2014-01-19, 12:28
Medlem
Som rubriken beskriver så känner jag domningar i kroppen, speciellt i bakhuvudet lite då och då. Om jag åker hiss så brukar jag känna yrsel någon minut efter jag stigit ur hissen. Speciellt om jag ställer mig framför en spegel på toaletten. Vissa perioder får jag jättestark huvudvärk bakom vänstra ögat som kan sitta i i flera timmar även om jag tar en alvedon.
Ibland vaknar jag på natten av att min ena arm somnat och inte lite heller. Det är så att jag måste lyfta den med min andra arm. Det tar några sekunder sedan börjar känsel komma tillbaks igen när man känner att blodet flödar in i armen igen. På sistonde så har min högra punkkula småsomnat och jag kan känna att det "tinglar" ut i penisen. Måste då flytta på mig eller ställa mig upp för att det ska släppa. Min mamma har jättemycket åderbrock och två män i min släkt har dött av brusten kroppspulsåder (som beror på åderbrock). Jag har ett åderbrock på ena benet men det är rätt stort. Kan det vara att blodet har svårt att flöda genom min kropp? Är mina artärer igentäppta? Jag har rökt i 25 år och på sista två åren så har jag rökt väldigt lite, mest feströkning. Yrseln skulle kunna vara "kristallsjukan" har jag fått förklarat för mig av en sjuksköterska. Någon som kan hjälpa mig. Litar inte för fem öre på allmänläkarna på vårdcentralen.
Citera
2014-01-19, 12:42
Medlem
Låter mest som hyperkondri om jag ska vara ärlig. Jag tycker dina tankebanor tyder på det. Att armen somnar så där extremt är ju inte helt ovanligt. Pungen däremot vet jag inte. Men du tänker nog för mycket och det har kanske blivit en fix grej.
Citera
2014-01-19, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
Som rubriken beskriver så känner jag domningar i kroppen, speciellt i bakhuvudet lite då och då. Om jag åker hiss så brukar jag känna yrsel någon minut efter jag stigit ur hissen. Speciellt om jag ställer mig framför en spegel på toaletten. Vissa perioder får jag jättestark huvudvärk bakom vänstra ögat som kan sitta i i flera timmar även om jag tar en alvedon.
Ibland vaknar jag på natten av att min ena arm somnat och inte lite heller. Det är så att jag måste lyfta den med min andra arm. Det tar några sekunder sedan börjar känsel komma tillbaks igen när man känner att blodet flödar in i armen igen. På sistonde så har min högra punkkula småsomnat och jag kan känna att det "tinglar" ut i penisen. Måste då flytta på mig eller ställa mig upp för att det ska släppa. Min mamma har jättemycket åderbrock och två män i min släkt har dött av brusten kroppspulsåder (som beror på åderbrock). Jag har ett åderbrock på ena benet men det är rätt stort. Kan det vara att blodet har svårt att flöda genom min kropp? Är mina artärer igentäppta? Jag har rökt i 25 år och på sista två åren så har jag rökt väldigt lite, mest feströkning. Yrseln skulle kunna vara "kristallsjukan" har jag fått förklarat för mig av en sjuksköterska. Någon som kan hjälpa mig. Litar inte för fem öre på allmänläkarna på vårdcentralen.

Det är i princip omöjligt att svara på vad det kan vara, utan att känna till mer om dig, din livssituation, allmänhälsa och tidigare hälsosituation. Det possitiva dock, är att inget av det du beskriver, låter vare sig allvarligt eller aktuv - även om jag fullt kan förstå ditt obehag. Men jag tror du också måste börja ställa dig själv rena livsstilsfrågor, för att hitta bakomliggande orsak. Bara av det du berättar, an jag se ett antal "symptom" som an vara rellaterade till tex stress och oro av olika slag.

Det är ganska vanligt att människor säger som du gör, att allmänläkarna inte kan något, men samtidigt måste man förstå att kroppen ÄR en oerhört komplicerad maskin, och vi är otroligt indivuduella. Inte alltid samma diagnos har samma symptom på olika patienter i huvudtaget. Och för en läkare att lista sig fram mellan olika symptom, tolka vad som är fysiska symtpom mot psykosocial upplevelse av sjukdomen, och försöka hitta fakta - provreslutat - som styrker ena eller andra tesen - det ÄR svårt för ALLA läkare. Emellanåt rena uteslutningsmetoden.

Det finns inget enkelt svar på dina frågor enligt ovan, men jag tror att en del av svaren har du själv i din hand, genom det liv du lever, det sätt du sköter din kropp. Livsstils coach, tror jag snarare är rätt ställe för dig att börja, än gå till vårdcentralen.
Citera
2014-01-19, 15:05
Medlem
Är ju aningen stressigt på jobb. Men Yrseln kom för ca 2 år sedan och kan vara borta i flera veckor för att bara dyka upp helt plötsligt. Den är väldigt kort Håller bara i några sekunder. Jag är inte en hypokondriker. Brukar inte vara sjuk och väldigt lite frånvaro från jobb. detta är saker som jag inte känt tidigare. Huvudvärken kan jag också spåra tillbaks två år i tiden.
Citera
2014-01-19, 15:07
Medlem
Jobbar för en budfirma, men har gjort det länge och hade det bara varit stressen borde det väl kommit tidigare?
Citera
2014-01-19, 16:35
Medlem
Stress finns egentligen av två arter. Antingen har du direktpåverkande stress - dvs något som kroppen reagerar på direkt, du ökar pulsen, hjärtslagen och blodtrycket - men du har också något som kallas för ackumulerade stress, tex såsom om du hela tiden måste hålla tider, och känner en indirekt stress. Även om det inte påverkar dig genom direkt stress, kan den indirekta stressen på lång sikt orsaka dig långt allvarligare komplikationer, med tex högtblodtryck, huvudvärk eller i sina absout värsta fall, hjärt problem, högt blodtryck, oförklarlig huvudvärk, diabetes etc. Så stress är inget som man ska utesluta när man försöker utreda ett hälsotillstånd. Det är klart i paritet med andra negativa hälsoaspekter som också ger oss långsiktiga problem, såsom tex totalt felaktig kost, rökning, hög alkohol konsumtion etc. Det mesta diagnoser vi får, hänger ihop med något i vårt liv. Sällan, eller egentligen aldrig, det kommer hux flux.

Just yrsel, har antingen med blodtrycket att göra, eller så har det med balansnerven/balans centrum att göra, eller med blodsocker. Det är i princip dom du har att röra dig med, så har du avverkat i vart fall 90% av troliga orsaker till ditt bekymmer. Vilket det är, det kan jag omöjligen säga. Men där har du en början att fundera efter. Har du bekymmer som kommer och går, är det sällan frågan om en kronisk sjukdom, utan du letar efter något "utlösande", tex om du ätit dåligt den dagen, har du stressat mer än normalt den dagen, har du druckit mer alkohol än vanligt dagen innan den dagen etc etc. Föra dagbok, brukar vara bra för att få en sammanfattande bild, precis som diabetes patienter gör.
Citera
2014-01-19, 19:12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du har rökt i 25 år och har kraftig hereditet för kärlsjukdom. Nu har du yrsel och huvudvärk. Jag tycker att det motiverar en avbildning av hjärnan. Men det du ska göra är att gå till en vårdcentral, för du har en hel del olika symtom som, när man hör dem, låter som "stress".

Men sådana fall som du är väldigt svåra, för du har både hög sannolikhet för stressymtom OCH flera riskfaktorer för allvarlig sjukdom. Det förstnämnda kan maskera det senare och därför tycker jag att man i sådana fall ska vara frikostig med undersökningar.
Citera
2014-01-20, 18:53
Medlem
För ett år sedan gjordes blodtryck, blodvärde osv på mig. Och alla värden var bra.
Tack för bra svar från er. Ska ta och snacka med en läkare och beskriva min problem så får vi väl se vad de säger.
Citera
2014-02-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du har rökt i 25 år och har kraftig hereditet för kärlsjukdom. Nu har du yrsel och huvudvärk. Jag tycker att det motiverar en avbildning av hjärnan. Men det du ska göra är att gå till en vårdcentral, för du har en hel del olika symtom som, när man hör dem, låter som "stress".

Men sådana fall som du är väldigt svåra, för du har både hög sannolikhet för stressymtom OCH flera riskfaktorer för allvarlig sjukdom. Det förstnämnda kan maskera det senare och därför tycker jag att man i sådana fall ska vara frikostig med undersökningar.

Jag var nere och träffade en läkare idag på morgonen som sa att allt bara var inbillning.
Men han skrev ett brev till min arbetsgivare att jag skulle pröva på lite mindre stressgivande uppgifter i några månader för att se om det hjälper.
Som sagt innan. Jag kör budbil . Vad skulle min arbetsgivare kunna göra åt min situation. Kanske dags att byta jobb. Körde taxi innan. Mindre stress men mindre betalt också.
Citera
2024-06-10, 14:00
Medlem
Blev det bättre? Vad har hänt sedan ditt inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in