2014-01-22, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorb
Enlig Sveriges Dödbok föddes Bror John Gustaf ( liksom brodern hette även han Bror, men tilltalsnanet var John) 4/5 1957 i Oppunda i Sörmland, död 11/9 1957. Vid dödsfallet var han skrivn på Kommendörsgatan 4 i Stockholm.

Den 27/4 1911 gifte han sig med Estrid Emilia Mörner ( henne namn som ogift anges ej). Hon föddes 21/10 1879 I Norrköping och avled 9/4 1975 i Stockholm.

Således gifte han sig samma år som han blev frisläppt från Långholmen. Huruvida paret fick några barn vet jag ej, eftersom detta ej framgår från Dödboken.

Olyckligtvis gjorde jag mig skyldig till felskrivning i detta inlägg. Eftersom Aurora Borealis har lämnat korrekt och mera fullständig inf. så finner jag det bäst vara om mod. tar bort båda mina inlägg i denna tråd.
Citera
2014-01-22, 07:00
Medlem
Ordet "brodermord" får onekligen för mig en ny innebörd i det att brottsoffret heter Bror. Dubbelt så intressant blir det när även GM har Bror som mellannamn.
Citera
2014-01-22, 07:17
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ordet "brodermord" får onekligen för mig en ny innebörd i det att brottsoffret heter Bror. Dubbelt så intressant blir det när även GM har Bror som mellannamn.
Bror verkar onekligen ha varit föräldrarnas favoritnamn! De fick hela sex söner, varav samtliga döptes till Bror. Tre av dem dog som barn. I familjen fanns även tre döttrar, som alla hette Laura
Citera
2014-01-22, 08:30
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Barnen Mörner fick namnen efter sina farföräldrar.

Mördade Bror efterlämnade 23-åriga hustrun Helena Elisabet; finner ingen uppgift när äktenskapet ingicks men de bör ha varit relativt nygifta. Änkegrevinnan Mörner avled 56 år gammal, hittar inget som tyder på att hon fick barn.
Citera
2014-01-22, 08:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
40 kronor år 1891 blir en ganska hygglig summa 2014. Tyckte att Persson sa något om "flera tusen kronor" i dagens penningvärde.

40 kronor räckte säkert till en ordentlig krogrunda samt kvinnligt sällskap.
Lite drygt 2100 kronor motsvarar det i dagens värde.
Citera
2014-01-22, 09:32
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Barnen Mörner fick namnen efter sina farföräldrar.

Mördade Bror efterlämnade 23-åriga hustrun Helena Elisabet; finner ingen uppgift när äktenskapet ingicks men de bör ha varit relativt nygifta. Änkegrevinnan Mörner avled 56 år gammal, hittar inget som tyder på att hon fick barn.

De gifte sig 1891-02-28 så de hann bara vara gifta lite drygt sex månader. Några barn blev det inte.

Citat:
1. Bror Helmer Bernhard, född 1861-10-04 på Johannisbergs kungsgård. Mogenhetsexamen 1880-05-24. Student i Uppsala 1881. Student i Lund 1884. Examen till rättegångsverken 1886-05-28. Auskultant i hovrätten över Skåne och Blekinge 1886-06-18–1888-06-30. Vice häradshövding 1888-06-31. Extra ordinarie notarie i Svea hovrätt s. å. 27/9. Extra ordinarie notarie i Stockholms rådstuvurätt s. å. 5/10. Vice notarie vid samma hovrätt s. å. 7/12. Död 1891-09-06 i Stockholm och begraven på norra kyrkogården därst. Dräpt av yngre brodern. Gift 1891-02-28 i nämnda stad med Helena Elisabet Halling, född 1869-02-05 i Stockholm, GMnor 1917. Död 1925-12-14 i nämnda stad (Engelbrekts förs, Stockholm, db) och begraven på norra kyrkogården därst., dotter av vinhandlaren Frans Vilhelm Halling och Carolina Margareta Beckman
http://www.adelsvapen.com/genealogi/...Morlanda_nr_60
Citera
2014-01-22, 11:55
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det stämmer, men en bror har man för livet medan krogrunda och damer är något flyktigt. Handlade det enbart om pengarna undrar jag varför han valde just sin bror, och inte ett offer som han inte kände.

Om jag inte misstar mig så är det väl som vanligast att mord/dråp sker inom familj eller åtminstone inom bekantskapskrets.
Citera
2014-01-22, 13:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
90 öre och 1,50 kronor år 1891.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Lite drygt 2100 kronor motsvarar det i dagens värde.

När man läser artikeln av Bernhardsson så förstår man att GM John måste ha varit ganska alkoholiserad när mordet begicks.

"Det var glada dagar och uppsluppna nätter, där en teatersupé med smörgåsbord kostade 90 öre och en halva punsch en och femtio. Brännvin ja, det fick man gratis om man skruvade på schweizeriernas kannkranar. Det var bara att spola på".

GM John hade ett ohämmat begär efter sprit och kvinnor. Detta kunde ingen hejda och när hans fästmö gjorde slut blev det ännu värre. På sin arbetsplats kom han att kallas för "Den tokige greven".

Brodermordet begicks på Grevgatan 57 fyra trappor upp.

BO Bror och fadern konfronterade John under 1891 över hur stort beloppet var som han var skyldig. De ville hjälpa honom att försöka klara av skulderna för att det inte skulle bli skandal.

De blev alldeles mållösa när de fick höra det mycket stora beloppet. Hela 5000 kronor! Ett enormt belopp 1891. GM hade även pressat flera medlemmar i den trängre släktkretsen till det yttersta på pengar.

När John skulle betala hyran så hade han festat upp sin löning under endast tre dagar. Under kvällen hade tydligen den blivande mördaren fått låna pengar för att kunna betala hyran men även dessa festade han upp.

Efter mordet på sin äldre bror begav han sig till en bordell på Jakobsbergsgatan 9.

Bror Mörner avled inte med en gång. Han fördes till Sophiahemmet där han avled söndagen den 6 september.

En av dem som obducerade Bror var andre statsläkaren Mauritz Aspelin - fadern till BO i Kakelugnsmordet 1962.

Hade GM lämnat kvar revolvern intill BO och bara skjutit ett skott i huvudet på honom, så kan han mycket väl ha klarat sig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-01-22 kl. 13:14.
Citera
2014-01-22, 22:34
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Om jag inte misstar mig så är det väl som vanligast att mord/dråp sker inom familj eller åtminstone inom bekantskapskrets.

Kanske inte rånmord hör till den kategorin?
Citera
2014-01-23, 13:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Lite mer information om gärningsmannen hämtad från:
http://www.adelsvapen.com/genealogi/...Morlanda_nr_60

Mycket intressant att få ta del av all den intressanta information som du har lyckats får fram. Både när det gäller mördaren John och BO Bror men också om deras egna familjer.

Har det framkommit någonstans vad John kom att byta sitt namn till? Antar att det var efternamnet han bytte ut mot ett annat.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-01-23 kl. 13:07.
Citera
2014-01-23, 14:48
Medlem
RuneRusks avatar
Käre Bror GM kan inte ha varit den vassaste kniven i lådan. Han vecklade in sig i en massa dåliga lögner som var komplett otroliga och lätta att motbevisa. Han borde bara ha spelat ovetande och fått det att se ut som rånmord.
Bror skulle förmodligen ändå ha blivit misstänkt men haft chans att klara sig.

Å andra sidan redde han så småningom ut sina problem och levde sedermera ett normalt liv. Han hade den stora turen att vara av adlig härkomst vilket med all säkerhet räddade honom från skarprättaren och fick ut honom ur finkan trots livstidsstraff.
Citera
2014-01-23, 16:39
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har det framkommit någonstans vad John kom att byta sitt namn till? Antar att det var efternamnet han bytte ut mot ett annat.

Både John och hans son bar namnet Mörner då de avled enligt dödboken, likaså verkar Johns barnbarn ha burit namnet. Möjligen var uppgiften om namnbytet felaktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in