Citat:
Ursprungligen postat av
majak0vskij
Hej på er,
efter att ha överlevt utsättningen av seroquel är det nu dags att införa ett nytt gift i kroppen. Jag har pratat med min läkare som ansåg att haldol eller abilify var det bästa valet men motiverade att jag nu äter haldol med att det var billigare. Anser inte att detta var en riktigt adekvat motivering och undrar nu med er hur ni skulle resonerat runt vilken av dem som är att föredra.
Än så länge äter jag en låg dos haldol och känner mig lite flackad och småtrött i mössan på det, inte alls lika illa som på seroquel men nog för att tanken på att abilify är bättre ska väckas.
Så vilken hade ni valt?
Kram!
Abilify definitivt. Haldol är en ganska gammal medicin och som du nämnde är det hög risk för motoriska biverkningar och i värsta fall tardiv dyskinesi.
Haldol är ganska viktneutralt, men abilify har fördelen med låg risk för motoriska biverkningar, viktuppgång, utveckling av diabetes, hjärtbiverkningar osv.
Dessutom så har haldol och abilify jämförts gällande effekt och abilify är oftast likvärdigt ibland bättre men i allmänhet så är biverkningarna mycket mer tolererbara.
Sen finns det ju dom som tar haldol här som trivs med medicinen och att den funkar bäst för dom, men företrädesvis bör man testa de nya atypiska neuroleptika först som t.ex. seroquel, zyprexa, risperdal och abilify först.
Risperdal/risperidon är billigt eftersom patentet gått ut sedan länge, men om jag inte missminner mig så går patentet ut för abilify detta år eller nästa.
Sen måste du se till vad som blir bäst för dig, visst kan det bli en merkostnad med abilify men man måste se till vilken medicin som man mår bäst av och har minst biverkningar av inte bara till kostnaden.