Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Finns redan en lösning på det där. Marknadsekonomi brukar det kallas.
Säg att dina känslor säger att du vill förvärva en latte. Varför du känner så är knepigare att reda ut. Men är helt egalt för frågeställningen. (Troliga förklaringar är att du fått för dig att det är status att gå omkring med en latte-mugg. Eller att några bekanta som du uppfattar som förebilder deklarerat att det är rätta att köpa en latte på väg till jobbet. Och därför känns det nu så rätt att förvärva en mugg latte).
Nu har du spanat in ett försäljningsställe där man kränger latte. Den kostar där 35 SEK. Om dina känslor nu säger dig att en mugg latte är mer angeläget än 35 SEK så går du dit och byter till dig en mugg.
Jag som står och nasar latten har dock den motsatta känslan och värderar 35 SEK mer än lattemuggen, och byter gärna med dig.
På så sätt har vi en ekonomi som tillfredsställer båda våra känslomaskinerier. Nästan lite rörande.
Ett annat problem med ditt exempel är att det antingen uppstår en kostnad för båda parter för upprätthållandet av "The Common Good". Denna del av totalkostnaden belastar inte dessa parter frivilligt utan de tvingas knuffa varandra i riktning mot en kompromiss kring hur den kostnaden ska fördelas. Så ingen förblir så nöjd som de skulle kunnat vara om ingen också haft en demokratisk (eller för den delen diktatoriskt) inslag där människor som inte alls bidrar också skriker och börjar kasta sten på gator och stör systemet tillräckligt för att få som dom vill.
Det stora problemet med marknadsekonomin är kort och gott det samma som med kommunismen. Det grundläggande felet med båda strukturerna är att de relaterar så pass dåligt till våra behov och förväntningar på våra rymdtidsanspråk att de båda kräver andra kompletterande strukturer för att inte kollapsa och ändå kollapsar de gång på gång i krig och andra strider med dessa strukturer som plockar upp det "känslomässiga skräp" som marknadsekonomin och kommunismen lämnar efter sig då de är imperfekt för sitt jobb.
Och jag kan tillräckligt med matte för att inse att om beräkningen inte går ihop så beror det oftast i sådana här fall på att man använder för få dimensioner i beräkningen. Datan måste helt enkelt ta formen av minst 5 dimensioner för att gå ihop.
Men för att göra det med förståelse om vad vi håller på med måste en sådan process styckas upp i ett nystans av tredimensionella strukturer som i sin tur hänger ihop i tredimensionella dataflöden av tredimensionella dataflöden.
Jag kan tillräckligt med matte för att förstå att matte kan användas på ett sådant sätt. Men jag är för dålig på matte för att kunna göra så. Och problemet är att 5 dimensionella matten jag behöver är för svår för att jag ska hinna lära mig både den, den nivå av psykologi, juridik, ekonomi etc. som behövs för att konstruera det här systemet. Jag ser att förutsättningarna finns. Men jag letar fortfarande efter metoden.
Jag inser också att belöningen av ett sådant system är för stort för mig ensamt att konstruera. Jag hinner inte ta till mig den kunskap som ska processas helt enkelt så jag fokuserar därför istället på att försöka lära mig att hitta sätt att få svar på de bitar jag behöver i ett av delsystemen i någon slags förhoppning om att jag ska lyckas göra något med det som både jag och någon annan tror kan leda framåt för oss båda när vi också bygger denna både materiella och själsliga femdimensionella ekonomi ihop.
Alltså kort och gått hur tar vi betalt av varandra för att vi stör varandra när vi försöker låta bli att störa varandra? Och hur belönar vi beteenden där det inte sker samtidigt som varor och tjänster kan byta ägare med varandra för samma värdeenhet.
För någonstans måste ju även vi ekonomer förstå att om vi har för svårt att se människors själsliga lidande och lycka på samma gång så kommer alltid människor störa oss i vad vi försöker göra för vi stör dom med det onödiga skräpet vi skickar över till andra problemlösningar i samhället för att vi känner ett behov av enkelhet i våra liv.
Jag känner att jag gärna tar mig an svåra problem, rent av omöjliga problem, jag vill det. De flesta vill inte det. Men jag vill det. Så kanske är det ju just vi som har så jäkla svårt för att få allt att passa som ändå måste göra jobbet. För det kanske bara är vi som stör oss på att det inte hänger ihop.