2014-01-19, 01:01
Medlem
Hallå! Funderade lite och så var det ett par saker som slog mig.

1. Hur ofta blev man inkallad på repetitionsövning efter avslutad värnplikt?
2. Upp till vilken ålder kunde man bli inkallad vid händelse av krig?

Vänligen håll alla diskussioner om huruvida vi borde åtetinföra värnplikten igen eller ej borta från den här tråden, är så jävla trött på den debatten och den tycks ju ändå komma upp igen varje gång någon ens nämner ordet Försvarsmakten.

Tack!
Citera
2014-01-19, 01:08
Medlem
C-3POs avatar
Jag gjorde värnplikt 1992 och vi hade en repövning 1993. Farsan blev frikallad när han var 48 vilket var det vanliga förr. Själv blev jag av med krigsplaceringen i strax efter millenieskiftet och då var jag drygt 30 år.
Citera
2014-01-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Jag gjorde värnplikt 1992 och vi hade en repövning 1993. Farsan blev frikallad när han var 48 vilket var det vanliga förr. Själv blev jag av med krigsplaceringen i strax efter millenieskiftet och då var jag drygt 30 år.

Hade ni bara repövning en gång? Borde man inte ha det med jämna mellanrum?
Citera
2014-01-19, 01:35
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagge17
Hade ni bara repövning en gång? Borde man inte ha det med jämna mellanrum?
I trådstarten så sa du ju att vi inte skulle diskutera värnplikten som sådan men på en direkt fråga så är mitt svar att ja, vi borde ha haft fler repövningar och ja, värnplikten borde återinföras.

Edit: Det var i samband med 90-talskrisen som man började hårdbanta försvaret och vi som är födda i slutet på 60-talet eller början på 70-talet var de sista som gjorde repövning över huvudtaget.
Senast redigerad av C-3PO 2014-01-19 kl. 01:38.
Citera
2014-01-19, 02:12
Medlem
BigIvars avatar
Jag muckade -89. Jag och mina lumparkompisar placerades i personalreserven och blev aldrig kallade till någon repövning. Jag har uppfattningen att detta var rätt vanligt under den period då man fortfarande utbildade stora värnpliktskullar trots att man hade börjat lägga ner krigsförband i stor skala.
Citera
2014-01-19, 10:41
Medlem
Jermuks avatar
Jag muckade 1988. Krigsplacerades. Gjorde aldrig något repmöte. Fick en skrivelse från ÖB tio-tolv år senare där han tackade för visat intresse, men att jag nu var utskriven ur rullarna.
Citera
2014-01-19, 10:44
Medlem
Bergakungens avatar
På frågan om värnplikt borde återinföras önskas inget svar, men det verkar ju ändå liksom självklart att detta blev en större förlust än man kanske trodde.

När det gäller krigsförbanden var teorin sådan här:

Krigsförbanden utbildades i stora block och grundutbildningens slutövning var i praktiken den första, stora, gemensamma övningen. Sedan kom en SÖB vart annat år (tio dagar, för KB och viktiga plutonsbefäl) och en full repetitionsövning för hela förbandet vart fjärde år. Detta (liten mellanövning-stor KFÖ) skulle sedan upprepas så länge förbandet fanns med i kriorg.

Nu blev det inte så, av massor med skäl. Dels kostar en seriös KFÖ mycket pengar (civilt i form av att man tar ut massor med folk, militärt därför att man binder upp organisationen i planering, resurser och materiel). Alltså blev (uteblivna) KFÖ budgetregulatorer.

En annan förklaring var att ett samövat förband sågs som en resurs alldeles för länge och att militärområdena behöll skuggbrigader, skuggbataljoner och resurser alldeles för länge och i för stor omfattning. Värnplikten (krigsplacering i försvaret) upphörde vid 47 års ålder, och här räcker det med huvudräkning för att förstå att man skulle få alldeles för MYCKET förband om man tog in alla och KFÖ för förband som utbildats 25 år tidigare och där utrustning och taktik ändrats, kanske flera gånger - hmmmm?

Hade man insett tidigare att man kunnat hanterat kriorg annorlunda och accepterat att släppa personalen vid ca 30 års ålder kunde man vidmakthållit ett effektivt värnplikts/resevistförsvar mycket mer (samhälls)ekonomiskt. Då hade normalfallet varit två SÖB och två KFÖ och sedan avveckling till personalreserven vid ca 30-32 års ålder. Alla "starka" förband hade vart kvar och MÖP:arna som ville "litet till" hade man tagit hand om med frivilligtjänstgöring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in