2014-01-18, 11:31
Medlem
jackizs avatar
Jag har fått ett brev från polisens spanavdelning att jag ska komma på förhör, men det står då fan inte mycket mer utom att jag ska ta legget med mig.
Borde jag vara orolig eller gäller detta någon annan?
Även tacksam för tips om hur jag ska bete mig på förhöret.
Citera
2014-01-18, 11:35
Medlem
dyslexias avatar
Jag har fått ett brev från polisens spanavdelning att jag ska komma på förhör, men det står då fan inte mycket mer utom att jag ska ta legget med mig.

Väldrigt svårt att veta om det gäller dig eller någon annan. Du borde nog kunna ringa och fråga vad det gäller?

Gällande hur du ska bete dig så beror det ju givetvis på vad det gäller, men känner du dig obekväm med dina frågor så kan du ju sitta och hålla helt tyst. Det räcker med att du uppger namn och personnummer sen har du inte "plikt" till att säga något mer.

Mvh
Citera
2014-01-18, 11:36
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackiz

Det står väl vilket brott som de gäller? Langningsbrott tex om du har sålt sprit. Osv, det bör stå! Läs igen eller ring polisen och fråga? Det kan väl inte vara så farligt?

Räkna med att det kan vara något du gjorde i somras alt tidig höst, för så sega kan dem vara där.. Så tänk bakåt en bra bit (~6månader)
Citera
2014-01-18, 11:43
Medlem
jackizs avatar
Han ville inte säga vad det gällde eller någonting. Han sa bara att vi tar det på måndag, jävligt shysst att skicka detta på en fredag så man går och oroar sig hela jävla helgen.. Vad händer om jag ringer på måndag och säger att jag inte vill komma? Jobbar ju hela dagarna.

Aa jag har också läst att man kan vara helt tyst. Man kan alltså vara helt smacktyst oavsett vad det gäller? Hur lång tid brukar ett förhör ta? Samt brukar poliser vara jobbiga och tro sig något när dom har förhör?
Mvh
Citera
2014-01-18, 11:44
Medlem
Citat:
Han ville inte säga vad det gällde eller någonting. Han sa bara att vi tar det på måndag, jävligt shysst att skicka detta på en fredag så man går och oroar sig hela jävla helgen.. Vad händer om jag ringer på måndag och säger att jag inte vill komma? Jobbar ju hela dagarna.

Aa jag har också läst att man kan vara helt tyst. Man kan alltså vara helt smacktyst oavsett vad det gäller? Hur lång tid brukar ett förhör ta? Samt brukar poliser vara jobbiga och tro sig något när dom har förhör?
Mvh
Har du VERKLIGEN ingen aning om vad det KAN gälla?
Citera
2014-01-18, 11:47
Medlem
Fallmans avatar
Citat:

Mvh

Du kan ringa idag och säga att du inte kan, men då ska du ha en bra förklaring. Men det beror också på vad du ha gjort, är det något drogrelaterat kanske! så vill de kanske ta blodprov osv. Men det är tveksamt...

Men spännande och jobbig helg du har framför dig. Tänk positivt
Citera
2014-01-18, 11:50
Medlem
jackizs avatar
Nej jag har inte en aning, visst jag har köpt gräs några gånger men då bryr dom väll sig inte så mycket om mig? Visserligen åkte han fast för ett tag sen och dom tog hans telefon.
Sen har jag pajat någon fönsterruta på fyllan också. Men det är nog det enda dumma jag har gjort det senaste..
Citera
2014-01-18, 11:52
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Nej jag har inte en aning, visst jag har köpt gräs några gånger men då bryr dom väll sig inte så mycket om mig? Visserligen åkte han fast för ett tag sen och dom tog hans telefon.
Sen har jag pajat någon fönsterruta på fyllan också. Men det är nog det enda dumma jag har gjort det senaste..

Kan du ge oss datum på detta? Ungefär...
Citera
2014-01-18, 11:54
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är fel person, tyvärr.. min polare åkte dit för att ha smackat en ruta i trappuppgång.. hehehe kan vara någon liten skitsak som du gjort.
Citera
2014-01-18, 12:09
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
När någon blir kallad till polisen för ett förhör gäller följande: När förhöret påbörjas har man rätt att få veta vad saken gäller. Kanske har man blivit kallad att höras rent upplysningsvis – men om man är misstänkt skall man upplysas om det, och även vilket brott man är misstänkt för.

Man har alltså rätt att få besked om brottsmisstanke. Vill polisen inte lämna besked så kräv att få en offentlig försvarare. Och blir du upplyst om att du är misstänkt för ett brott ska du självklart begära att få en offentlig försvarare, innan du svarar på några frågor. Allt annat är ren dumhet. Det är möjligt att du då får höra något i stil med, ”men om du inte har gjort något så behöver du väl ingen advokat”. Men du är misstänkt för ett brott, och därför behöver du en advokat.
Citera
2014-01-18, 12:15
Medlem
dyslexias avatar
Citat:

Mvh

Som någon tidigare postare har sagt, så kan du givetvis omboka ditt möte, med en bra anledning givetvis. Behöver du bli ren från droger i blodet eller liknande kan ju detta vara något att överväga.

Ett förhör kan ta allt mellan 5min till någon timme. Gäller det något förhör för att dom försöker sätta dit en langare är det nog inte längre än 5-10min.
Du behöver inte säga något alls, "ingen kommentar" kan du sitta och svara på varenda fråga om du nu skulle vilja, och det brukar enbart gynna dig själv. Att trassla in sig i massa lögner brukar resultera i att dom använder det emot dig i slutändan.

Dom brukar generellt inte vara så hårda mot en i förhören här i sverige, men det händer väl, dock väldigt sällan när det gäller småbrott.

Jag själv åkte dit för att ha sålt cannabis, och jag hade 2 förhör, bägge dessa tog 5-10min styck, jag vart knäpptyst och det slutade enbart med ett ringa narkotikabrott.
Glöm inte att vägra urinprov och se till att ta blod istället, du kanske får sitta anhållen i några timmar för att bli skrämd och tillslut pissa, men det är bara vara glad och sitta där ett tag.

Pma mig gärna ifall du undrar något och jag hoppas att det går bra för dig!
Mvh
Citera
2014-01-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dyslexia
Som någon tidigare postare har sagt, så kan du givetvis omboka ditt möte, med en bra anledning givetvis. Behöver du bli ren från droger i blodet eller liknande kan ju detta vara något att överväga.

Ett förhör kan ta allt mellan 5min till någon timme. Gäller det något förhör för att dom försöker sätta dit en langare är det nog inte längre än 5-10min.
Du behöver inte säga något alls, "ingen kommentar" kan du sitta och svara på varenda fråga om du nu skulle vilja, och det brukar enbart gynna dig själv. Att trassla in sig i massa lögner brukar resultera i att dom använder det emot dig i slutändan.

Dom brukar generellt inte vara så hårda mot en i förhören här i sverige, men det händer väl, dock väldigt sällan när det gäller småbrott.

Jag själv åkte dit för att ha sålt cannabis, och jag hade 2 förhör, bägge dessa tog 5-10min styck, jag vart knäpptyst och det slutade enbart med ett ringa narkotikabrott.
Glöm inte att vägra urinprov och se till att ta blod istället, du kanske får sitta anhållen i några timmar för att bli skrämd och tillslut pissa, men det är bara vara glad och sitta där ett tag.

Pma mig gärna ifall du undrar något och jag hoppas att det går bra för dig!
Mvh

Precis som dyslexia skriver ska du böka så mycket med konstaplarna som möjligt om de försöker kuva dig med sin töntiga myndighet.
Senast jag blev intagen av några stöddiga machotyper från krogsektionen bad de mig lämna urinprov.
Jag förklarade lugnt och sakligt att jag inte tänkte göra det.
Då samlades 5 st "Bad Cops" runt mig och undrade varför det?
Jag berättade då att jag rökt väldigt mycket cannabis de senaste veckorna och tagit en del amfetamin, som skulle märkas i ett urinprov, och att jag inte hade lust att dömas för ringa narkotikabrott just nu. Efter mkt grymtande tvangs de tillkalla en läkare att ta ett blodprov på mig, som ju var negativt. Arvodet som uppgick till ett par tusen kronor fick Krogkommisionen Södermalm betala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in