2014-01-18, 19:00
Medlem
trixy2s avatar
http://www.suicide.org/suicide-statistics.html

År 1900 begicks 50% av alla självmord av män och 50% av kvinnor, enligt vissa källor.

Ca 80% av alla självmord idag begås av det manliga könet.

Hmm..... så vad ska samhället göra åt detta? Jag vet! Mer feminism! Som alltid! Lösningen på allt
Det är patriarkala strukturer som är boven i dramat.

Men frågan är då vad vi ska göra åt detta förtryck av kvinnan? Kvinnor får ju bara begå 20% av alla självmord...

http://www.youtube.com/watch?v=HXeszLlTX5E
Och här har vi utvecklingen hos det kvinnliga könet också....... Lösningen? Mer feminism! Som alltid!
Könsmaktsordningen ligger bakom detta!
Senast redigerad av trixy2 2014-01-18 kl. 19:51.
Citera
2014-01-18, 19:40
Medlem
Men du?

Du kanske skulle ta och kolla ditt eget källmaterial innan du startar trådar i ämnet?
Din översta länk, tabellen längst ner
U.S. Suicide Rates, 1950–2003

1950: av 100 000 så begick alltså 21,2 män självmord och 5,6 kvinnor. Hur får du det till 50/50?
Citera
2014-01-18, 19:45
Medlem
trixy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Men du?

Du kanske skulle ta och kolla ditt eget källmaterial innan du startar trådar i ämnet?
Din översta länk, tabellen längst ner
U.S. Suicide Rates, 1950–2003

1950: av 100 000 så begick alltså 21,2 män självmord och 5,6 kvinnor. Hur får du det till 50/50?

Please, citera att jag någonstans har skrivit att saken år 1950 förhöll sig på det viset......
Senast redigerad av trixy2 2014-01-18 kl. 20:15.
Citera
2014-01-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trixy2
Please, citera att jag någonstans har skrivit att saken år 1950 förhåll sig på det viset......

Sorry såg nu att jag läste fel, beklagar, men var har du din källa på ditt påstående då?

Snabb googling över svenska förhållanden ger mig detta:

I Sverige var i början av 1900-talet förhållandet hela fem självmördade män för varje kvinna, men från 1970 sjönk kvoten till runt 2,5 män för varje kvinna.[17] Den genomsnittliga kvoten för Europa är fyra män för varje kvinna

http://sv.wikipedia.org/wiki/Självmord
Citera
2014-01-18, 20:09
Medlem
trixy2s avatar
Citat:
Sorry såg nu att jag läste fel, beklagar, men var har du din källa på ditt påstående då?

Snabb googling över svenska förhållanden ger mig detta:

I Sverige var i början av 1900-talet förhållandet hela fem självmördade män för varje kvinna, men från 1970 sjönk kvoten till runt 2,5 män för varje kvinna.[17] Den genomsnittliga kvoten för Europa är fyra män för varje kvinna

http://sv.wikipedia.org/wiki/Självmord

Ack, det är Youtube man inte kan lita på!
Jag kollade upp min egen källa och insåg att det antagligen är "hittepå". Personen som skapade videon måste ha tagit siffror från huvudet.
Citera
2014-01-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ack, det är Youtube man inte kan lita på!
Jag kollade upp min egen källa och insåg att det antagligen är "hittepå". Personen som skapade videon måste ha tagit siffror från huvudet.

Självmord har minskat på bägge "hållen". Hurra för det.
Att det är en majoritet män fortfarande är för jävligt, men det har alltså minskat, tror också glappet mellan könen har minskat, men det orkar jag inte kolla upp mer noggrant, så ta det med en nypa salt.
Kontentan i vart fall är att man inte kan se någon länk mellan just feminism och manliga självmord.
(annan än positiv nedgång)
Ingen våldsam uppsving av män som i ren desperation skjuter skallarna av sig efter 70 talet alltså.
utan lite same, same.

men var kanske inte den kopplingen du åsyftade till i TS.
Citera
2014-01-18, 20:28
Medlem
trixy2s avatar
Citat:
Självmord har minskat på bägge "hållen". Hurra för det.
Att det är en majoritet män fortfarande är för jävligt, men det har alltså minskat, tror också glappet mellan könen har minskat, men det orkar jag inte kolla upp mer noggrant, så ta det med en nypa salt.
Kontentan i vart fall är att man inte kan se någån länk mellan just feminism och manliga självmord.
(annan än positiv nedgång)
Ingen våldsam uppsving av män som i ren desperation skjuter skallarna av sig efter 70 talet alltså.
utan lite same, same.

men var kanske inte den kopplingen du åsyftade till i TS.

Jag syftade inte på att feminism har med självmord att göra - vad jag ville visa var bara att feministiska personer försöker påstå att mannens liv är en dans på rosor, men det är verklighetsförfalskning.

Fast min viktigaste poäng var denna: att slita på jobbet från morgon till kväll gör ingen lycklig!

Enligt mig kan självmord och psykisk ohälsa visa på hur ett kön mår generellt.
Och just här stämmer min tes: jobb, självständighet, eget ansvar, stress, ensamhet etc är inte någonting "underbart".

Resultatet är ett faktum: unga tjejer idag satsar stenhårt på en karriär och nu går en stor andel av dem på anti-depressiv medicin + massa annat elände.

"Born into society a banker's only child
He had everything a man could want power, grace and style
But I work in his factory and I curse the life I'm living
and I curse my poverty and I wish that I could be
Oh I wish that I could be, Oh I wish that I could be Richard Cory

The papers print his picture almost everywhere he goes
Richard Cory at the opera, Richard Cory at a show
and the rumor of his parties and the orgies on his yacht
oh he surely must be happy with everything he's got
But I, I work in his factory and I curse the life I'm living

He freely gave to charity, he had the common touch
and they were grateful for his patronage and they thanked him very much
so my mind was filled with wonder when the evening headlines read,
"Richard Cory went home last night and put a bullet through his head."
Oh I wish that I could be, Oh I wish that I could be Richard Cory"
Citera
2014-01-18, 20:31
Medlem
Citat:
Jag syftade inte på att feminism har med självmord att göra - vad jag ville visa var bara att feministiska personer försöker påstå att mannens liv är en dans på rosor, men det är verklighetsförfalskning.

Fast min viktigaste poäng var denna: att slita på jobbet från morgon till kväll gör ingen lycklig!

Enligt mig kan självmord och psykisk ohälsa visa på hur ett kön mår generellt.
Och just här stämmer min tes: jobb, självständighet, eget ansvar, stress, ensamhet etc är inte någonting "underbart".

Resultatet är ett faktum: unga tjejer idag satsar stenhårt på en karriär och nu går en stor andel av dem på anti-depressiv medicin + massa annat elände.

"Born into society a banker's only child
He had everything a man could want power, grace and style
But I work in his factory and I curse the life I'm living

The papers print his picture almost everywhere he goes
Richard Cory at the opera, Richard Cory at a show
and the rumor of his parties and the orgies on his yacht
oh he surely must be happy with everything he's got

He freely gave to charity, he had the common touch
and they were grateful for his patronage and they thanked him very much
so my mind was filled with wonder when the evening headlines read,
"Richard Cory went home last night and put a bullet through his head."
Oh I wish that I could be, Oh I wish that I could be Richard Cory"

Visst, du kommer med kritik kring våra ideal just nu i västvärlden. Och där är jag väl böjd att hålla med dig helt och hållet, vet dock inte om du då ligger på rätt forum?
Citera
2014-01-18, 20:43
Medlem
trixy2s avatar
Citat:
Visst, du kommer med kritik kring våra ideal just nu i västvärlden. Och där är jag väl böjd att hålla med dig helt och hållet, vet dock inte om du då ligger på rätt forum?

Feministen Anneli Lina Perssons svar på dessa problem:

--> Män som begår självmord? Ja, det beror på mansrollen.

--> Kvinnor som begår självmord och mår psykiskt dåligt? Ja, det beror på patriarkatets förtryck och att män får alla fördelar i livet.

(fördelar i livet som uppenbarligen leder till självmord........ )
Citera
2014-01-18, 20:49
Medlem
-vaas-s avatar
Fortfarande, att män begår mer självmord än kvinnor i dagens läge belyser det finns ett problem i "jämställdheten".

Frågan är då; hur ska vi driva upp självmordsfrekvensen för kvinnorna så det blir "jämställt"?

Jag känner mig som en hemsk, hemsk människa för att det förekommer denna orättvisa mellan könen där; kvinnor först blivit diskriminerade från att vara med i samhället och göra detta trälgöra som ger förslitningsskador; men nu tack och lov får delta i där även de får uppleva charmen i att stå i en verkstad och inhalera tungmetaller hela dagarna som sakta koncentreras i hjärnan och ger symptom likt Parkinsons på äldre dar.
Citera
2014-01-18, 21:26
Medlem
Citat:
Feministen Anneli Lina Perssons svar på dessa problem:

--> Män som begår självmord? Ja, det beror på mansrollen.

--> Kvinnor som begår självmord och mår psykiskt dåligt? Ja, det beror på patriarkatets förtryck och att män får alla fördelar i livet.

(fördelar i livet som uppenbarligen leder till självmord........ )

Nja, om du vill ha en annan feminist åsikt, min, så skulle jag nog snarare säga:

Orsak till självmord män:

Psykiska problem, otur i livet, mansrollens inbyggda oförmåga satsa på sociala kontakter samt mansrollens inbyggda idé kring hur män ska vara för att anses vara lyckade eller loosers. Samt kanske också manrollens inbyggda idé om att bra karl reder sig själv och tar aldrig hjälp från andra.

Orsa till självmord kvinnor:

Psykiska problem, otur i livet, kvinnorollens inbyggda roll som självuppoffrande samt kvinnorollens
inbyggdda idé kring kvinnor som enkom sexuella objekt.

Nått sånt. Starkt förenklat.

med andra ord om killar lär sig värdera sociala kontakter högre i sina liv än nya statusprylar, blir närvarade fäder så att de på ålderns höst inte blir så ensamma. Samt fattar att de inte är några loosers för att de inte är barens tuffing och pallar ta hjälp av andra när det blåser kallt. Så mindre manliga självmord.
Citera
2014-01-18, 21:42
Medlem
Citat:
Nja, om du vill ha en annan feminist åsikt, min, så skulle jag nog snarare säga:

Orsak till självmord män:

Psykiska problem, otur i livet, mansrollens inbyggda oförmåga satsa på sociala kontakter samt mansrollens inbyggda idé kring hur män ska vara för att anses vara lyckade eller loosers. Samt kanske också manrollens inbyggda idé om att bra karl reder sig själv och tar aldrig hjälp från andra.

Orsa till självmord kvinnor:

Psykiska problem, otur i livet, kvinnorollens inbyggda roll som självuppoffrande samt kvinnorollens
inbyggdda idé kring kvinnor som enkom sexuella objekt.

Nått sånt. Starkt förenklat.

med andra ord om killar lär sig värdera sociala kontakter högre i sina liv än nya statusprylar, blir närvarade fäder så att de på ålderns höst inte blir så ensamma. Samt fattar att de inte är några loosers för att de inte är barens tuffing och pallar ta hjälp av andra när det blåser kallt. Så mindre manliga självmord.

Jag såg att du nämner närvarande fäder. De fäder som får vara närvarande om kvinnan tillåter menar du?
Eller de fäder som blir tvingade att närvara kanske?

Så länge som kvinnor uppfattar män som inte är "barens tuffing" som loosers, kommer män att uppfatta sig själva och andra män på det viset.
Vilken hjälp är det män ska ta? Du vet ju själv hur synen är på "gnälliga" män?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in