter som borde malas ner och ges till kråkorna. De är onda och förljugna, men spar på ordet terrorist till de individer som verkligen begår de illdåden.
De är terrorister, de har terroriserat befolkningen i flera år. De är terrorstämplade av FN.
Citera
2020-02-07, 10:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Som jag förstått det så är huvuddelen av rebellerna i Idlib Al-Qaida som bytt namn.
Citera
2020-02-07, 10:52
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som jag förstått det så är huvuddelen av rebellerna i Idlib Al-Qaida som bytt namn.
Vet, men al qaida kan väl också sägas ha bytt inriktning. 11 september är länge sedan.
Citera
2020-02-07, 10:55
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
De är terrorister, de har terroriserat befolkningen i flera år. De är terrorstämplade av FN.
USA är nya fn, och hur de ser på islamister i Syrien vet vi. Dessutom är Sverige också med på att svälta Syrien för att få dem att välkomna väst. De borde också rendera någon terrorstämpel?
Citera
2020-02-07, 11:07
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Vet, men al qaida kan väl också sägas ha bytt inriktning. 11 september är länge sedan.
Nja. Verkar som deras mer extrema anhängare gått över till Daesh. Fast jag det är rätt tveksamt om de ska bli av med stämpeln. De drar sig nog fortfarande inte för att attackera mjuka mål om de får chansen.

Citat:
USA är nya fn, och hur de ser på islamister i Syrien vet vi. Dessutom är Sverige också med på att svälta Syrien för att få dem att välkomna väst. De borde också rendera någon terrorstämpel?
Nix. För att klassas som terrorist så behöver man använda vapen mot mjuka mål. Ekonomisk krigföring är betydligt mer skonsamt för befolkningen är att bomba dem.
Citera
2020-02-07, 11:30
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Al-qaida är fortfarande islamister som med våld vill skapa en stat med sharia-lagar. De är samma som IS.

Ja, USA, Israel och EU är med och finansierar terrorn mot befolkningen i Syrien, samtidigt med hårda sanktioner också.
USA har länge hävdat att den som hjälper terrorister själva är terrorister, och det är nog FN:s uppfattning också, vad jag vet. Så enligt sin egen definition är dessa länder terrorstater, ja.

Det är tyvärr så det är. Våra skatter används till dessa avskyvärda dåd. Och tyvärr är det inte många som vet det, politikerna har dolt detta noga.
Senast redigerad av humanlife 2020-02-07 kl. 11:32.
Citera
2020-02-07, 13:03
Medlem
Tillssons avatar
Citat:

T.o.m. Turkiet har terroristklassat HTS - i augusti 2018.

Citat:
ISTANBUL (Reuters) - Turkey has designated the insurgent group Tahrir al-Sham as a terrorist organization, according to a presidential decision published on Friday, as Damascus prepares for a military assault in northwest Syria where the group holds sway.

The notice in the Official Gazette matches a decision by the United Nations in June to add Tahrir al-Sham to the list of people and organizations whose assets are to be frozen because of links to militant groups al Qaeda and Islamic State.

https://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-turkey/turkey-designates-syrias-tahrir-al-sham-as-terrorist-group-idUSKCN1LG1XM
Citera
2020-02-07, 13:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Kanske fiskar jag lite efter att terrorgrupper är de som vars främsta manifestation är terrordåd. Medan de i Syrien främst ägnar sig åt islamisk militantism genom krig mot syriska staten. Att föra krig för islams skull är nog det sämsta man kan göra och borde leda till att de blir kråkmat, terrorism begreppet vill jag skydda lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in