2005-07-26, 19:36
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Först kan jag erkänna att jag noga övervägde att lägga den här tråden i en annan del av forumet. Trots det verkar det dock inte mycket bättre än att den hamnade här till sist....

Nåja. Efter att ha grillat ett knippe maträtter med vitlök som en av de mer smakliga ingredienserna i ugnen insåg jag att den tidigare "nypresssad vitlöks-färgen" hade ersatts av en mycket agressiv och illavarslande illgrön färg.

Vips, så slogs jag av den självklara idén att anledningen till detta självklart är att vitlökar egentligen är ondskefulla (?) aliens som är här på vår jord. Eller, rättare sagt, alla aliens använder vitlökarna som förklädnad, och när vi helt fräckt steker på vitlöken i ugnen förångas deras förklädnad, och deras läskigt "Alienj-gröna" färg kommer fram.

Egentligen har de en annan form än just den form pressad vitlök brukar ha, men efter en eventuell vitlökspressning och ugnsstekning är det inte mycket kvar av de stackars liven.

Denna ondskefulla behandling kommer säkert så småningom resultera i att Vitlöksplanetens invånare kommer till vår kära Tellus, för att kväva oss med vitlöksdoft (visst, den luktar uppfriskande, men med för mycket kan man ju inte andas - jag menar vitlökslukten skulle efter ett tag ta syrets plats och då är det ju bara att lämna in....).

Så tänk på det nästa gång ni köper eller passerar en vitlök, att det egentligen är ett knippe främmande organismer som sitter och smygtittar på er!

Och min fråga blir alltså: varför blir vitlöken så ilsket grön när man kört den i ugnen ett tag? (som jag nämnt ovan handlar det om pressad vitlök.)

Dessutom har denna färgväxling skett när vi använde en halvgammal vitlökspress, men då tänkte vi att det skett någon läskig reaktion mellan metallen och vitlöken (alternativt att lite metall från vitlökspressen blandat sig i vitlöken...) så vi skippade att äta den...
Citera
2005-07-26, 19:49
Medlem
Bråkmakarns avatar

Dela en vitlåk längst med så brukar det vara en grön tråd i den, som sen växer om vitlöken får ligga en tid. Är det det du menar?
Citera
2005-07-27, 18:49
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn

Dela en vitlåk längst med så brukar det vara en grön tråd i den, som sen växer om vitlöken får ligga en tid. Är det det du menar?

Nej, hela vitlöksgojjan är ondskefullt grön....så jag undrar varför det blir så, kanske förångas vattnet i ugnen och då blir färgen intensivare som ett resultat av förångningen av vattnet?
Citera
2005-07-27, 18:51
Medlem
FetFulElaks avatar
Om du allvarligt tror på detta:

1: lägg det i rätt forum, d.v.s konspirationer.

2: sök hjälp.

Om du inte tror på det posta i "humor" (sic!) och sluta med ditt dravel..
Citera
2005-07-28, 11:43
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Om du allvarligt tror på detta:

1: lägg det i rätt forum, d.v.s konspirationer.

2: sök hjälp.

Om du inte tror på det posta i "humor" (sic!) och sluta med ditt dravel..

Nej du, jag anser att det är rätt, för vitlök är mat, och jag är ute efter anledningen till att vitlöken byter färg (vilket jag ganska tydligt nämner efter mitt lite ironiska utlägg om utomjordingar).

Detta borde matnissarna här kunna svara på...
Citera
2005-07-28, 12:06
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snirkelsnorkel
Först kan jag erkänna att jag noga övervägde att lägga den här tråden i en annan del av forumet. Trots det verkar det dock inte mycket bättre än att den hamnade här till sist....

Nåja. Efter att ha grillat ett knippe maträtter med vitlök som en av de mer smakliga ingredienserna i ugnen insåg jag att den tidigare "nypresssad vitlöks-färgen" hade ersatts av en mycket agressiv och illavarslande illgrön färg.

Vips, så slogs jag av den självklara idén att anledningen till detta självklart är att vitlökar egentligen är ondskefulla (?) aliens som är här på vår jord. Eller, rättare sagt, alla aliens använder vitlökarna som förklädnad, och när vi helt fräckt steker på vitlöken i ugnen förångas deras förklädnad, och deras läskigt "Alienj-gröna" färg kommer fram.

Egentligen har de en annan form än just den form pressad vitlök brukar ha, men efter en eventuell vitlökspressning och ugnsstekning är det inte mycket kvar av de stackars liven.

Denna ondskefulla behandling kommer säkert så småningom resultera i att Vitlöksplanetens invånare kommer till vår kära Tellus, för att kväva oss med vitlöksdoft (visst, den luktar uppfriskande, men med för mycket kan man ju inte andas - jag menar vitlökslukten skulle efter ett tag ta syrets plats och då är det ju bara att lämna in....).

Så tänk på det nästa gång ni köper eller passerar en vitlök, att det egentligen är ett knippe främmande organismer som sitter och smygtittar på er!

Och min fråga blir alltså: varför blir vitlöken så ilsket grön när man kört den i ugnen ett tag? (som jag nämnt ovan handlar det om pressad vitlök.)

Dessutom har denna färgväxling skett när vi använde en halvgammal vitlökspress, men då tänkte vi att det skett någon läskig reaktion mellan metallen och vitlöken (alternativt att lite metall från vitlökspressen blandat sig i vitlöken...) så vi skippade att äta den...

Jag har själv upptäckt detta pà gammal krossad vitlök. Det màste vara nàgon form a kemisk reaktion. är din vitlökspress ocksà av aluminium sommin?
Citera
2005-07-28, 12:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag har då aldrig upplevt detta. Senast i går så stekte jag vitlök, en sån där som är en enda lök i stället för klyftor. Blev brunt, inte grönt.
Citera
2005-07-28, 12:21
Medlem
onits avatar
Den var inte gammal då?
Citera
2005-07-28, 14:16
Medlem
irrblosss avatar
Jag hade färsk pressad vitlök på en pizza en gång. Den blev alldeles snorslimegrön. Färgen går inte beskriva. Har för mig det var någon speciell vitlök dock (en mindre variant än den "vanliga").

Edit: Googlade lite och hittade några länkar där det får en förklaring:
http://experts.about.com/q/1425/416332.htm
http://thegarlicstore.com/index.cgi/faq.html
Citera
2005-07-28, 23:39
Medlem
Vitlöken blir grön för att den oxiderar, det är en reaktion när vitlöken utsetts för luftens syre.
Denna processen blir värre om verktyget man skurit/pressat vitlöken är något annat matrial än rostfritt.

För att inte få vitlöken och bli så här kan man marinera vitlöken i nån olja eller annan vätska så att syret inte får kontakt med vitlöken.

/deadlus
Citera
2005-07-29, 07:10
Medlem
Dennos avatar
Bara jag inte blir anmäld för massmord....har ju hackat endel vitlök i mina dagar
Citera
2005-07-29, 11:49
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Det är fint, då verkar det vara löst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in