2015-09-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
De flesta har flytt från Assads bombningar, inte från ISIS.

Medan kriget i Irak fortfarande pågick var Syrien ett välmående och sekulärt land och tryggt för västerlänningar att turista i. Sedan Bashars far tog makten var hans och sonens största ambition att hålla Muslisma Brödraskapets anhängares inflytande nere och mycket riktigt att dessa fängslats av säkerhetspolisen. Precis som Gaddafi gjorde.

Eller tycker du att det är trevligare att attentatsmännen i NY, London, Madrid, Charlie Hebdo, Stockholm eller den tunisiske strandmassmördaren borde ha inflytande? Tack vare hjältar som Bashar och Gaddafi höll man åtminstone en liten del av dom inlåsta.
Citera
2015-09-25, 20:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Medan kriget i Irak fortfarande pågick var Syrien ett välmående och sekulärt land och tryggt för västerlänningar att turista i. Sedan Bashars far tog makten var hans och sonens största ambition att hålla Muslisma Brödraskapets anhängares inflytande nere och mycket riktigt att dessa fängslats av säkerhetspolisen. Precis som Gaddafi gjorde.

Eller tycker du att det är trevligare att attentatsmännen i NY, London, Madrid, Charlie Hebdo, Stockholm eller den tunisiske strandmassmördaren borde ha inflytande? Tack vare hjältar som Bashar och Gaddafi höll man åtminstone en liten del av dom inlåsta.
Jag har inget emot Assad, SAA, jag stödjer stater mot terrorister. Speciellt när det är såna vidriga islamister som de olika varianterna av al-qaida dvs al-nustra och ISIS. Det är synd att det i Syrien inte slutade som i Egypten där islamisterna i brödraskapet rakade av sig skäggen i rädsla för att hamna på bårhuset. Nu är det dock för sent och Assad måste se att om hans avgång betyder att USA och andra kan samarbeta med SAA så ska han avgå.
Citera
2015-09-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Föreslår att du googlar fram en karta över vilka områden som kontrolleras av vilka, så ser du att ISIS:s område inte är det folktätaste precis.

De flesta har flytt från islamister, det fanns mycket islamister i landet innan Daesh bildades.
Citera
2015-09-25, 23:46
Medlem
Läste nånstans på en diverse sida att en amerikansk tjänsteman /general kritiserade Turkiet för att inte tillåta USA flyga från Incirlik basen för att stödja YPG. Finns det något som bekräftar detta?

Och kan väl bidra med en mer öppen fråga också, om Turkiets motarbetning av kriget mot IS fortsätter och USA ställs inför ett val- Turkiet eller YPG (kriget mot IS), tror ni verkligen att USA skulle kunna försämra sin relationen med Turkiet för att prioritera IS? Personligen tycker jag det är lite långsökt, men Turkiets roll diskuteras allt mer.
Citera
2015-09-25, 23:48
Medlem
beregistains avatar
http://youtu.be/Kz-s2AAh06I

2 år gammal video på Frankrikes förra detta utrikesminister, berättar om hur väst planerade störtandet av Assad flera år innan kriget tog start.
Citera
2015-09-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag har inget emot Assad, SAA, jag stödjer stater mot terrorister. Speciellt när det är såna vidriga islamister som de olika varianterna av al-qaida dvs al-nustra och ISIS. Det är synd att det i Syrien inte slutade som i Egypten där islamisterna i brödraskapet rakade av sig skäggen i rädsla för att hamna på bårhuset. Nu är det dock för sent och Assad måste se att om hans avgång betyder att USA och andra kan samarbeta med SAA så ska han avgå.

Fast på riktigt, tror ni USA vid en eventuell avgång av Assad skulle begå samma misstag som i Irak? Nu är det väl ändå sunniterna som utgör en större del av befolkningen, men för att förebygga en regering som är Iran vänlig tror jag att Syriens framtid skulle behandlas extraordinärt, politiken skulle vara inom kontroll och inte ge upphov till ytterligare krig. Det är vad jag personligen tror ifl, men det kommer finnas ett stort pris att betala om man minimerar Iran, Hezbollah vänliga partiers inflytande vid en eventuell demokratisering. Hur tror ni helt enkelt att processen om demokratisering skulle se ut i just Syrien?
Citera
2015-09-26, 00:02
Medlem
Konstigt att ingen av er har diskuterat att YPG ska tillsammans med Ryssland och Co bekämpa jihadister och fienden. USA sa att YPG inte får utöka sitt område till Afrin, vem vet vad som händer nu.

(FB) Tråden om PKK (Sammanfogad)
Citera
2015-09-26, 00:10
Medlem
Hizirs avatar
Stockholm-|54825219]Läste nånstans på en diverse sida att en amerikansk tjänsteman /general kritiserade Turkiet för att inte tillåta USA flyga från Incirlik basen för att stödja YPG. Finns det något som bekräftar detta?

Ja, det är bekräftat, och vad vill du komma till? YPG är fortfarande PKK. Har du som kurd inte fattat det än?

Och kan väl bidra med en mer öppen fråga också, om Turkiets motarbetning av kriget mot IS fortsätter och USA ställs inför ett val- Turkiet eller YPG (kriget mot IS), tror ni verkligen att USA skulle kunna försämra sin relationen med Turkiet för att prioritera IS? Personligen tycker jag det är lite långsökt, men Turkiets roll diskuteras allt mer.[/quote]

Du följer verkligen inte händelserna, du borde göra det så slipper du framstå som en idiot.

Du inser inte hur allvarligare läget börjar se ut i MellanÖstern va? Lägg Turkiets utrikespolitik bakom dig nu och fokusera bara på geopolitiska läget Turkiet har. Kan du se hur viktigt Turkiet är också ur strategiskt perspektiv? Om USA skulle försämra relationen med Turkiet kommer USA:s plats tas rätt fort av ett annat land, inte minst Kina som är väldigt sen men även ser möjligeterna ta sig in på något sätt vännen. Den viktiga platsen Turkiet har har inte många länder.

Hur många soldater består PKK och YPG av, 5 tusen? 50 tusen? 500 tusen? Vad kan de terrororganisationen erbjuda mer än fotsoldater? Ett land med utgångsläge?

Jag förstår att kurder vill spela att PKK och YPG är väldigt viktiga men så är det inte, jo på ett sätt, att göra smutsjobbet för några. Tror du inte USA skulle sätta in 20- 30 tusen man på marken och förgöra IS om dem ville? Det är där kurder finns tyvärr. Ni verkar ha glömt väldigt fort hur USA lovade er massor redan Irak- invasionen av Saddam men ni lämnades till ert öden. Den gången också.
Citera
2015-09-26, 01:23
Medlem
Reichsfurers avatar
USA borde hålla käften då de med Turkiet mm stöttar ISIS.

http://www.friatider.se/ryssland-usa-blockerar-sanktioner-mot
Citera
2015-09-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Stockholm-|54825219]Läste nånstans på en diverse sida att en amerikansk tjänsteman /general kritiserade Turkiet för att inte tillåta USA flyga från Incirlik basen för att stödja YPG. Finns det något som bekräftar detta?

Ja, det är bekräftat, och vad vill du komma till? YPG är fortfarande PKK. Har du som kurd inte fattat det än?

Och kan väl bidra med en mer öppen fråga också, om Turkiets motarbetning av kriget mot IS fortsätter och USA ställs inför ett val- Turkiet eller YPG (kriget mot IS), tror ni verkligen att USA skulle kunna försämra sin relationen med Turkiet för att prioritera IS? Personligen tycker jag det är lite långsökt, men Turkiets roll diskuteras allt mer.

Du följer verkligen inte händelserna, du borde göra det så slipper du framstå som en idiot.

Du inser inte hur allvarligare läget börjar se ut i MellanÖstern va? Lägg Turkiets utrikespolitik bakom dig nu och fokusera bara på geopolitiska läget Turkiet har. Kan du se hur viktigt Turkiet är också ur strategiskt perspektiv? Om USA skulle försämra relationen med Turkiet kommer USA:s plats tas rätt fort av ett annat land, inte minst Kina som är väldigt sen men även ser möjligeterna ta sig in på något sätt vännen. Den viktiga platsen Turkiet har har inte många länder.

Hur många soldater består PKK och YPG av, 5 tusen? 50 tusen? 500 tusen? Vad kan de terrororganisationen erbjuda mer än fotsoldater? Ett land med utgångsläge?

Jag förstår att kurder vill spela att PKK och YPG är väldigt viktiga men så är det inte, jo på ett sätt, att göra smutsjobbet för några. Tror du inte USA skulle sätta in 20- 30 tusen man på marken och förgöra IS om dem ville? Det är där kurder finns tyvärr. Ni verkar ha glömt väldigt fort hur USA lovade er massor redan Irak- invasionen av Saddam men ni lämnades till ert öden. Den gången också.[/quote]

Du har faktiskt inte fel... Kurderna måste samla sig och tänka efter lite, annars kommer länder runt om kring att övermanövrera dem.
Citera
2015-09-26, 11:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Fast på riktigt, tror ni USA vid en eventuell avgång av Assad skulle begå samma misstag som i Irak?
Nej, naturligtvis inte. De skulle hitta på en helt ny uppsättning av misstag.
Citera
2015-09-26, 13:05
Medlem
Yaskos avatar
Frågan är om USA begick misstag i Irak eller gjorde allt det där med flit. Så stor var inkompetensen. Jag menar, de hade erfarenhet av Tyskland och Japan där de såg mellan fingrarna för ett stort antal krigsförbyrtare för att inte förstöra dessa stater. I Iraq krossade de den befintliga statsapparaten. Inte smart. Undrar om neo-cons gjorde det där med flit för att få kaos i regionen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in