2018-09-25, 11:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Blir lite proxyerror när ryssen inte ska skjuta ner israeliska flygplan utan det ska Syrien göra med S-300, men ryska soldater ska sköta systemet.
Plus att systemet ska vara integrerat med ryskt radarnätverk med EW.
Man skall inte glömma att vapenexport är en viktig inkomst för Ryssland. Förr eller senare blir det pinsamt om deras vapen aldrig förmår åstadkomma något utan bara blir sönderbombade eller skjuter ned fel mål.
Citera
2018-09-25, 12:32
Medlem
Jag undrar hur många Pansir-S1 som även lär levereras till Syrien för att försvara S-300PMU2 favorit systemen (om det nu blir pmu2 men hörde/läste igår på en rysk sida där de sa pmu2)?

Detta har Ryssland velat länge men har inte kunnat genomföra det utan att det påverkat viktiga relationer med andra länder.
Det visar även att Ryssland stärker Assad regimen för de nya hoten som uppstår nu när de flesta terroristgrupper är bekämpade även om det fortfarande kvarstår områden där terroristerna styr.
De nya hoten kommer utifrån bl.a från de allierade och Israel.
Assad styrkorna lägger Idlib åt sidan nu och koncentrerar sig på andra områden så det inte kan ske en "kemvapenattack" innan de nya systemen är på plats och aktiva.
Dessa nya systemen är strategiskt viktiga i detta skede av kriget i Syrien och stärker Assad regimens försvarsförmåga mot de attacker som väntas från USA och de allierade efter kemvapenattacker.

Det har funnits indikationer på att en ny kemattack varit på gång både med USAs uttalande om att de skulle svara på en eventuell attack samt att andra påstår att videor redan har spelats in och behållare redan delats ut till de olika grupperingarna i Idlib.
Denna gången tror jag att riktig gas var tänkt att användas men vågar inte gissa på om det är klorgas eller sarin eller kanske båda.
Sarin vore i så fall för att bevisa att terroristerna inte skulle kunna utvecklat gasen själva och då lägga mer skuld hos Assad regimen som inte har något att vinna på en kemvapenattack när har nästan vunnit kriget och har endast mindre fickor och några städer som Idlib kvar.
Jag har även förväntat mig att den attack som USA och allierade hade utfört som svar hade varit betydligt mer omfattande än tidigare och att vi inte sett en sådan attack tidigare i modern tid, vissa "experter" har även antytt att eventuellt Ryska mål skulle varit aktuella för att skicka en signal till Moskva vilket jag finner mindre troligt.
Hur som helst så har detta drag från Ryssland ändrat den strategiska spelplanen helt och snart är det inte möjligt att genomföra en sådan svarsattack som det allierade tidigare diskuterat utan planen måste göras om från grunden.
Där ut över finner jag mig tveksam till att Ryssland skulle stoppa en sådan attack om inte Ryssar dör i attacken och det verkar som Ryssland kommer behålla mycket av kontrollen även över de S-300 som ska levereras.

Strategiskt är detta bra för att skapa en bättre balans i Syrien som blivit världens skithål i fulspel men jag är inte säker på att något faktiskt ändras då användandet av dessa system för med sig nya komplikationer.
De åtgärder angående utstörningssystem är däremot mycket användbara och effektiva och här kommer vi se saker som ändrar spelplanen.
De ryssar som är stationerade i Syrien är tryggare nu då Ryssland faktiskt stärker upp sin försvarsförmåga på plats även om mycket sker under täckmantel av Assad regimens försvarsförmåga.
Citera
2018-09-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Blir lite proxyerror när ryssen inte ska skjuta ner israeliska flygplan utan det ska Syrien göra med S-300, men ryska soldater ska sköta systemet.
Plus att systemet ska vara integrerat med ryskt radarnätverk med EW.

Frågan är om israeliska plan ens kommer bli beskjutna om ryssen sitter vid spakarna..

Fast samtidigt vet vi inte om SAA redan har fått utbildning sen tidigare

Det har funnits uppgift i Sputnik att syriska generaler har fått utbildning av ryssarna om S 300, det finns inga uppgifter hur bemanningen av systemet kommer utföras, men sannolikt både rysk och syrisk militär, att ryssarna släpper kontrollen på systemet är inte sannolikt.
Enligt kommentarer är Israel mycket oroade om installationen av S 300 i Syrien.
Senast redigerad av Fagro 2018-09-25 kl. 13:15.
Citera
2018-09-25, 13:16
Medlem
postkrans avatar
Kanske någon med mer kunskap som kan förklara hur det ligger till med detta. Det talas om att 8 system ska levereras. Jag uppfattar det då som 8 Tel's + radar, vakt batteri osv.

Jag googlar runt lite och läser då att för Ryssarna så betyder ett system; 1 regiment=2 battaljoner. 8 sådana system känns ju lite överdrivet med tanke på storleken av området dom ska täcka.

Talar man om 8 Tel's eller överdriver dom för att skrämmas och menar 16 battaljoner?
Senast redigerad av postkran 2018-09-25 kl. 13:18.
Citera
2018-09-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det har funnits uppgift i Sputnik att syriska generaler har fått utbildning av ryssarna om S 300, det finns inga uppgifter hur bemanningen av systemet kommer utföras, men sannolikt både rysk och syrisk militär, att ryssarna släpper kontrollen på systemet är inte sannolikt.
Enligt kommentarer är Israel mycket oroade om installationen av S 300 i Syrien.
De syriska styrkorna fick utbildning på S-300 systemet inför leveransen 2013 så det finns redan utbildade i Syrien men jag antar att de behöver en uppdatering då kunskaper lätt glöms bort när de inte används och nu har det gått 5år så om de inte fasta uppdateringsutbildningar i Ryssland så lär kunskaperna inte vara på topp.
Citera
2018-09-25, 13:34
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Kanske någon med mer kunskap som kan förklara hur det ligger till med detta. Det talas om att 8 system ska levereras. Jag uppfattar det då som 8 Tel's + radar, vakt batteri osv.

Jag googlar runt lite och läser då att för Ryssarna så betyder ett system; 1 regiment=2 battaljoner. 8 sådana system känns ju lite överdrivet med tanke på storleken av området dom ska täcka.

Talar man om 8 Tel's eller överdriver dom för att skrämmas och menar 16 battaljoner?

8 system, dvs motsvarande en nedskalad bataljon (en fullskalig bataljon har 12 system).
Citera
2018-09-25, 14:49
Medlem
Vet man var dom ska placeras?
För att stänga Syriens luftrum helt (om det är tanken) borde man placera ut systemen i alla hörn av Syrien. Flygbasen i Deir ez-Zor, Qamishli, T4, Daraa samt Latakia.
Tror inte vi är där ännu men det vore ett bra schackdrag från ryssarna om man menar allvar.
Vem ska stoppa dom, hunden Bolton?
Citera
2018-09-25, 14:52
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
8 system, dvs motsvarande en nedskalad bataljon (en fullskalig bataljon har 12 system).

Menar du system som i avfyrnings plattformar? Vad jag förstår ingår en kommandcentral m,m i varje system och en kommandcentral kan inte användas för en enskild individuell avfyrningsplattform utan används för ett nätverk av flertal avfyrningsplattformar/TEL's. Så måste ju vara fler avfyrningsplattform än 8 med tanke på att det i varje system medföljer en kommandcentral.

Edit: Kanske bara är så att media förenklar det hela och menar system som i TEL's?
Senast redigerad av postkran 2018-09-25 kl. 15:15.
Citera
2018-09-25, 15:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag undrar hur många Pansir-S1 som även lär levereras till Syrien för att försvara S-300PMU2 favorit systemen (om det nu blir pmu2 men hörde/läste igår på en rysk sida där de sa pmu2)?

Detta har Ryssland velat länge men har inte kunnat genomföra det utan att det påverkat viktiga relationer med andra länder.
Det visar även att Ryssland stärker Assad regimen för de nya hoten som uppstår nu när de flesta terroristgrupper är bekämpade även om det fortfarande kvarstår områden där terroristerna styr.
De nya hoten kommer utifrån bl.a från de allierade och Israel.
Assad styrkorna lägger Idlib åt sidan nu och koncentrerar sig på andra områden så det inte kan ske en "kemvapenattack" innan de nya systemen är på plats och aktiva.
Dessa nya systemen är strategiskt viktiga i detta skede av kriget i Syrien och stärker Assad regimens försvarsförmåga mot de attacker som väntas från USA och de allierade efter kemvapenattacker.

Det har funnits indikationer på att en ny kemattack varit på gång både med USAs uttalande om att de skulle svara på en eventuell attack samt att andra påstår att videor redan har spelats in och behållare redan delats ut till de olika grupperingarna i Idlib.
Denna gången tror jag att riktig gas var tänkt att användas men vågar inte gissa på om det är klorgas eller sarin eller kanske båda.
Sarin vore i så fall för att bevisa att terroristerna inte skulle kunna utvecklat gasen själva och då lägga mer skuld hos Assad regimen som inte har något att vinna på en kemvapenattack när har nästan vunnit kriget och har endast mindre fickor och några städer som Idlib kvar.
Jag har även förväntat mig att den attack som USA och allierade hade utfört som svar hade varit betydligt mer omfattande än tidigare och att vi inte sett en sådan attack tidigare i modern tid, vissa "experter" har även antytt att eventuellt Ryska mål skulle varit aktuella för att skicka en signal till Moskva vilket jag finner mindre troligt.
Hur som helst så har detta drag från Ryssland ändrat den strategiska spelplanen helt och snart är det inte möjligt att genomföra en sådan svarsattack som det allierade tidigare diskuterat utan planen måste göras om från grunden.
Där ut över finner jag mig tveksam till att Ryssland skulle stoppa en sådan attack om inte Ryssar dör i attacken och det verkar som Ryssland kommer behålla mycket av kontrollen även över de S-300 som ska levereras.

Strategiskt är detta bra för att skapa en bättre balans i Syrien som blivit världens skithål i fulspel men jag är inte säker på att något faktiskt ändras då användandet av dessa system för med sig nya komplikationer.
De åtgärder angående utstörningssystem är däremot mycket användbara och effektiva och här kommer vi se saker som ändrar spelplanen.
De ryssar som är stationerade i Syrien är tryggare nu då Ryssland faktiskt stärker upp sin försvarsförmåga på plats även om mycket sker under täckmantel av Assad regimens försvarsförmåga.
Denna twittrare brukar vara välinformerad:

Elijah J. Magnier
‏ @ejmalrai

Citat:
#BreakingNews:

#Russia has decided to deliver #Syria S-300 VM, capable of dealing with 96 targets simultaneously.

#Moscow has started shipping adjacent equipment to Hamymeen to deliver to #Damascus.

https://twitter.com/ejmalrai/status/1044486108132921344
Citera
2018-09-25, 15:44
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Denna twittrare brukar vara välinformerad:

Elijah J. Magnier
‏ @ejmalrai

https://twitter.com/ejmalrai/status/1044486108132921344

96 missiler blir 24 TEL's så två battaljoner alltså enligt denna snubben .

Hade verkligen varit trevligt med ett konkret uttalande av Ryssarna angående vilken mängd dom skickar ned till Syrien.

Om det stämmer så passade även Ryssarna på att göra sig av med äldre varianter.

Här är vad ett system anses inkludera enligt wiki:

The Antey-2500(export model) system comprises:

Command post
Circular and sector scan radars
Multichannel missile guidance station (MMGS) have 24 channels for illumination of 24 targets
9A82M launcher (typical amount 8) includes radar of illumination and targeting as well as *brains* of the radar[4]
9A83M launcher (typical amount 12) includes radar of illumination and targeting as well as *brains* of the radar[4]
9A84M loader-launcher (technically no more than 24)
9M82M and 9M83M air defense missiles
Maintenance, repair, and transport vehicles
Group SPTA set
Electronic trainer for MMGS operators
Set of missile handling equipment
Senast redigerad av postkran 2018-09-25 kl. 16:13.
Citera
2018-09-25, 16:14
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
FlashyBear skrev

Bolton upprepar alltså att Assads "avsättning" inte är ett krav.

Visst.

Presidenten talar snart i UN, Syrien kommer sakert att komma upp:

https://www.youtube.com/watch?v=8Fx1yqcaxjA
Citera
2018-09-25, 17:42
Medlem
longbow4ys avatar
Rysk site, google översatt:
According to unofficial data, within two weeks, two regiments of the S-300 SAM will be delivered from Russia to Syria, which, in agreement with the Syrian side, will cover the objects on the coast of Syria, as well as control the borders with Israel, Jordan, Lebanon and Iraq. The interlocutor of Kommersant, who is familiar with the situation, specified that the number of divisions may change depending on the situation: "Deliveries will start from two to four, and then, if necessary, this amount can be brought to six or eight."
https://www.kommersant.ru/doc/3751681?from=four_mir

Och googlat:
The SA-10A launch complex consists of a missile battery which includes a battery command post and engagement control center, the large CLAM SHELL 3D continuous wave pulse Doppler target acquisition radar, the FLAP LID A I-band multi-function phased-array trailer-mounted engagement radar with digital beam steering in hardened sites, and up to 12 semi-trailer erector-launchers which mount four tubular missile container-launchers. The towing unit for the semi-trailer erector-launcher is the KrAZ-260V (6 x 6) tractor truck. The launchers are usually positioned on concrete pads with the trailers being leveled by the use of four hydraulic jacks. An S-300PMU Regiment comprises three such batteries
https://fas.org/nuke/guide/russia/airdef/s-300pmu.htm

2 regementen med 3 batterier var.. Varje batteri kan ha upp till 12 trailers med 4 missiler i varje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in