2014-01-18, 17:23
Medlem
Reality81s avatar
är ingen fysiker, men jag undrar detta

Bigbang anses trovärdigt, dels för att det kända universum, har en utkant och expanderar i accelererande fart, och att det är homogent, dvs avståndet från ena sidan till mitten och från motsatt sida till centrum är ungefär lika stort.

men vart kommer all materia från början dvs innan bigbang? stämmer det att det finns en teori inom fysik att det skapats materia från ingenting?

jag fick en tanke förut. atomen består av proton neutron elektron. protonen är uppbyggd av partiklar, som de lyckats mäta via partikelaccelereratorer.

och dessa borde ju logiskt tänkt med bättre teknik också kunna uppmätas. men... om du kan med ny teknik mäta nogrannare.

känns det inte lite rimligt att alla partiklar måste vara byggda av något, i all oändlighet? alternativet är att det skulle ha ett slut en ände. men där det tar stopp måste väl fan vara byggt av något det med så om man förkastAR TEORIN AV INGENTING UPPSTOD NÅGOTING. vad har jag kvar för alternativ, jo att allt har sina byggstenar i all oändlighet. det finns kvar

men där skiter det sig för mig också... om du tex halverar någonting i oändlighet. slutar det aldrig att minska med hälften någonsin, borde ju göra att det försvinner tillslut efter starten.

jag har svårt att föreställa mig något som för evigt kommer bli mindre o mindre och aldrig försvinna.

vad är egentligen uppfattningen?
Senast redigerad av Reality81 2014-01-18 kl. 17:31.
Citera
2014-01-18, 17:28
Medlem
.
Senast redigerad av getz 2014-01-18 kl. 17:31.
Citera
2014-01-18, 17:30
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Protoner

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvark

yes jag kom på det gör en edit

hoppas på svar på vad som är vetenskapens förklaring till detta, det är ett tung ämne så jag har inte ens googlat innan jag postar....

att bli religös är inget alternativ så bespara mig detta
Senast redigerad av Reality81 2014-01-18 kl. 17:35.
Citera
2014-01-18, 17:44
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Det allra senaste är väl att man tror att allt är uppbyggt av "strängar", strängteorin.

Och dessa är väl helt odelbara enligt forskare.

Sen självklart kan det finnas ännu mindre byggstenar.
Citera
2014-01-18, 17:50
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
Det allra senaste är väl att man tror att allt är uppbyggt av "strängar", strängteorin.

Och dessa är väl helt odelbara enligt forskare.

Sen självklart kan det finnas ännu mindre byggstenar.

rätta mig nu om ja säger fel men är inte relativitets teorin något som är mer accepterat, har för mig att Einstein kunde föklara mer än vad som strängteorin kunde.

har nog fel i detta, blir till att läsa lite strängteori
Citera
2014-01-18, 18:08
Medlem
Det roliga med strängarna är att dom är endimensionella men vibrerar i 11 dimensioner. Lycka till att förstå det.
Citera
2014-01-18, 18:28
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie
Det roliga med strängarna är att dom är endimensionella men vibrerar i 11 dimensioner. Lycka till att förstå det.

endimensionell form, du menar tex ett vanligt rakt streck? ska läsa lite senare, som sagt jag förväntar mig inte ens att förstå
Citera
2014-02-12, 18:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
rätta mig nu om ja säger fel men är inte relativitets teorin något som är mer accepterat, har för mig att Einstein kunde föklara mer än vad som strängteorin kunde.

har nog fel i detta, blir till att läsa lite strängteori
Det där är två olika saker. Relativitetsteorin är inte riktigt jämförbar med strängteori, som snarast hamnar i det kvantmekaniska fältet.
Citera
2014-02-17, 12:31
Bannlyst
Intressant, man brukar säga att kvarkar är de minsta subatomära partiklarna.
Frågan kvarstår: Kan man klyva en kvark?
Citera
2014-02-17, 13:48
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Intressant, man brukar säga att kvarkar är de minsta subatomära partiklarna.
Frågan kvarstår: Kan man klyva en kvark?
Vad jag vet finns det ingen anledning att tro detta och då det inte finns något experimentellt stöd för att kvarken skulle gå att dela, jag är övertygad om att det finns en universell modell som förklarar allt men att man inte har hittat den än. Egentligen är protonen också odelbar då kvarkar inte går att separera. Jag personligen är övertygad om att kvarken inte är uppbyggd av mindre particklar och jag tror heller inte på strängteorin.
Senast redigerad av adolf512 2014-02-17 kl. 13:51.
Citera
2014-02-17, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Vad jag vet finns det ingen anledning att tro detta och då det inte finns något experimentellt stöd för att kvarken skulle gå att dela, jag är övertygad om att det finns en universell modell som förklarar allt men att man inte har hittat den än. Egentligen är protonen också odelbar då kvarkar inte går att separera. Jag personligen är övertygad om att kvarken inte är uppbyggd av mindre particklar och jag tror heller inte på strängteorin.

Allt handlar nog om huruvida man tror på strängteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in