2014-01-21, 14:22
Medlem
Ezzelinos avatar
Tre matcher i Sveriges grupp i afton och kväll, de två första sänds på TV4 Sport, Sveriges match på TV4.

16.00 Ryssland-Kroatien
18.00 Frankrike-Vitryssland
20.15 Sverige-Polen

Tyvärr är det ytterst osannolikt att Ryssland och Vitryssland skulle kunna gneta till sig en eller två poäng i sina matcher. Sverige har en god möjlighet att slå Polen, men det gäller att laget genomför matchen utan djupa svackor och har skärpa i avslut och försvarsspel. Polen är inte lika bra som de var för en fem-sex år sedan. När de tog bronset i matchen mot Danmark i VM 2009 gjorde Karol Bielecki tio mål från sin vänsternioposition, lika många som Mikkel Hansen i den matchen:

http://www.youtube.com/watch?v=00-wLjgtGIc

Bielecki var en fantastisk distansskytt, mycket svår att försvara sig mot, en av världens bästa. Men 2010 fick han vänstra ögat skadat i en träningsmatch mot Kroatien, han blev blind på det ögat och har förstås inte varit samma spelare efter det. I pågående turnering har han gjort ett mål på fyra matcher. Slavomir Szmal har under det senaste decenniet varit en av världens bästa målvakter, har han sin kväll och svenska målvakterna inte kommer upp till en hög nivå kan det bli knepigt att vinna.
Känslan är att Szmal kanske inte är lika vass som för typ fem år sedan, men i matchen mot Ryssland tog han 21 av 43 skott...

Polen har gjort rätt mycket mål från högerkanten, där de har ett par växlande alternativ. Förstauppställningen på nio meter borde nu från höger till vänster vara Lijewski-Jaszka-Jurkiewicz, den sistnämnde gjorde åtta mål när de i en rätt svag insats lyckades forcera till en uddamålsseger mot Vitryssland senast.
2014-01-21, 15:50
Medlem
Hade varit fantastiskt om Ryssarna kunde ta sig samman och vinna, men sannolikheten är som sagt väldigt liten, redan 3-0 till kroaterna
2014-01-21, 16:10
Medlem
Läggmatch eller vadå? Tragiskt hur jävla dåligt ryssarna spelar.
2014-01-21, 16:24
Medlem
Fobias avatar
Vad är det här för sömnpiller till match Ryssarna verkar bakfulla.
2014-01-21, 16:31
Medlem
Grillen89s avatar
Hörde jag rätt? Första spelmålet efter 11 minuter?
2014-01-21, 16:48
Medlem
Som Perlskog (är det väl?) nämner pratade jag om med mina vänner häromdagen.. Mellanrundor är så jävla dumt och onödigt för ett lag som inte har något att spela om, vilket man egentligen inte har om man kommer in med 2p och 1 förlust i första mellanrundamatchen.. Inte som att det är få länder med som tävlar för att göra ett så dåligt system? 16 lag trots allt, något vettigare kan man väl köra med?

Lite förståeligt att Ryssarna egentligen inte vill köra. Ingen anledning.
2014-01-21, 16:51
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Som Perlskog (är det väl?) nämner pratade jag om med mina vänner häromdagen.. Mellanrundor är så jävla dumt och onödigt för ett lag som inte har något att spela om, vilket man egentligen inte har om man kommer in med 2p och 1 förlust i första mellanrundamatchen.. Inte som att det är få länder med som tävlar för att göra ett så dåligt system? 16 lag trots allt, något vettigare kan man väl köra med?

Lite förståeligt att Ryssarna egentligen inte vill köra. Ingen anledning.

Har aldrig gillat mellanrundor. Tycker också att det blir svårare för halvbra lag som Sverige, Polen, Island etc att nå semifinal. Hellre vanliga gruppspel där topp 2 går till kvartsfinal.
2014-01-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Har aldrig gillat mellanrundor. Tycker också att det blir svårare för halvbra lag som Sverige, Polen, Island etc att nå semifinal. Hellre vanliga gruppspel där topp 2 går till kvartsfinal.
Håller helt med.

I OS är det ju "vanligt" slutspel med början i kvartsfinal. Tycker alltid det är roligare att se på.
2014-01-21, 18:16
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Kan hålla med, men det kan ju faktiskt göra att sannolikheten att de fyra bästa faktiskt når semifinalen.
2014-01-21, 18:21
Medlem
Grillen89s avatar
Vad blev det för kalabalik med Karabatic? Pratade i telefon, så jag missade vad som hände.
2014-01-21, 18:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillen89
Vad blev det för kalabalik med Karabatic? Pratade i telefon, så jag missade vad som hände.

Domarna eller sekretariatet kom mitt i halvleken på att han bar ett par otillåtna byxor, värmebyxor för att minska risken för ljumskskador o.d. Han tvingades byta byxor.

Slutade titta på Ryssland-Kroatien vid ställningen 3-10. Starkt av Vitryssland att göra 16 mål nästan utan Sergej Rutenkas medverkan. Lojt försvarsspel från båda lagen. Glädjande att Omeyer inte tycks omöjlig i dag. Det franska uteförsvaret är inte heller lika bra som på Dinarts tid.

Undrar om Sverige skulle kunna störa Frankrike genom att låta Källman punktmarkera Karabatic? Tycker man bör börja med 6-0-försvar, men det kunde vara ett alternativ. Lamslår man Karabatic den äldre blir det knepigt för fransmännen. Någon måste slå passen till Sorhaindo och Honrubia, och coachen Onesta är tydligen inte nöjd med vad Accambray gjort på vänsternio förut i turneringen.
Narcisse är förstavalet där i nuläget, och han är inte lika bra som för några år sedan. Högernio också osäkert - Porte är orutinerad och verkar inte så skottfarlig, Nyokas tar skott i fel lägen, och Fernandez sitter på bänken. Börjar Nyokas göra mål kan han förvisso göra massor, hade före turneringen osannolika 147 mål på 11 landskamper...
2014-01-21, 19:00
Medlem
Grillen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
...
Är högernian Xavier (?) inte uttagen eller är han skadad? Kom ihåg att han stundtals kunde vara riktigt vass framåt. Har inte sett någon match med Frankrike än, så vet inte hur pass bra de är på den positionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in