Citat:
Ursprungligen postat av
Braxisstarman
Som rubriken beskriver så känner jag domningar i kroppen, speciellt i bakhuvudet lite då och då. Om jag åker hiss så brukar jag känna yrsel någon minut efter jag stigit ur hissen. Speciellt om jag ställer mig framför en spegel på toaletten. Vissa perioder får jag jättestark huvudvärk bakom vänstra ögat som kan sitta i i flera timmar även om jag tar en alvedon.
Ibland vaknar jag på natten av att min ena arm somnat och inte lite heller. Det är så att jag måste lyfta den med min andra arm. Det tar några sekunder sedan börjar känsel komma tillbaks igen när man känner att blodet flödar in i armen igen. På sistonde så har min högra punkkula småsomnat och jag kan känna att det "tinglar" ut i penisen. Måste då flytta på mig eller ställa mig upp för att det ska släppa. Min mamma har jättemycket åderbrock och två män i min släkt har dött av brusten kroppspulsåder (som beror på åderbrock). Jag har ett åderbrock på ena benet men det är rätt stort. Kan det vara att blodet har svårt att flöda genom min kropp? Är mina artärer igentäppta? Jag har rökt i 25 år och på sista två åren så har jag rökt väldigt lite, mest feströkning. Yrseln skulle kunna vara "kristallsjukan" har jag fått förklarat för mig av en sjuksköterska. Någon som kan hjälpa mig. Litar inte för fem öre på allmänläkarna på vårdcentralen.
Det är i princip omöjligt att svara på vad det kan vara, utan att känna till mer om dig, din livssituation, allmänhälsa och tidigare hälsosituation. Det possitiva dock, är att inget av det du beskriver, låter vare sig allvarligt eller aktuv - även om jag fullt kan förstå ditt obehag. Men jag tror du också måste börja ställa dig själv rena livsstilsfrågor, för att hitta bakomliggande orsak. Bara av det du berättar, an jag se ett antal "symptom" som an vara rellaterade till tex stress och oro av olika slag.
Det är ganska vanligt att människor säger som du gör, att allmänläkarna inte kan något, men samtidigt måste man förstå att kroppen ÄR en oerhört komplicerad maskin, och vi är otroligt indivuduella. Inte alltid samma diagnos har samma symptom på olika patienter i huvudtaget. Och för en läkare att lista sig fram mellan olika symptom, tolka vad som är fysiska symtpom mot psykosocial upplevelse av sjukdomen, och försöka hitta fakta - provreslutat - som styrker ena eller andra tesen - det ÄR svårt för ALLA läkare. Emellanåt rena uteslutningsmetoden.
Det finns inget enkelt svar på dina frågor enligt ovan, men jag tror att en del av svaren har du själv i din hand, genom det liv du lever, det sätt du sköter din kropp. Livsstils coach, tror jag snarare är rätt ställe för dig att börja, än gå till vårdcentralen.