2018-09-23, 18:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det påminner (mycket) lite om situationen från november 2015 då Turkiet sköt ner ett ryskt plan och Ryssland med all rätt kallade det "Ett knivhugg i ryggen".

Här är ryssarna mycket besvikna på att Israel utan att meddela sig i förväg attackerar ett område där rysk trupp patrullerar.

Mera logiskt att Putin är besviken på de syriska arabsandalernas inkompetens. Han sponsrar med vapen och så blir hans manskap nerskjutna av just dessa vapen. Jag hade iaf varit förbannad och börjat undra om den där marinbasen verkligen är värd allt besvär.
Citera
2018-09-23, 20:09
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mera logiskt att Putin är besviken på de syriska arabsandalernas inkompetens. Han sponsrar med vapen och så blir hans manskap nerskjutna av just dessa vapen. Jag hade iaf varit förbannad och börjat undra om den där marinbasen verkligen är värd allt besvär.

Det kan man ju tycka, oavsett israelernas intentioner kan man inte komma från att det var SAA som sköt ner det ryska planet. Men för ryssarna handlar detta krig om betydligt mer än flottbasen i Tartus. Det handlar om att förhindra en fortsatt omringning av Ryssland av amerikanerna, som under de senaste 30 åren har krupit sig allt närmare de ryska gränserna. Kort och gott; bevarandet av en buffertzon.
Citera
2018-09-23, 20:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Det kan man ju tycka, oavsett israelernas intentioner kan man inte komma från att det var SAA som sköt ner det ryska planet. Men för ryssarna handlar detta krig om betydligt mer än flottbasen i Tartus. Det handlar om att förhindra en fortsatt omringning av Ryssland av amerikanerna, som under de senaste 30 åren har krupit sig allt närmare de ryska gränserna. Kort och gott; bevarandet av en buffertzon.

Är Syrien på väg mot Nato? Åh fan visste jag inte
Citera
2018-09-23, 20:16
Medlem
Arbetarbroders avatar
Från Grekland nyheter om den Öppna färdväg som nu allt mer verkar stängas.
NGO founder surrenders to police, facing charges for helping refugees to.‬Greece
Via RT https://youtu.be/4a3sDFoAg2s från idag.

Kopplingen Idlib → Grekland är inte så superlång.
Citera
2018-09-23, 20:21
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Är Syrien på väg mot Nato? Åh fan visste jag inte

Det vet jag inte om jag har påstått. Men oavsett om Assad ersatts av en till väst välvilligt inställd vasall, eller om landet förvisats till evigt inbördeskrig likt Libyen, skulle det vara ett stort bakslag för Ryssland.
Citera
2018-09-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Det vet jag inte om jag har påstått. Men oavsett om Assad ersatts av en till väst välvilligt inställd vasall, eller om landet förvisats till evigt inbördeskrig likt Libyen, skulle det vara ett stort bakslag för Ryssland.

Det kvittar så länge Nato/väst har kontroll över flyktingar och naturresursflöden.
Det kommer dock inte hända i Syrien. Man har förlorat, stort.
Citera
2018-09-24, 07:19
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det kvittar så länge Nato/väst har kontroll över flyktingar och naturresursflöden.
Det kommer dock inte hända i Syrien. Man har förlorat, stort.

Det är ju en seger för oss också (förstår hur du menar vill bara påpeka det) ..det är psyksjuka ledare vi har i Väst som drivit på det här. Till ingen fördels förutom Israel om Syrien skulle falla som tex. Libyen gjorde.
Både att vi slipper förstöra ännu ett land och den "världsomfattande dominans" av Rickal Islam som Netanyahu pratat om har förhoppningsvis stoppats.

Glömmer ofta den officiella bilden av varför Väst är Syrien. Är de för Assad är sån Evil Dictator och vi vill rädda Syriens folk va?
Ja, så det typ. Rekommenderar Grayzone´s 25 min långa dokumentär om Syrien:

The Syria Deception: "Al-Qaeda Goes to Hollywood" https://youtu.be/2FUpbZXaN9w

Vad sjukt detta är. Hur de framställt Assad, att han fick för sig att utplåna och skicka ut sitt eget folk.
Hur man plockat ur hans tal när han beskrivit konspirationsteorier och sagt att han menade Syriens folk...
Födelen är nog att 90-95% om jag får gissa, som kollat närmare in på kriget bortom headlines i Massmedia har snabbt sett vad det handlat om.

Fan, hoppas de får fred snart.
Citera
2018-09-24, 09:57
Medlem
Igor Konashenkov announced that Israel was guilty of downing the Russian aircraft Il-20, during a briefing in Moscow on Sunday.
“We believe that the blame for the tragedy with the Russian Ilyushin Il-20 aircraft lies entirely with the Israeli air forces and those who made the decision to carry out such actions,” he said.
Konashenkov also remarked that in the area, civilian passenger flight was using that airspace and therefore the Israeli side could have created a dangerous situation for them as well.
Konashenkov added that “Israel did not inform the Russian force about its operation in advance – but rather they issued a warning simultaneously with the beginning of the strikes, which constitutes a breach of the existing agreements.”
The Il-20 was downed by Syrian anti-aircraft missile systems confused by Israeli air forces, which used the radar cover of the Russian Il-20 aircraft.
“It was impossible for the Israeli pilot not to be aware of the fact that the Ilyushin Il-20 has a much larger radar cross-section than that of a F-16 jet and because of that, the Russian aircraft would be the preferred target for the anti-aircraft missile,” he added.

https://www.almasdarnews.com/article/russian-mod-puts-blame-for-downing-of-il-20-entirely-on-israel-video/
Den ryska militären lägger hela skulden på Israel, gällande nedskjutningen av det ryska planet iL-20.
Ryska militären har sannolikt gjort en noggrann undersökning av händelsen innan de kommer ut med ett sådant här påstående.
Israel har inte kommenterat anklagelsen från den ryska militären.
Senast redigerad av Fagro 2018-09-24 kl. 10:05.
Citera
2018-09-24, 11:05
Medlem
Israel sket verkligen i det blå skåpet. Ryssland skickar nu S-300 till Syrien och ger Syrierna bättre teknik för att kunna identifiera vänliga mål som ryska etc.
Citera
2018-09-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Israel sket verkligen i det blå skåpet. Ryssland skickar nu S-300 till Syrien och ger Syrierna bättre teknik för att kunna identifiera vänliga mål som ryska etc.

Leverans om två veckor.
Måste säga att jag är förvånad att Ryssland reagerar så hårt på nerskjutningen att dom skickar s-300, hade som mest förväntat mig lite hårda ord.

Om kustlinjen blir no-fly zone och att Syrien får skjuta ner israeliska plan i libanesiskt luftrum med hjälp av s-300 så kommer framtida bombningar komma med en stor risk för egna förluster.
Skillnaden mellan s-200 och s-300 är som att jämföra Windows 98 med Windows 7.

Blir spännande vad Israels reaktion blir.
Citera
2018-09-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Leverans om två veckor.
Måste säga att jag är förvånad att Ryssland reagerar så hårt på nerskjutningen att dom skickar s-300, hade som mest förväntat mig lite hårda ord.

Om kustlinjen blir no-fly zone och att Syrien får skjuta ner israeliska plan i libanesiskt luftrum med hjälp av s-300 så kommer framtida bombningar komma med en stor risk för egna förluster.

Lögn, tårar och ylande om antisemitism blir det av det hela.
Citera
2018-09-24, 16:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh

Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Leverans om två veckor.

Jag förstod att det skulle bli konsekvenser och med detta tar Ryssland ett rejält kliv in i regionen rent fysiskt. Detta får ju inte bara konsekvenser för Israel/Syrien-konflikten, det lär ju också komplicera ett eventuellt angrep på Iran och Hezbollah också med eller utan USA:s deltagande. Troligtvis har Putin funnit tiden mogen för att ytterligare definiera Ryssland på den geopolitiska kartan. Dagens beslut är flera; man kommer troligtvis även bistå med EW-utrustning Krasukha-4 . Till allt detta ska läggas andra beslut som framgår av detta meddelande via TASS:

Press review: Russia may clip Israel’s wings in Syria and gears up to use Iranian airbase

Top stories in the Russian press on Monday, September 24

More:
http://tass.com/pressreview/1022825
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in