2016-08-06, 22:25
Medlem
den mest elit förbandet i saa är väll 4th Armoured Division ...huvudsakligen av Alawite folk grupp o befälhavaren är Maher al-Assad ...
Citera
2016-08-06, 22:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Det verkar tvistas en hel del om belägringen är lyft eller inte men hur som helst förstår jag inte hur "rebellerna" kunde rycka fram med tanks och manskap på öppna ytor inom ett relativt litet område utan att Syaaf och RuAF var på dom som hökar?

Behövs inte den är lyft det har skickats bilder som styrker detta.

Citat:
More than 500 rebels and government forces have been killed in one week of fierce fighting to control the northern Syrian city of Aleppo, a monitor said on Saturday.
'

Citat:
Anti-regime forces have captured the armaments school and most of the artillery school at a large military academy, bringing them closer to the government's access route into the city.

The former Al-Nusra Front -- renamed Jabhat Fateh al-Sham after breaking from Al-Qaeda -- on Saturday announced having captured the two military schools and a third military position.
http://www.france24.com/en/20160806-least-500-fighters-killed-week-aleppo-battle-monitor?ref=tw_i
Citera
2016-08-06, 22:29
Medlem
Iman2014s avatar
Också vad man inte får glömma bort är att Västra Aleppo i princip är belägrat nu. Det är bara några åkrar norr om Aleppo som man kan köra igenom men detta är väldigt, väldigt känsligt område som inte kan användas som försörjningslinje.

Däremot kan det användas som flyktinglinje, alltså regeringstjänstemän och generaler kan fly från Aleppo via detta området.
Citera
2016-08-06, 22:37
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Ryssland säger att rebellerna i Aleppo har Manpads och att det kommer att utesluta användningen av helikoptrar.

Vad det egentligen står är:
Eftersom precisionsbombning inte räcker måste det bli ytbombning. Det innebär bombmattor eller kraftigare bomber istället för mindre bomber mot eskilda enskilda mål.

Citat:
#Russia sources n #Aleppo:"Jihadists (Ahrar) received tens of MANPADs, forcing RUAF to fly higher than 3.5km and excluding Helicopters".
https://twitter.com/EjmAlrai/status/761999602841182209

Jag kan mycket väl tänka mig att de undviket de kraftigaste vapnen men att de nu "behöver " dessa och skyller på manpads, och därmed USA.
Rebellerna har haft manpads länge så det är inget nytt.
Senast redigerad av longbow4y 2016-08-06 kl. 22:40.
Citera
2016-08-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Nu är det officiellt att den sista delen av Ramouseh basen har fallit.
Bekräftar.
Citera
2016-08-06, 22:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Också vad man inte får glömma bort är att Västra Aleppo i princip är belägrat nu. Det är bara några åkrar norr om Aleppo som man kan köra igenom men detta är väldigt, väldigt känsligt område som inte kan användas som försörjningslinje.

Däremot kan det användas som flyktinglinje, alltså regeringstjänstemän och generaler kan fly från Aleppo via detta området.
Fantastiska framgångar som de tappra rebellerna har gjort. Jag tror att det lär blir betydligt svårare att befria västra Aleppo, men såsom Assadregimen och dess allierade krigar är det inte omöjligt.

http://syria.liveuamap.com/ tycks ha uppdaterat kartan.
Citera
2016-08-06, 22:53
Medlem
Hezbollah är special tränande i urban krigssituationer så en stad är deras miljö... nattanfall är mest vanligt om jag har uppfattat det rätt när de anfaller i städer i syrien..när deras kampanj i syrien började så chockade de terroristerna i urban krigföring med anv speciall bomb driven med gas skjuten av stående soldat som kan rasera en hel byggnad där husen är nära varandra...

israel blev chockade när Hezbollah "medvetet" visade upp en träning med att soldater cyklade på bakhjulet o skjut rpg raket genom ett svingande bildäck i ett träd på 100m avstånd...ingen missade..va efter 2006 kriget..
Citera
2016-08-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHungrig
Hezbollah är special tränande i urban krigssituationer så en stad är deras miljö... nattanfall är mest vanligt om jag har uppfattat det rätt när de anfaller i städer i syrien..när deras kampanj i syrien började så chockade de terroristerna i urban krigföring med anv speciall bomb driven med gas skjuten av stående soldat som kan rasera en hel byggnad där husen är nära varandra...

israel blev chockade när Hezbollah "medvetet" visade upp en träning med att soldater cyklade på bakhjulet o skjut rpg raket genom ett svingande bildäck i ett träd på 100m avstånd...ingen missade..va efter 2006 kriget..
Hizbollah har bara en kompani i Aleppo. Hizbollah vågar inte placera soldater från sina strategiska reserver i Syrien för att Israel skulle se det som tillfälle att anfalla Hizbollah i Libanon.
Citera
2016-08-06, 23:10
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHungrig

Jag tycker du runkar iväg lite väl här. Hezbollah är för små för att göra stor skillnad, dom har roterat förband in och ut ur Syrien under hela kriget för att undvika att bli helt isolerade i Libanon. Att Assad är tvungen att förlita sig på dom säger mycket om hur svag han är.
Citera
2016-08-06, 23:39
Medlem
efter de rensade gränsområdena i syrien till Libanon...o stabiliserade fönödenhetlinjen från Damaskus så har de använts vid offensiva roller bara i syrien nu om jag har uppfattat det rätt...

hotet från israel e inte stort efter vinsten 2006...där reserv trupper inte enns användes...israel intrång va inte långt...

de va på väg att anv sina SAM styrker när kriget tog slut...israel vet att Hezbollah i nästa krig har i sin doktrin nu att anfalla ockuperat palestinsk mark genom tunnlar

deras missil förråd är större o bättre än 2006 samt nu ett aktivt sam försvar...

deras nästa konflikt med israel lär bli på golan..o israel förbereder

de lär väl ha ett par 1000 trupper i syrien o samarbetar med ryssarna..

(info jag skrev i föra inlägget var från israelisk media)
Senast redigerad av OlleHungrig 2016-08-07 kl. 00:08.
Citera
2016-08-07, 00:08
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Fantastiska framgångar som de tappra rebellerna har gjort. Jag tror att det lär blir betydligt svårare att befria västra Aleppo, men såsom Assadregimen och dess allierade krigar är det inte omöjligt.

http://syria.liveuamap.com/ tycks ha uppdaterat kartan.

Precis, de inkompetenta ryssarna tycks inte utgöra minsta hot mot rebellerna just ju; de tar vad de vill ha av den mest befästa basen i Aleppo och Muskoviterna kan inte göra något som helst åt det hela, Så, nu är vi här, Putin måste skicka in marktrupper och riskera ett nytt Afghanistan eller vänta på att Assad hanteras i ett avloppsrör precis som Lockerbie-bombaren Khadaffi.
Citera
2016-08-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Precis, de inkompetenta ryssarna tycks inte utgöra minsta hot mot rebellerna just ju; de tar vad de vill ha av den mest befästa basen i Aleppo och Muskoviterna kan inte göra något som helst åt det hela, Så, nu är vi här, Putin måste skicka in marktrupper och riskera ett nytt Afghanistan eller vänta på att Assad hanteras i ett avloppsrör precis som Lockerbie-bombaren Khadaffi.

Plot twist om USA väntade på ryska marktrupper och vi sen får se allehanda vapen i rebellhänder. Men nej, inte så troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in