Hej!
Jag ser rätt ofta nu att folk med skånsk dialekt börjar skriva "ae" istället för ä. Jag menar inte det danska/norska "ae", utan a och e som sitter hop.
Vid vänstermötet på Kärrtorp så var det många skåningar på twitter som taggade Kärrtorp med #kaerrtorp.
Nu ser jag på en facebookgrupp som ska misshandla SDU, när SDU ska demonstrera emot Ungdomsstyrelsens beslut att ha nekat SDU bidrag i 4 år i rad, trots att Ungvänster och SSU får bidrag som dom vore Joakim Von Anka.
Facebookgruppen heter "ANTIFASCISTISKT (SNÖBOLLS)KRIEG - SPRID!"
Notera ordet "KRIEG". Det ska stå "KRIG" men det är skåningar som håller i "motdemonstrationen" så dom uttalar "Krieg" istället för "Krig" som resten av Sverige uttalar det som.
Frågeställning:
Varför uttalar Skåningar så grovt avvikande jämfört med andra dialekter i Sverige?
En norrlänning må tala brett, men norrlänningen kan även prata normalt och hålla sig till en rimlig nivå, utan att behöva prata om Volvo, snus, brännvin och jaga älg.
Tar man en titt på Sveriges östkust mellan Umeå och Stockholm så är det rätt lik dialekt ändå. Det kan skilja sig lite på uttalet av bokstaven Ö och att dom från norr över är lite mörkare i rösten och Stockholmare låter mer kvinnlig och ljus, oavsett kön.
Exempel så uttalar inte Skåningar bokstaven "R" jämfört med övriga delar av Sverige.
Ni har väll hört skåningar säga "Sverigedemokraten" när det låter som "Svaejedemokaten".
P.S Lär er Svenska!
Till Facebookgruppen:
https://www.facebook.com/events/615563551825531
- Nigger