När man behandlar elektromagnetisk strålning visar det sig att man behöver tredjederivator eller högre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Entr0pi
Jo, för om vi vet alla positioner och alla hastigheter för de olika delarna av ett system så vet vi allting om systemet. Högre derivator, så som accelerationen etc. behöver vi inte veta, det kan vi alltid räkna fram. Så rörelse-ekvationerna behöver bara beröra hur positionerna och hastigheterna förändras, så alltså räcker det med högst andraderivator. (Eller om du känner till Lagrange-mekanik, så är det eftersom Euler-Lagrange-ekvationerna ger just andra ordningens diffekvationer, vilket ju bara är ett annat sätt att skriva det jag förklarade ovan i ju för sig.)
Det finns dock inget matematiskt som hindrar att man skriver ner en Lagrangian som innehåller andra ordningens derivator, och E-L:s ekvationer blir då tredje ordningen. Den geometriska tolkningen blir betydligt knepigare och man måste använda jetbuntar, tror jag. Osäker på om det finns en Hamiltoniansk formulering.
Dock har jag för mig att jag har läst om en fysikalisk anledning att utesluta sådana Lagrangianer. De kanske inte går att göra relativistiska?