2014-10-07, 22:41
Medlem
Maimoudis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Japp. Amerikanska bombningar har redan fått Al-Nusra att ställa upp bakom ISIS. Bli inte förvånad om sympatin mot de även ökar bland Hizbollah etc. även om de hatar varandra.

Menar du att Hizbollah kan, efter amerikansk inblandning, besluta sig för att istället börja stödja ISIS?
Varför skriver du ens något sådant? Du bevisar ju på direkten att du är forumets största troll med en sådan kommentar.

Det är väldigt oroväckande det som händer i Kobane/Ayn al-arab. Jag hoppas verkligen kurderna lyckas stå emot och trycka undan terroristerna.
Citera
2014-10-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maimoudi
Menar du att Hizbollah kan, efter amerikansk inblandning, besluta sig för att istället börja stödja ISIS?
Varför skriver du ens något sådant? Du bevisar ju på direkten att du är forumets största troll med en sådan kommentar.

Det är väldigt oroväckande det som händer i Kobane/Ayn al-arab. Jag hoppas verkligen kurderna lyckas stå emot och trycka undan terroristerna.

Han är knappast vad man skulle kalla en auktoritet inom ämnet

Kalla YPG dåliga, eller vad människor nu än vill kalla dem; faktum är att de i snart en månad hållit emot en fullskalig attack från IS på alla tänkbara fronter med enkla vapen, medan IS nästan drunknar i resurser
Citera
2014-10-07, 22:59
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
När man lyssnar på er så får man intrycket att IS är världens andra supermakt....

I jämförelsevis med YPG så är det så.
Har du ens koll på läget?
Eller ignorerar du all information som finns tillgängligt?

IS är världens rikaste terrororganisation och har flest pansarfordon i världen och rekryter varje dag.
Citera
2014-10-07, 23:04
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
För det första är jag inte kurd, jag har kurdiska vänner och jag har inga kunskaper i krigföring. Vad jag vet är att beroende på vad det är för terräng så utkämpas krig på olika sätt. Hur ska de bygga tunnlar i öknen, risken för kollaps är stor? På bergig terräng kan tunnelbygge funka men inte i öken. Skyttegrav hade de iallafall byggt. De minor och IEDs som man har haft har man säkert använt sig av. Vad det gäller kreativiteten så har man byggt pansarvagnar från skrot. Baserad på vad man har läst är träning, krigsförmåga och mod inget de saknar, det som saknas är ammunition. Jag vet inte alltså du pratar om YPG som om du har insider info om dem. Från vad jag har läst om YPG så kämpar de tappert.

Jag känner inte till några krig där de sämst beväpnade vinner förutom Vietnamkriget. Det gäller att ha gott om ammunition i så fall.

Får jag fråga dig om du har erfarenheter i krigföring?
Det är helt och hållet omöjligt att vinna ett krig om man varit effektivt isolerad i flera år. Det samma gäller både kurder och vetnameser. De sistnämnda hade fullt stöd från Sovjet och troligen Kina. De hade varken brist på vapen/amunition eller mat och förnödenheter. Medan den förstnämnda hade affärer som var toma vid tillfället då IS påbörjade beläggringen av Kobane.

Vidare så har Kobane en befolkning på 200 000-400 000 medan vetnam har 50 miljoner. Det är alltså stor skillnad på hur många soldater de kan ha.

Sedan så är Kobanne trakten tom, öppen landskap och det är så i alla riktiningar. I veitnam så består landskapet av berg och dalar kombinerat med tätt skog. Det är alltså stor skilland på hur lätt det är att göma sig och överaska motståndaren i ambush.

Att jämföra striden i Kobane med Veitnam är bara löjligt, eftersom det inte finns några större likheter alls. Det går alltså inte säga att kurderna var sämre än vetnamserna genom att jämföra de två krigen som de båda utkämpat. De har haft olika förutsättningar och omständigheter.

Chris har alltid haft uppfattningen att YPG är en oseriös aktör och nu så försöker han bevisa det genom oseriösa arguement.
Citera
2014-10-07, 23:14
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det är helt och hållet omöjligt att vinna ett krig om man varit effektivt isolerad i flera år. Det samma gäller både kurder och vetnameser. De sistnämnda hade fullt stöd från Sovjet och troligen Kina. De hade varken brist på vapen/amunition eller mat och förnödenheter. Medan den förstnämnda hade affärer som var toma vid tillfället då IS påbörjade beläggringen av Kobane.

YPG själva är orsaken till att de är isolerade. De är så extrema och maximalistiska att inte ens KRG vill ha med de att göra. Syrian Kurdish Democratic Partys(nära KDP) talesman Nuri Brimo säger att de erbjöd hjälp med YPG sa nej.

Vi har mellanösterns Nordkorea här som isolerar sig, sen är det alla andras fel när de misslyckas...
Citera
2014-10-07, 23:16
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
För det första är jag inte kurd, jag har kurdiska vänner och jag har inga kunskaper i krigföring. Vad jag vet är att beroende på vad det är för terräng så utkämpas krig på olika sätt. Hur ska de bygga tunnlar i öknen, risken för kollaps är stor? På bergig terräng kan tunnelbygge funka men inte i öken. Skyttegrav hade de iallafall byggt. De minor och IEDs som man har haft har man säkert använt sig av. Vad det gäller kreativiteten så har man byggt pansarvagnar från skrot. Baserad på vad man har läst är träning, krigsförmåga och mod inget de saknar, det som saknas är ammunition. Jag vet inte alltså du pratar om YPG som om du har insider info om dem. Från vad jag har läst om YPG så kämpar de tappert.

Jag känner inte till några krig där de sämst beväpnade vinner förutom Vietnamkriget. Det gäller att ha gott om ammunition i så fall.

Får jag fråga dig om du har erfarenheter i krigföring?

Absolut kämpar YPG tappert, jag har aldrig förnekat det. Problemet är att man har haft 3 år på sig att göra sig redo och det har man inte gjort. Man borde ha samlat på sig en massa ammunition och olika sorters förnödenheter för länge sen.

Nej jag är ingen militärexpert utan nu spekulerar jag bara och har inget underlag för det jag påstår.
Min utgångspunkt är andra konflikter och hur den sämre beväpnade parten lyckades göra så mycket skada på sin fiende som möjligt.
Citera
2014-10-07, 23:18
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
När man lyssnar på er så får man intrycket att IS är världens andra supermakt....
Vi förklarar skillnaderna på ett sakligt sätt. Däremot så får man intrycket av att du är rädd för att Turkiet ska hamna i konflikt med IS. Hur kan du skriva ett inlägg som den här ovan när du vid ett annat tillfälle skriver ett inlägg som den här nedan? Det ända som är stringent hos dig är smilyesen. Dem finns alltid med i alla dina inlägg tillskillnad från din syn på saker och ting. Så hur ska du ha det? Är IS något eller är de inte något. Du kan inte ändra dig beroende på vilket sammanhang det gäller och vem som ingår i sammanhanget.
Citat:
Barzani vill att Turkiet ska tillåta Peshmerge att använda turkisk terriorium för att nå Kobane. Förstår inte varför alla är så besatta av att dra in Turkiet in i kriget. De kan väl kriga sig fram till Kobane så har de gjort någon nytta genom att rensa ut ISIS längst vägen.
Citera
2014-10-07, 23:19
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Chris har alltid haft uppfattningen att YPG är en oseriös aktör och nu så försöker han bevisa det genom oseriösa arguement.

Läs mitt inlägg ovan.
Citera
2014-10-07, 23:29
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
YPG själva är orsaken till att de är isolerade. De är så extrema och maximalistiska att inte ens KRG vill ha med de att göra. Syrian Kurdish Democratic Partys(nära KDP) talesman Nuri Brimo säger att de erbjöd hjälp med YPG sa nej.

Vi har mellanösterns Nordkorea här som isolerar sig, sen är det alla andras fel när de misslyckas...
Nu hänger jag inte med eftersom det finns en brist i logiken här. Du skriver att inte ens KDP-S vill ha att göra med PYD för att sedan i nästa mening skriva att samma party erbjudit PYD hjälp som denne har tackat nej till. Fattar du ens själv vad du skriver eller är ditt enda mål att få med en smily i varje inlägg?

Så du menar alltså att en ärkesrival till PYD har en negativ hållning till dem och att detta skulle bevisa något? Bland den sämsta argumentet jag sett sedan jag började skriva i tråden.
Citera
2014-10-07, 23:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med eftersom det finns en brist i logiken här. Du skriver att inte ens KDP-S vill ha att göra med PYD för att sedan i nästa mening skriva att samma party erbjudit PYD hjälp. Fattar du ens själv vad du skriver eller är ditt enda mål att få med en smily i varje inlägg?

Så du menar alltså att en ärkesrival till PYD har en negativ hållning till dem och att detta skulle bevisa något? Bland den sämsta argumentet jag sett sedan jag började skriva i tråden.

Kanske för att PYD visat att de är fullständigt omedgörliga. KRG är rival, Turkiet är fiende, FSA är fiende etc. etc. Sen sitter ni här och klagar på att ingen hjälper YPG.

Deras största misstag var att de tittade på när ISIS gav sig på FSA bland annat. Nu har de utropat sig själva till bastionen mot ISIS. Klart att regionala aktörer inte tar de på allvar då.
Citera
2014-10-07, 23:34
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Absolut kämpar YPG tappert, jag har aldrig förnekat det. Problemet är att man har haft 3 år på sig att göra sig redo och det har man inte gjort. Man borde ha samlat på sig en massa ammunition och olika sorters förnödenheter för länge sen.

Nej jag är ingen militärexpert utan nu spekulerar jag bara och har inget underlag för det jag påstår.
Min utgångspunkt är andra konflikter och hur den sämre beväpnade parten lyckades göra så mycket skada på sin fiende som möjligt.
Hur ska dem samla på sig vapen, amunition och olika sorters förnödenheter när de blivit isolerade på ett effektivt sätt? Kan du förklara detta och sedan få ett nobelspris.
Citera
2014-10-07, 23:37
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Vi förklarar skillnaderna på ett sakligt sätt. Däremot så får man intrycket av att du är rädd för att Turkiet ska hamna i konflikt med IS. Hur kan du skriva ett inlägg som den här ovan när du vid ett annat tillfälle skriver ett inlägg som den här nedan? Det ända som är stringent hos dig är smilyesen. Dem finns alltid med i alla dina inlägg tillskillnad från din syn på saker och ting. Så hur ska du ha det? Är IS något eller är de inte något. Du kan inte ändra dig beroende på vilket sammanhang det gäller och vem som ingår i sammanhanget.

Att slå ut amatörer som ISIS är inget problem för Turkiet. Titta bara på hur lätt USA slog ut Saddam. Problemet är vad man ska göra efteråt. Att ensamt gå in i Syrien eller bli en aktiv part av konflikten leder ingenvart om inbördeskriget ska sluta.

Att pumpa in vapen i diverse terrororganisationer som YPG är inte heller någon lösning, det skapar bara mer kaos. Det viktiga är att inbördeskriget i Syrien avslutas. För det krävs en internationell koalition med marktrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in