2005-07-26, 19:42
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Under en mycket kort tidsrymd har jag i två tidningar erfarit att guld även används i mat, under det kryptiska namnet E175.

Efter att ha sökt lite kom jag fram till att E175 återfanns i hårspray. Inte så konstigt med andra ord.

Men alltså saknar jag mat där guld ingår som ingrediens E175.

Då tycker jag självklart att ni får berätta vad ni vet om detta, om ni stött på någon mat innehållandes E175 och om guldet har någon speciellt eftertraktad smak, eller tjänstgör det helt enkelt bara som färgämne?
Citera
2005-07-26, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snirkelsnorkel
Då tycker jag självklart att ni får berätta vad ni vet om detta, om ni stött på någon mat innehållandes E175 och om guldet har någon speciellt eftertraktad smak, eller tjänstgör det helt enkelt bara som färgämne?

Det sistnamnda skulle jag saga...
Citera
2005-07-26, 20:00
Medlem
von Schmerzs avatar
Det finns väl en del restriktioner kring hur E175 får användas. Som jag förstått det får man bara använda det i alkoholdrycker och bakverk. Kikade på livsmedelsverkets hemsida, http://www.slv.se, men hittade inget vettigt.
Citera
2005-07-26, 21:02
Medlem
allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snirkelsnorkel
Men alltså saknar jag mat där guld ingår som ingrediens E175.

Spännande, det ska jag hålla utkik efter. Du har inte tips om några andra intressanta ämnen som döljer sig bakom någon bokstav-siffer-kombination?
Citera
2005-07-27, 18:47
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allison
Spännande, det ska jag hålla utkik efter. Du har inte tips om några andra intressanta ämnen som döljer sig bakom någon bokstav-siffer-kombination?

Nej, tyvärr inte, jag bara råkade stöta på det i två olika tidningar (radar & allt om vetenskap) så då väcktes mitt intresse....
Citera
2005-07-27, 18:50
Medlem
cavalls avatar
Vet att vissa exklusiva chokladsorter kan innehålla bladguld.
Citera
2005-07-27, 20:53
Medlem
Tevildos avatar
Fanns ju (finns?) ett par likörer på bolaget som hade guldflagor i sig. Alltid lika kul att bjuda på eftersom folk försökte att samla upp det med motiveringen "det är ju guld!!"
Citera
2005-07-28, 11:40
Medlem
OliTs avatar
Gold Strike, Kanellikören innehåller guldflagor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in