2014-01-19, 18:39
Medlem
Guzs avatar
Jag har skaffat en torkande tvättmaskin från Hoover.

Jag tänkte inviga den genom att köra lite citronsyra i den, eftersom den var rätt våt inuti när jag packade upp den och det tydligen varit en hel del vatten i den (från provkörning i fabriken, hoppas jag. Alternativet är väl att jag fått en returmaskin).

Nåväl, jag startade maskinens enda program som tillåter 90 graders tvätt, men efter ungefär en minut stannade maskinen, och "nollade sig själv" (den digitala klockan hoppade till programmets startpunkt).

Eftersom programmet har nåt som kallas "Kg Mode" - där tvättmängden uppskattas och programmet automatiskt anpassas efter mängden - så funderade jag att programmet kanske kräver att man har nåt i maskinen för att det ska funka. Så jag slängde i ett par jeans, men märker ingen förändring. Jag har försökt starta programmet 4-5 gånger, och även tagit stöpseln ur väggen emellanåt, men resultatet är alltid det samma: programmet stannar efter 1-3 minuter.

Den där invägningen (Kg Mode) tar enligt manualen 4 minuter, och det är medan den pågår som maskinen stannar. Ingen felkod visas, utan displayen slocknar för ett ögonblick, och så återgår den alltså till utgångsläget.

Vad kan vara problemet? Inte kan det väl vara så att det är omöjligt att tvätta tom maskin, och omöjligt att tvätta bara ett par byxor?
Citera
2014-01-19, 18:42
Medlem
P55s avatar
Gör den spänningslös en halvtimme ungefär, prova sen igen.
Ingen fara egentligen för maskinen är ju ny och då har du garanti på den.
Citera
2014-01-19, 19:46
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Gör den spänningslös en halvtimme ungefär, prova sen igen.
Ingen fara egentligen för maskinen är ju ny och då har du garanti på den.

Okej, tack. Men kan problemet bero på att den är ny och inte "inkörd"? Också om den skulle börja fungera efter att ha varit bortkopplad i en halvtimme känns det ju som om den skulle kunna börja krångla igen.
Citera
2014-01-19, 19:52
Medlem
Mack-Bolans avatar
Har du kopplat in vatten och vridit på kranen?
Om du inte gjort det så kommer inte maskinen vidare i programmet då den känner av vattennivån.
Citera
2014-01-19, 19:54
Medlem
P55s avatar
Du har väl tagit bort transportsäkringarna? Brukar sitta några skruvar modell större på baksidan.
Läs bruksanvisningen hur de sitter.

Sen om det händer igen så gör det nog så rätt snart, men är du osäker så ring service för rådgivning.
Citera
2014-01-19, 21:14
Medlem
Guzs avatar
P55: Jovisst. (Bra att fråga för säkerhets skull, men jag har installerat rätt många maskiner så den missen gör jag inte).

Mack-Bolan: Jovisst. Maskinen tar nog in vatten och hinner (för)tvätta ett par minuter innan den nollställer sig. Vatten stannar förstås i maskinen i och med att programmet avbryts, men om man slår över till tömingsprogrammet så pumpar den nog ut vattnet. Så in- och utflöde verkar fungera.
Citera
2014-01-19, 21:40
Medlem
P55s avatar
Har du en display på den som ger felkod? Det finns ju på en del maskiner nu, även kombi tvätt/tork.

Men annars är det nog bara att utnyttja garantin.
Citera
2014-01-19, 21:52
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Har du en display på den som ger felkod? Det finns ju på en del maskiner nu, även kombi tvätt/tork.

Men annars är det nog bara att utnyttja garantin.

Display jo, men den ger ingen felkod. Den slocknar och hoppar strax därefter till utgångsläget (dvs innan jag startar programmet visar displayen att det tar 2 h 50 min. Sedan räknar den ner under de få minuter maskinen tvättar, alltså till typ 2:47, sedan slocknar den och återgår till att visa 2:50.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in