2016-09-12, 11:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
http://syria.liveuamap.com/en/2016/11-september-report-operation-fratklc--euphrates-sword

Holy shit om det är sant, då går alltså Turkiet direkt in på kurdområden. Ingen rast ingen ro
"Kurdområden"? Bara för att det funnits en kurd eller två där i ett år är det inte "kurdområden". Assyrier, turkmener etc har bott där i tusentals år. Turkiet återställer ordningen genom att rensa bort kurder, ISIS från området som blir en säkerhetszon. Det är nödvändigt för Turkiet när Assad inte kan se till att hålla säkerheten inom Syriens gränser. Terroristerna har skjutit in över turkiets gräns och utfört bombdåd, både kurder och ISIS. Det är förståeligt att Turkiet kommer rensa i hela norra Syrien för att få ordning. Turkiet kommer inte ha några problem med att fixa detta och ingen kommer stoppa dom. Assad har väl inte sagt något hotfullt mot Turkiet i frågan? Assad är svag, Ryssland är långt hemifrån vad gäller marktrupper och Turkiet är NATO-medlem med en av världens största arméer.
Citera
2016-09-12, 12:14
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Kommer Jaish al-Fateh att acceptera vapenvilan eller omfattas de inte av den? Namnbytet till trots..

Nej

Enligt wiki består Jaish al-Fateh av följande band:

Jabhat Fateh al-Sham (formerly Al-Nusra Front)
Ajnad al-Sham
Ahrar ash-Sham
Liwa al-Haqq
Jaysh al-Sunna
Turkistan Islamic Party
Sham Legion
Jund al-Aqsa
Imam Bukhari Jamaat

Det har säkert ändrat sig då de ändrar namn och tillhörighet oftare än uniform.

en av dessa grupper motsätter sig fredsuppgörelsen då en annan är inte inkluderar
Citat:
Harakat Ahrar Al-Sham's Deputy Leader "Abu 'Ammar Al-'Umar" issued a televised statement on Monday morning that affirmed his Islamist group's rejection of the nationwide ceasefire proposal.

Al-'Umar stated that Harakat Ahrar Al-Sham will reject any ceasefire proposal that excludes certain rebel groups in Syria.

He followed this statement by declaring solidarity with one of the excluded groups: Jabhat Fateh Al-Sham (formerly Al-Nusra Front).

Källa: https://www.almasdarnews.com/article/ahrar-al-sham-officially-rejects-syrian-ceasefire/

Detta kan väl ändå inte vara en länkpost kära moderator. Länken är källan.
Citera
2016-09-12, 13:05
Medlem
Hegernatarens avatar
Hur blev det med den där operationen på kurdiskt område? Tråden har varit ganska tyst sedan dess.
Citera
2016-09-12, 14:18
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Det var dock inte vad jag frågade om. Jag ville veta ifall den här operationen är verklig eller påhittad.

Verkar vara mer att det är förberedelser för att resa en mur än att förbereda nån attack. Låter inte vettigt att öppna två fronter samtidigt. MEN om de bestämmer sig för nåt sådant då är målet Rakka, lättare nå dit via Tel Abyad än från Jarablusområdet.
Citera
2016-09-12, 14:21
Medlem
Mötet som hölls i Egypten mellan FSA (Ahmad Jarba) och Rojava (Aldar Xelil) handlade om Syriens framtid. De kom överens om 8 punkter.

Syrien kommer att vara ett enat land och Rojava är erkänd och kommer att vara det av den framtida regeringen. Kvinnor är fria och kommer vara det senare också. Rojava och FSA ska hjälpa varandra om de attackeras idag och i framtiden.

Egypten ogillar Turkiet och muslimska brödraskapet. Rojava får det lättare genom detta avtal.

https://pbs.twimg.com/media/CsBMw6zWcAAw0h4.jpg
Citera
2016-09-12, 14:48
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Skäggtomtarna som inte accepterade vapenvilan för att "det skulle bara göra SAA starkare", haha jävlar vilka korkade åsnor. Det gör ju nu att SAA kan fokusera på dom helt och hållet. De har startat en storoffensiv i Latakia och har redan rönt stora framgångar.
Citera
2016-09-12, 14:50
Medlem
Får hoppas att SAA och ryssarna kan dra fördel av uppehållet(om det blir av) och kan sätta in manskap samt flyg i norra hama, där har rebellerna avancerat rätt kraftigt senaste tiden
Citera
2016-09-12, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Får hoppas att SAA och ryssarna kan dra fördel av uppehållet(om det blir av) och kan sätta in manskap samt flyg i norra hama, där har rebellerna avancerat rätt kraftigt senaste tiden

Som jag tidigare nämnt så är inga av dessa parter goda. Det spelar därför ingen roll vem som vinner kriget i Syrien då de med största sannolikhet kommer att dra landet i fel riktning igen. Det är lite komiskt faktiskt att det endast är "PKK terroristerna" som har kommit fram med en lösning som passar alla parter i Norra Syrien. Det här svider enormt i turko-arabernas hjärtan då de med alla medel försöker smutskasta det kurdiska folket.
Citera
2016-09-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ntellectua1
Som jag tidigare nämnt så är inga av dessa parter goda. Det spelar därför ingen roll vem som vinner kriget i Syrien då de med största sannolikhet kommer att dra landet i fel riktning igen. Det är lite komiskt faktiskt att det endast är "PKK terroristerna" som har kommit fram med en lösning som passar alla parter i Norra Syrien. Det här svider enormt i turko-arabernas hjärtan då de med alla medel försöker smutskasta det kurdiska folket.

Jag skiter väl i vilka som du anser är "goda" är ju enbart kurder som kan vara det enligt dig själv.

Ser hellre assad och ryssarna ta kontroll i landet än islamiska extremister som kommer transportera terror till Europa
Citera
2016-09-12, 16:49
Bannlyst
Citat:
Jag skiter väl i vilka som du anser är "goda" är ju enbart kurder som kan vara det enligt dig själv.

Ser hellre assad och ryssarna ta kontroll i landet än islamiska extremister som kommer transportera terror till Europa

Bryr mig inte om vilka du skiter på. Vidrigt. Skyll inte på mig för att det kurdiska folket i Syrien har visat sig vara de enda som respekterar alla människor. Jag är inte den enda som talar om det här, det finns många européer, amerikaner och människor världen som håller med.
Citera
2016-09-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ntellectua1
Bryr mig inte om vilka du skiter på. Vidrigt. Skyll inte på mig för att det kurdiska folket i Syrien har visat sig vara de enda som respekterar alla människor. Jag är inte den enda som talar om det här, det finns många européer, amerikaner och människor världen som håller med.

Vilka jag skiter på? Var din åsikt jag åsyftade inget annat.

Kurderna är kanske den "snällaste" part som finns i detta krig, men de kommer aldrig kunna erbjuda en helhetslösning som assad och ryssen kan.
Citera
2016-09-12, 17:12
Bannlyst
Citat:
Vilka jag skiter på? Var din åsikt jag åsyftade inget annat.

Kurderna är kanske den "snällaste" part som finns i detta krig, men de kommer aldrig kunna erbjuda en helhetslösning som assad och ryssen kan.

Kul att du skiter på folks åsikter. Det låter väldigt civiliserat. Konflikten i Syrien kommer inte att lösas med att Assad blir en diktator igen. Folket som gjort uppror kommer inte att acceptera orättvisan och med tanke på att Assad nu bombat skiten ur alla civila sunnimuslimer under ett par år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in