• 1
  • 2
2005-07-27, 07:21
Medlem
icys avatar
Är det någon som vet vilket företag som har billigaste hemförsäkringen för bostadsrätter? Är det något annat än priset man bör tänka på när man skaffar försäkring? Och är det någon som vet om vad som bostadrättsföreningen står för vid brand?
Citera
2005-07-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Är det någon som vet vilket företag som har billigaste hemförsäkringen för bostadsrätter? Är det något annat än priset man bör tänka på när man skaffar försäkring? Och är det någon som vet om vad som bostadrättsföreningen står för vid brand?

Personligen tycker jag det är viktigare vilket max belopp de betalar ut. Iallafall om det är en bostadsrätt i någon populär del av landet som kostar mycket. Är ju ingen ide att ha en försäkring som täcker skador för 1miljon om bostadsrätten endast är värd 100kkr. Tänk dock på att du kan bli ersättningsskyldig för andra skador på andras lägenheter o dylikt.

Din försäkringen täcker de brandskador som du eller dina gäster orsakat. Startas en brand i trapphuset ej av dig eller dina gäster som sprider sig till din bostadsrätt så är det bostadsrättsföreningensförsäkring som täcker skadorna.

Man brukar tala om inre och yttreunderhåll. Bostadsrättsägaren tar hand om det inre medans föreningen tar hand om det yttre.

Skulle det bli vattenläcka i din lägenhet och det sprider sig till några andras lägenheter så täcker din försäkring deras skador.

Sprider sig en brand från någon annans lägenhet till dig så är det deras försäkring som skyddar dig.

Du ska definitivt ta ut en särskilld tilläggsförsäkring för bostadsrätten. De brukar vara beloppslösa.

Tänk på hur mycket lösöre som ersätts också.
Citera
2005-07-27, 14:39
Medlem
LadyTieras avatar
jag har moderna försäkringar med tillägg för bostadsrätt och är nöjd med priset, du kan jämnföra priser på pricerunner.se
Citera
2005-07-30, 20:11
Medlem
icys avatar
Någon som hört talas om Tennant? De verkar i alla fall billiga.
Citera
2005-07-30, 20:15
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Någon som hört talas om Tennant? De verkar i alla fall billiga.

Ungefär hur mycket billigare är det om man jämför med de stora bolagen?

Jag är nog för feg för att byta från ett beprövat bolag till ett osäkert mindre, om än billigare. Man kan med all säkerhet även bli blåst av större bolag såklart, men då slipper man ju i alla fall klandra sig själv för att ha snålat på något så viktigt som det ändå är, ifall något skulle hända.
Citera
2005-07-30, 20:23
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
Ungefär hur mycket billigare är det om man jämför med de stora bolagen?

Jag är nog för feg för att byta från ett beprövat bolag till ett osäkert mindre, om än billigare. Man kan med all säkerhet även bli blåst av större bolag såklart, men då slipper man ju i alla fall klandra sig själv för att ha snålat på något så viktigt som det ändå är, ifall något skulle hända.

Jag vet inte riktigt hur det är med vad man får här resp. på andra bolag. Men de andra stora bolagen är typ dubbelt så dyra för mig. Tennant har det priset jag betalade för ett par år sedan.
Citera
2005-08-02, 00:08
Medlem
Sikeys avatar
Jag använder Netviq, försäkringar på internet.

betalar 600 om året för min 1:a på 42kvm.. Och då ingår en väldans massa tillägg som ja har granskat de finstilta på.
Citera
2005-08-02, 16:16
Medlem
Är man medlem i Kommunal så ingår en hemförsäkring i Folksam.
Det kör jag och min flickvän med + att vi har en tilläggsförsäkring för bostadsrätt.
Citera
2005-08-02, 16:58
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
jag har moderna försäkringar med tillägg för bostadsrätt och är nöjd med priset, du kan jämnföra priser på pricerunner.se
Tror det var via Pricerunner som jag kollade borättsförsäkringspriser för ett par år sedan.
Var inne där nu och såg att det går till så som jag minns - man fyller i en intresseanmälan, som går till Insplanet (vad det nu är...).

Hur som helst - man blir sedan kontaktad av försäkringsbolag, som presenterar sina offerter.

Så långt allt väl, men här är dags att höja ett varningens finger för bolaget IF.
De är gruvligt efterhängsna. Du blir aldrig av med dem.
Jag blev varnad av kollegor, men tänkte att det räcker väl att man säger nej och förklarar att man inte är intresserad.
Måste varit ung & naiv...
Citera
2005-08-29, 16:01
Medlem
Jag har nyligen flyttat och teckande således hemförsäkring i if till en halvårskostnad av 464 kronor. Ett bättre alternativ dök upp, där jag bara betalar hälften per halvår.

Således vill jag bryta avtalet med if, men de kräver en anledning. Räcker det att jag säger att jag tecknar min försäkring i ett annat bolag, eller måste jag dra till med att jag har flyttat/blivit av med bostaden eller något?

Vad göra?
Citera
2005-08-29, 16:07
Medlem
icys avatar
Denna tråden hade jag glömt bort!
När jag jämförde priserna för Tennant först, så missade jag att jag skulle ha tillägg för bostadsrätt, med tillägget blev priset inte lika bra.
Citera
2005-08-29, 19:40
Medlem
Pendeltågs avatar
Jag har min lägenhet i Länsförsäkringar ( en etta ). Betalar drygt 750 kronor om året. Exakta villkoren kommer jag inte ihåg, men det var iallafall med de tillägg jag behövde ( enligt säljaren ).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in