Citat:
Ursprungligen postat av
Hommer
För det första är jag inte kurd, jag har kurdiska vänner och jag har inga kunskaper i krigföring. Vad jag vet är att beroende på vad det är för terräng så utkämpas krig på olika sätt. Hur ska de bygga tunnlar i öknen, risken för kollaps är stor? På bergig terräng kan tunnelbygge funka men inte i öken. Skyttegrav hade de iallafall byggt. De minor och IEDs som man har haft har man säkert använt sig av. Vad det gäller kreativiteten så har man byggt pansarvagnar från skrot. Baserad på vad man har läst är träning, krigsförmåga och mod inget de saknar, det som saknas är ammunition. Jag vet inte alltså du pratar om YPG som om du har insider info om dem. Från vad jag har läst om YPG så kämpar de tappert.
Jag känner inte till några krig där de sämst beväpnade vinner förutom Vietnamkriget. Det gäller att ha gott om ammunition i så fall.
Får jag fråga dig om du har erfarenheter i krigföring?
Det är helt och hållet omöjligt att vinna ett krig om man varit effektivt isolerad i flera år. Det samma gäller både kurder och vetnameser. De sistnämnda hade fullt stöd från Sovjet och troligen Kina. De hade varken brist på vapen/amunition eller mat och förnödenheter. Medan den förstnämnda hade affärer som var toma vid tillfället då IS påbörjade beläggringen av Kobane.
Vidare så har Kobane en befolkning på 200 000-400 000 medan vetnam har 50 miljoner. Det är alltså stor skillnad på hur många soldater de kan ha.
Sedan så är Kobanne trakten tom, öppen landskap och det är så i alla riktiningar. I veitnam så består landskapet av berg och dalar kombinerat med tätt skog. Det är alltså stor skilland på hur lätt det är att göma sig och överaska motståndaren i ambush.
Att jämföra striden i Kobane med Veitnam är bara löjligt, eftersom det inte finns några större likheter alls. Det går alltså inte säga att kurderna var sämre än vetnamserna genom att jämföra de två krigen som de båda utkämpat. De har haft olika förutsättningar och omständigheter.
Chris har alltid haft uppfattningen att YPG är en oseriös aktör och nu så försöker han bevisa det genom oseriösa arguement.