2014-01-19, 13:44
Medlem
majak0vskijs avatar
Hej på er,
efter att ha överlevt utsättningen av seroquel är det nu dags att införa ett nytt gift i kroppen. Jag har pratat med min läkare som ansåg att haldol eller abilify var det bästa valet men motiverade att jag nu äter haldol med att det var billigare. Anser inte att detta var en riktigt adekvat motivering och undrar nu med er hur ni skulle resonerat runt vilken av dem som är att föredra.

Än så länge äter jag en låg dos haldol och känner mig lite flackad och småtrött i mössan på det, inte alls lika illa som på seroquel men nog för att tanken på att abilify är bättre ska väckas.

Så vilken hade ni valt?

Kram!
Citera
2014-01-19, 13:48
Medlem
E.W.s avatar
Abilify ger i regel inte trötthet. Dock större risk för ångest och rastlöshet (psykomotorisk oro).
Citera
2014-01-19, 14:01
Medlem
Berätta alal diagnoser samt symtom så kan jag komma med tipps
Citera
2014-01-19, 14:28
Medlem
mexicokes avatar
Syfte?

Haldol är väl långt mer beprövad än Abilify men påstås ändå ha jämförbar effekt med varandra på vissa områden. Ganska tråkiga biverkningar båda två men har du inte känt av något mer än mösströtthet av haldolen, stick with it? Något särskilt som får dig att tro Abilify skulle funka bättre?
Citera
2014-01-19, 16:00
Medlem
majak0vskijs avatar
Ah, tänkte inte hela vägen runt där.

Är Bipolär typ 1 och äter därför litium, detta tar dock ej bort mina psykotiska symtom såsom röster, hallucinationer, paranoia, och inte heller min självmordstankar och ångest. Jag inte sover mycket alls utan preparat vilket ger en stor sårbarhet för nya episoder och det är inte hållbart att alltid äta nitrazepam för att sova. För detta åt jag seroquel depot förut och var mycket nöjd med tills jag slutade kunna tänka alls och då valde att sluta med den. Studerar och jag fixade inte tentor etc med den på slutet.

Haldolen har då den effekten att den tröttar mig på dagarna en aning, men inte så mycket på kvällarna. Jag slipper dock vakna hela tiden av den men vaknar ändå tidigt. Antar att det är en dosfråga också då jag bara äter 1 mg i nuläget.

Nackdelen med att gå upp i dos på Haldol verkar dock vara att risken för ofrivilliga rörelser ökar markant i jämförelse med abilify, jag har i övrigt inte så stor koll på vad för otäckheter jag kan tänkas dra på mig med de olika. Anar även att om jag är lite trött i mössan på 1 mg kommer det inte minska av att höja dosen heller, och är livrädd för att hamna i samma sits som med seroquel igen med total stiltje under håret vilket även detta skulle tala för att prova abilify och se om det verkar annorlunda. Känner dock som sagt inte till så mycket om Abilify, så där kom ni in i bilden.

Medveten om att det är svårt att undvika tröttheten på dagarna dock när man vill åt att vara trött på kvällarna.
Citera
2014-01-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij
Ah, tänkte inte hela vägen runt där.

Är Bipolär typ 1 och äter därför litium, detta tar dock ej bort mina psykotiska symtom såsom röster, hallucinationer, paranoia, och inte heller min självmordstankar och ångest. Jag inte sover mycket alls utan preparat vilket ger en stor sårbarhet för nya episoder och det är inte hållbart att alltid äta nitrazepam för att sova. För detta åt jag seroquel depot förut och var mycket nöjd med tills jag slutade kunna tänka alls och då valde att sluta med den. Studerar och jag fixade inte tentor etc med den på slutet.

Haldolen har då den effekten att den tröttar mig på dagarna en aning, men inte så mycket på kvällarna. Jag slipper dock vakna hela tiden av den men vaknar ändå tidigt. Antar att det är en dosfråga också då jag bara äter 1 mg i nuläget.

Nackdelen med att gå upp i dos på Haldol verkar dock vara att risken för ofrivilliga rörelser ökar markant i jämförelse med abilify, jag har i övrigt inte så stor koll på vad för otäckheter jag kan tänkas dra på mig med de olika. Anar även att om jag är lite trött i mössan på 1 mg kommer det inte minska av att höja dosen heller, och är livrädd för att hamna i samma sits som med seroquel igen med total stiltje under håret vilket även detta skulle tala för att prova abilify och se om det verkar annorlunda. Känner dock som sagt inte till så mycket om Abilify, så där kom ni in i bilden.

Medveten om att det är svårt att undvika tröttheten på dagarna dock när man vill åt att vara trött på kvällarna.

jag tycker du ska prova ut haldolen ordentligt så du vet om den är bra eller inte bra för dig, strunt i vad som står i bipacksedeln inte relevant, prova ta din haldol på kvällen om du inte gör det så kanske värsta tröttheten släpper snabbare. Om inte haldol passar så gå över till abilify.
Citera
2014-01-19, 19:12
Medlem
E.W.s avatar
1 mg är en väldigt liten dos Haldol. Kan mycket väl vara så att du behöver en högre dos för bra effekt. Tar 1 mg bort dina psykotiska symptom?

Man bör ta Haldol på kvällen, för att minska dagtröttheten. Som bonus kan man sova bättre.
Senast redigerad av E.W. 2014-01-19 kl. 19:26.
Citera
2014-01-19, 19:20
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majak0vskij
Hej på er,
efter att ha överlevt utsättningen av seroquel är det nu dags att införa ett nytt gift i kroppen. Jag har pratat med min läkare som ansåg att haldol eller abilify var det bästa valet men motiverade att jag nu äter haldol med att det var billigare. Anser inte att detta var en riktigt adekvat motivering och undrar nu med er hur ni skulle resonerat runt vilken av dem som är att föredra.

Än så länge äter jag en låg dos haldol och känner mig lite flackad och småtrött i mössan på det, inte alls lika illa som på seroquel men nog för att tanken på att abilify är bättre ska väckas.

Så vilken hade ni valt?

Kram!

Abilify definitivt. Haldol är en ganska gammal medicin och som du nämnde är det hög risk för motoriska biverkningar och i värsta fall tardiv dyskinesi.

Haldol är ganska viktneutralt, men abilify har fördelen med låg risk för motoriska biverkningar, viktuppgång, utveckling av diabetes, hjärtbiverkningar osv.

Dessutom så har haldol och abilify jämförts gällande effekt och abilify är oftast likvärdigt ibland bättre men i allmänhet så är biverkningarna mycket mer tolererbara.

Sen finns det ju dom som tar haldol här som trivs med medicinen och att den funkar bäst för dom, men företrädesvis bör man testa de nya atypiska neuroleptika först som t.ex. seroquel, zyprexa, risperdal och abilify först.

Risperdal/risperidon är billigt eftersom patentet gått ut sedan länge, men om jag inte missminner mig så går patentet ut för abilify detta år eller nästa.
Sen måste du se till vad som blir bäst för dig, visst kan det bli en merkostnad med abilify men man måste se till vilken medicin som man mår bäst av och har minst biverkningar av inte bara till kostnaden.
Citera
2014-01-19, 19:28
Medlem
E.W.s avatar
TS skriver att han har ångest. Då ska man tänka på att Abilify kan öka ångest och psykomotorisk oro (rastlöshet).

Abilify är ett ganska speciellt neuroleptikum. Med tanke på att den snarare är CNS-stimulerande än dämpande.
Senast redigerad av E.W. 2014-01-19 kl. 19:30.
Citera
2014-01-19, 19:59
Medlem
jag äter både haldol och abilify. äter 4mg haldol/dag, 2 på morgonen och 2 på kvällen och jag blir inte det minsta trött av den. det som är bra med haldol är att den ganska snabbt kan dämpa psykotiska symtom och därför användas som vid behov. har ännu inte kommit upp i dos på abilify (står på 5mg, men höjer till 10 nästa vecka), men har ätit den förut (20mg) och upplevde att den funkade. den togs bort när jag låg inne på lpt och läkaren ansåg att jag hade på tok för mycket mediciner och den togs då bort.
Citera
2014-01-21, 16:59
Avslutad
Tycker du kan ge Abilify en chans. På mig verkade den inte alls, men den kan mycket väl hjälpa dig. Nu äter jag 4 mg Haldol på kvällen. Äter den mot vanföreställningar och paranoia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in