2014-01-22, 15:36
Bannlyst
Hej!

Jag ser rätt ofta nu att folk med skånsk dialekt börjar skriva "ae" istället för ä. Jag menar inte det danska/norska "ae", utan a och e som sitter hop.

Vid vänstermötet på Kärrtorp så var det många skåningar på twitter som taggade Kärrtorp med #kaerrtorp.

Nu ser jag på en facebookgrupp som ska misshandla SDU, när SDU ska demonstrera emot Ungdomsstyrelsens beslut att ha nekat SDU bidrag i 4 år i rad, trots att Ungvänster och SSU får bidrag som dom vore Joakim Von Anka.

Facebookgruppen heter "ANTIFASCISTISKT (SNÖBOLLS)KRIEG - SPRID!"
Notera ordet "KRIEG". Det ska stå "KRIG" men det är skåningar som håller i "motdemonstrationen" så dom uttalar "Krieg" istället för "Krig" som resten av Sverige uttalar det som.

Frågeställning:
Varför uttalar Skåningar så grovt avvikande jämfört med andra dialekter i Sverige?
En norrlänning må tala brett, men norrlänningen kan även prata normalt och hålla sig till en rimlig nivå, utan att behöva prata om Volvo, snus, brännvin och jaga älg.

Tar man en titt på Sveriges östkust mellan Umeå och Stockholm så är det rätt lik dialekt ändå. Det kan skilja sig lite på uttalet av bokstaven Ö och att dom från norr över är lite mörkare i rösten och Stockholmare låter mer kvinnlig och ljus, oavsett kön.

Exempel så uttalar inte Skåningar bokstaven "R" jämfört med övriga delar av Sverige.
Ni har väll hört skåningar säga "Sverigedemokraten" när det låter som "Svaejedemokaten".

P.S Lär er Svenska!

Till Facebookgruppen: https://www.facebook.com/events/615563551825531

- Nigger
Senast redigerad av King.Nigger 2014-01-22 kl. 15:42.
Citera
2014-01-22, 15:47
Medlem
Olegskis avatar
För att skåningar tror de har ett eget språk. I själva verket är de danskar. Men de vill kanske ha alla invandrare för dig själva också? Svårt att veta hur man ska tolka att de försöker utveckla ett eget språk.
Citera
2014-01-22, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
För att skåningar tror de har ett eget språk. I själva verket är de danskar. Men de vill kanske ha alla invandrare för dig själva också? Svårt att veta hur man ska tolka att de försöker utveckla ett eget språk.

Dom har en liten påverkning av Danskan. Men det är just deras beteende som är lite speciellt. Det är så kulturellt avvikande.

Mvh
Sovjet TV:n

- Nigger
Senast redigerad av King.Nigger 2014-01-22 kl. 15:57.
Citera
2014-01-22, 15:56
Medlem
Mr.Majestics avatar
Har frågat min sambo (Skånska), varfør hon væljer att medvetet prata med talfel? Tycks aldrig kunna få något svar från henne...

Skånska måste vara den absolut værsta dialekten, blir næstan førbannad nær man hør Skånska på TV etc. Okej att man pratar med dialekt som TS næmner, men man kan væl førihelvete prata som folk?

Har gått till den grova grad att jag går och stør mig på sambon hemma nær hon pratar, ær det legio att gøra slut pga en dialekt (eller som jag kallar det, medvetet talfel)?
Citera
2014-01-22, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Har frågat min sambo (Skånska), varfør hon væljer att medvetet prata med talfel? Tycks aldrig kunna få något svar från henne...

Skånska måste vara den absolut værsta dialekten, blir næstan førbannad nær man hør Skånska på TV etc. Okej att man pratar med dialekt som TS næmner, men man kan væl førihelvete prata som folk?

Har gått till den grova grad att jag går och stør mig på sambon hemma nær hon pratar, ær det legio att gøra slut pga en dialekt (eller som jag kallar det, medvetet talfel)?

Exakt!

Lyssna på detta. Det är Stefan Olsson(SD) som håller tal i kommunen. Jag klagar inte på SD som parti, utan jag klagar varför Landskronafolket inte lär sig Svenska eller varför dom är så avvikande dialektmässigt. Bara lyssna på deras svajande röst om "ae" och notera ordet "svaejedemokaten" från början.

http://www.youtube.com/watch?v=2eNGTzPqpug

- Nigger
Citera
2014-01-22, 16:25
Medlem
ascHacks avatar
Överdriver gärna mitt uttal i offentliga sammanhang, roligt hur i synnerhet stockholmare kollar på en som om man vore utomjording. Skånska dialekter är inte så grova som förr i tiden, om man inte befinner sig i vinslöv eller dylikt.

Kolla på denna om ni vill störa er lite mer http://www.youtube.com/watch?v=Wc3-AyPLa6I
Citera
2014-01-22, 17:40
Medlem
Sigstens avatar
Har inte med Skåningar att göra utan det är vänsterpacket som är efterblivna helt enkelt.

Sen finns det ju så klart massvis med idioter överallt.
Citera
2014-01-22, 17:44
Medlem
För att dom inte kan stava, antar jag. De är väl totalt främmande för att ord kan stavas annorlunda än vad de skrivs. Det är lite som små barn som inte lärt sig skriva än som skriver typ "ja titade på jur i jur parken i dag". Lite så är skåningar. Att de pratar med diftonger kan de väl inte rå för, men att stava korrekt borde vara det minsta man kan begära.
Citera
2014-01-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King.Nigger
Hej!

Jag ser rätt ofta nu att folk med skånsk dialekt börjar skriva "ae" istället för ä. Jag menar inte det danska/norska "ae", utan a och e som sitter hop.

Vid vänstermötet på Kärrtorp så var det många skåningar på twitter som taggade Kärrtorp med #kaerrtorp.

Nu ser jag på en facebookgrupp som ska misshandla SDU, när SDU ska demonstrera emot Ungdomsstyrelsens beslut att ha nekat SDU bidrag i 4 år i rad, trots att Ungvänster och SSU får bidrag som dom vore Joakim Von Anka.

Facebookgruppen heter "ANTIFASCISTISKT (SNÖBOLLS)KRIEG - SPRID!"
Notera ordet "KRIEG". Det ska stå "KRIG" men det är skåningar som håller i "motdemonstrationen" så dom uttalar "Krieg" istället för "Krig" som resten av Sverige uttalar det som.

Frågeställning:
Varför uttalar Skåningar så grovt avvikande jämfört med andra dialekter i Sverige?
En norrlänning må tala brett, men norrlänningen kan även prata normalt och hålla sig till en rimlig nivå, utan att behöva prata om Volvo, snus, brännvin och jaga älg.

Tar man en titt på Sveriges östkust mellan Umeå och Stockholm så är det rätt lik dialekt ändå. Det kan skilja sig lite på uttalet av bokstaven Ö och att dom från norr över är lite mörkare i rösten och Stockholmare låter mer kvinnlig och ljus, oavsett kön.

Exempel så uttalar inte Skåningar bokstaven "R" jämfört med övriga delar av Sverige.
Ni har väll hört skåningar säga "Sverigedemokraten" när det låter som "Svaejedemokaten".

P.S Lär er Svenska!

Till Facebookgruppen: https://www.facebook.com/events/615563551825531

- Nigger

FÖR ATT VI INTE VILL BLANDAS IHOP MED ER SVENSKAR SÅKLAEEERT.
BEFRIA SKÅENELAND.
Citera
2014-01-22, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joshuan
FÖR ATT VI INTE VILL BLANDAS IHOP MED ER SVENSKAR SÅKLAEEERT.
BEFRIA SKÅENELAND.

Fast det är ju alltid ni som snyftar om att ni vill tillhöra Sverige.

- Nigger
Citera
2014-01-22, 19:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King.Nigger
Hej!

Men ihopskrivet ae är ju danska för ä och finns på deras tangentbord. Så lösningen är att de som skriver ihop a och e har danskt tangentbord. Det i sin tur betyder att danskarna är på gång igen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%86
Citera
2014-01-22, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men ihopskrivet ae är ju danska för ä och finns på deras tangentbord. Så lösningen är att de som skriver ihop a och e har danskt tangentbord. Det i sin tur betyder att danskarna är på gång igen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%86

Eller så är "ae" en hipstertrend av terrorvänstern?
Att man ska vara skäggig, rutig och avvikande från förnuft och natur.

- Nigger
Senast redigerad av King.Nigger 2014-01-22 kl. 19:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in