2017-08-16, 23:28
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Tror inte Assad har något verkligt stöd alls. Men om folket tvingas välja mellan Assad och islamisterna så tror och hoppas jag att de väljer Assad.

Tror inte Trump sviker SDF och kurderna. När SAA närmade sig dem väster om Raqqa så bombade man dem.
Du måste förtydliga vad du menar med islamister. Det är som att säga högern i Sverige, men ändå är det stor skillnad mellan Liberalerna och SD.

Om du syftar på HTS så har du nog rätt, annars ser läget svårt ut för Assad. AAS och JAI har både popularitet inne i Syrien och utanför Syrien (det senare är viktig om pro-rebell-stater ska gå med på en uppgörelse).

Varför måste det stå mellan Assad och islamister? Om man kan bomba ett helt land för att få en giraff-halsing tyrann, varför funderar inte Assadister över att ersätta honom med en sekulär ledare från oppositionen och backa upp honom med samma vapenkraft som man gör för Assad? Det finns flera ur Syriens nationella råd, som alla pro-rebell-stater står bakom och erkänner som den legitima efterträdare till regimen. Svaret är för att islamisterna inte är problemet.
Citera
2017-08-16, 23:29
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
SDFPKKYPGPYD delar fronterlinjer med SAA och samarbetar om säkerhet och överlåter checkpoints utifrån demografi utan större konfrontation.
Rebellerna förhandlar om deportation till Idlib eller tvångsrekrytering till armén.
Ser du inte skillnaden?
Det verkar inte som att det du skriver stämmer, vilket inte är förvånande med tanke på den lilla mentala kapaciteten du har. "Ta över Deir-ezzor på en och en halv månad..." Pajas.

http://syria.liveuamap.com/en/2017/16-august-sdf-statement-to-raqqa-tribes-there-is-no-role
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-08-16 kl. 23:34.
Citera
2017-08-17, 07:43
Medlem
Citat:
Lokala stammar rensade Resafa med armén
Sedan har du Shaitat i Deir ezzor som är med SAA.
Man vill helt enkelt ta tillbaka sina hus och hem. Tycker det låter väldigt enkelt och sunt.

Ja visst låter det enkelt och sunt.

Men att det ska kunna hinnas med på så kort tid är inte rimligt om det följer hur kriget hitintills har gått , frånsett en total kollaps av ISIS så kommer det ta längre tid helt enkelt, jag kan inte se att SAA om 2 veckor har befriat Deir Ezzor
Citera
2017-08-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det verkar inte som att det du skriver stämmer, vilket inte är förvånande med tanke på den lilla mentala kapaciteten du har. "Ta över Deir-ezzor på en och en halv månad..." Pajas.

http://syria.liveuamap.com/en/2017/16-august-sdf-statement-to-raqqa-tribes-there-is-no-role

Dina invektiv avslöjar din desperation , citera gärna var jag hävdar att DZ ska tas över på en halv månad?

Sedan betyder det ingenting vad en PKK kurd instruerar lokalbefolkningen i Raqqa hur det kommer se ut när daesh är väck.
Senast redigerad av MbmA 2017-08-17 kl. 08:59.
Citera
2017-08-17, 12:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Dina invektiv avslöjar din desperation , citera gärna var jag hävdar att DZ ska tas över på en halv månad?

Sedan betyder det ingenting vad en PKK kurd instruerar lokalbefolkningen i Raqqa hur det kommer se ut när daesh är väck.
Jag vet inte, men du kanske har missat de flertals inläggen där du på ett otroligt dåligt sätt försöker visa Exxus att det visst är möjligt och troligt. Sedan skrev jag en och en halv månad, inte en halv.

Det är SDF:s uttalande, samma grupp som du själv citerade som skulle "förhandla" med regimen. Pajas.
Citera
2017-08-17, 13:51
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men du kanske har missat de flertals inläggen där du på ett otroligt dåligt sätt försöker visa Exxus att det visst är möjligt och troligt. Sedan skrev jag en och en halv månad, inte en halv.

Det är SDF:s uttalande, samma grupp som du själv citerade som skulle "förhandla" med regimen. Pajas.

Har nog uttryckt mig klumpigt då både du och Exxus har hakat upp er på tidsaspekter.

Teorin jag ville förmedla var att SAA kommer inta Deir ezzor innan man gör slut på dom fickor som nu bildats då DZ är mera strategiskt viktigt.

Du spretar hejvilt med dina länkar om islamistgrupper och SDF hit och dit.
Hade varit intressant med en nykter analys från dig som IS/islamist sympatisör.

Alla vet att SDF kommer tvingas till förhandling med Syriska regimen pga Turkiet.
Att pissa på framtida allierade är ingen bra strategi.
Citera
2017-08-17, 14:47
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Har nog uttryckt mig klumpigt då både du och Exxus har hakat upp er på tidsaspekter.

Teorin jag ville förmedla var att SAA kommer inta Deir ezzor innan man gör slut på dom fickor som nu bildats då DZ är mera strategiskt viktigt.

Alla vet att SDF kommer tvingas till förhandling med Syriska regimen pga Turkiet.
Du hade ju inga problem med att länka om SDF:s påstådda förhandling med regimen. Varför är det ett problem när jag gör det? Det kanske sticker i ögonen?

Exxus skrev att det är otroligt att regimen kommer att överta Deir ez-zor senast september, vilket jag instämmer helt om man ser till alla faktorer inblandade. Du argumenterade emot det, varför jag utgår ifrån att du menar att det är möjligt. Du kan kalla det klumpigt, otydligt, ogenomtänkt eller vad fan du vill, men det är efterblivet att tro att en stad som IS kontrollerar, och är den sista stora staden efter Raqqa, kommer att falla inom en och en halv månad. Det visar på okunskap och vacklande omdöme.

Hur kommer Turkiet tvinga SDF till förhandlingsbordet menar du?
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-08-17 kl. 15:01.
Citera
2017-08-17, 15:00
Medlem
Citat:

Håller inte helt med om att Deir Ezzor är strategiskt viktigare att ta innan fickorna är rensade, pga att de binder upp en stor mängd manskap så är det en svaghet för SAA om/när rebellerna i Idblib startar sin offensiv.

Helst tror jag att SAA hade velat ha fickorna rensade och fronterna nedkortade massivt så de kan koncentrera styrkorna för Deir samt för att ha trupper redo för Idblib etc.

Sedan beror det till stor del på hur SDF agerar, rör de sig mot Ezzor så blir SAA tvingade att prioritera staden innan något annat.
Citera
2017-08-17, 15:02
Medlem
Ena fickan skapad nu

https://twitter.com/watanisy/status/898162827655086080

army in jabal shaer meet with army in jabal sawwanah south ithriya and isis now under siege
Citera
2017-08-17, 15:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Håller inte helt med om att Deir Ezzor är strategiskt viktigare att ta innan fickorna är rensade, pga att de binder upp en stor mängd manskap så är det en svaghet för SAA om/när rebellerna i Idblib startar sin offensiv.

Helst tror jag att SAA hade velat ha fickorna rensade och fronterna nedkortade massivt så de kan koncentrera styrkorna för Deir samt för att ha trupper redo för Idblib etc.

Sedan beror det till stor del på hur SDF agerar, rör de sig mot Ezzor så blir SAA tvingade att prioritera staden innan något annat.
Är det inte planerat att rebellerna i södra Syrien vid Tanf ska omplaceras till Ash Shaddaday för att attackera Deir Ez-zor? Varit lite förvirrande uttalande angående det.
Citera
2017-08-17, 15:05
Medlem
Citat:
Är det inte planerat att rebellerna i södra Syrien vid Tanf ska omplaceras till Ash Shaddaday för att attackera Deir Ez-zor? Varit lite förvirrande uttalande angående det.

Har varit en hel del snack om det men har inte sett fysiska bevis på det än, men något i den riktningen är säkert i agendan.

När/om det drar igång kommer påskynda SAAs behov av att röra sig mot staden med.
Citera
2017-08-17, 15:09
Medlem
Tillssons avatar
Twitterinlägg om att SAA inneslutit IS i den västligaste fickan i östra Hama.
Kika på kartan så ser ni.

Låt os hoppa att det är sant!

Källa:
https://twitter.com/todayinsyria/status/898167689239298049
https://syria.liveuamap.com/en/2017/17-august-saa-from-jabal-shaer-meet-with-units-from-jabal
https://syria.liveuamap.com/en/2017/16-august-25-km-advance-in-south-raqqa-and-lots-of-areas
https://syria.liveuamap.com/en/2017/17-august-the-syrian-army-continues-its-operations-south
Senast redigerad av Tillsson 2017-08-17 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in