2014-01-18, 01:23
Medlem
Vet faktisk inte vart en sådan här tråd ska vara, så en mod får gärna flytta den om den kommit fel!

Började med att jag var inne på Facebook och såg reklam för ett bilföretag som främst säljer fälgar, styling mm på deras hemsida verkar det som att man kan beställa vilken bil som helst. Försäljning av bilar i hallar verkar också stort i företaget, främst AMG.

Här är företagets Facebook: https://www.facebook.com/pages/Youca...34788090017357

Deras logo verkar vara seriös, men vem kan inte designa en logga nu för tiden? Deras presentation verkar vara mindre seriös, som lyder: "de positiva företaget,där inget är omöjligt
välkomna att testa oss,ni blir inte besvikna
hemsida youcars.se välkomna"

De flesta bilderna som de har vekar vara solklara Googlebilder, vissa bilder har inte ens något med företaget att göra, bland annat två människor som spelar golv där ett typiskt amerikansk lyxkåk är i bakgrunden, ett barn som sitter på en traktor och till och med en hund med Ninja Turtles dräkt. Visst, det lär ju inte säga att det är en bluff...

Problemet är att adressen (Tre Hjärtans väg 6 i Halmstad) leder till Mr. CAP, som också säljer bilar, stylar osv. Men enligt Allabolag.se så ligger Youcars i Halmstad AB där och inte ett ända spår av Mr. CAP.

Det som gör mig ännu mer fundersam är att slår man in adressen på Google Maps och sedan streetview så kan man se hur liten den byggnaden är. Fönsterna ser helt olika ut på Youcars bilder på facebook än på Google.

Går man in på Youcars hemsida (http://www.youcars.se/index.php) är presentationen bra mycket seriösare. Den enda försäljaren (verkar det som) heter Peter och har telefonnummer 0709550471. Telefonnummret leder btw till Youcars enligt hitta.se mm. Klickar man in på "Bilar i lager" kommer man direkt till Bytbil.com och Youcars alla bilar som är till försäljning, än en gång med bilder från Mr. CAP bilar och nu heter försäljaren helt plötsligt Pebe B och har samma telefonnummer. Något som är roligt är att tre av de sju bilarna är "pebe edition". En av de tre är en Citan från Hartmann med bilder på både som koncept bil och i verkligheten, men det nämns inte alls i försäljningen... Bilderna på konceptbiderna är också från http://www.mercedes-fans.de då den hemsidan står på bilderna.

Man kan också se att en av deras tre samarbetspartners är Mr. CAP, men Mr. CAPs hemsida (http://www.mrcap.com/web) säger inget om Youcars alls...

Är det någon som köpt/beställt/stylat hos Youcars eller sett dem rent fysiskt? Vad tror ni? Är det en skojare eller är det legit på ett väldigt udda sätt?

Min svenska lär inte vara så jätte korrekt och sånt då jag druckit ett par öl och inte helt i nyktert tillstånd
Citera
2014-01-18, 01:31
Medlem
Exitoz123s avatar
Stället ser ju givetvis litet ut på skärmen.

Kollade även kontakt sidan och där är en bild på P*ter B*ngtsson vilket säkerligen förklarar Pebbe B
Citera
2014-01-18, 04:06
Medlem
RufusBrorHektors avatar
Verkar vara en äldre herre med ett intresse att googla fram bilder ifrån google och när folk kommenterar detta då blir han hotfull och påstår sig visst ha den bilen hemma dock står den på andra sidan jorden.
Citera
2014-01-18, 13:13
Medlem
provocative77s avatar
Säljer man stylingprodukter så är det inte ovanligt att man visar hur det ser ut med snodda bilder.
Att det är en röra mellan MrCap o denna firma kan mkt väl bero på samarbete eller gemensam ägarkonstellation.
Vad är TS ute efter? Köpa bil eller styla om sin Dacia? Lite rörigt.

Att hänga ut oseriösa företag gillas. Men då ska man ha lite mer kött på benen. Allt TS har är lite hobbydetetktivarbete som inte påvisat ett dugg mer än att telefonen har två ägare där båda är samma fysiska person.
Citera
2014-01-18, 13:40
Moderator
Har du pratat med mannen i fråga? Gör det först, han kanske löser alla dina problem.
Citera
2014-01-18, 13:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har du pratat med mannen i fråga? Gör det först, han kanske löser alla dina problem.

Precis, jag har aldrig förstått folk som FÖRST skriver ett inlägg på FB istället för att FÖRST ringa och kolla. Om det efter samtalet verkar skumt kan man självklart ta upp frågan här.
Citera
2015-06-03, 20:00
Medlem
Lånar tråden! Är ute efter bil så har kollat runt än del men tycker många bilfirmor verkar oseriösa. Hade jag bott nära kan man ju åka dit och kolla läget men känns som att man vill veta lite mer innan man sätter sig i bilen och åker 8-9 timmar. Tonys bil i Borås är det jag har lite blandade känslor för. Har kollat på solid info har ingen aning hur seriös den sidan är men där står det att "företaget ej är verksamt enligt regler" och dom verkar inte ha någon hemsida

PS skulle naturligtvis bli jätteglad om det visar sig att jag har fel för jag har som sagt ingen aning
Citera
2015-06-08, 12:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jossip
Lånar tråden! Är ute efter bil så har kollat runt än del men tycker många bilfirmor verkar oseriösa. Hade jag bott nära kan man ju åka dit och kolla läget men känns som att man vill veta lite mer innan man sätter sig i bilen och åker 8-9 timmar. Tonys bil i Borås är det jag har lite blandade känslor för. Har kollat på solid info har ingen aning hur seriös den sidan är men där står det att "företaget ej är verksamt enligt regler" och dom verkar inte ha någon hemsida

PS skulle naturligtvis bli jätteglad om det visar sig att jag har fel för jag har som sagt ingen aning

Firman verkar ägas av nån Tony Bajamaja... Har också kollat in lite av deras annonser på en reservdelsbil. De verkar tidigare varit inriktade mer på import av tyska bilar, men när den marknaden mer eller mindre gått i kvav så är de nu mer inriktade på de allra billigaste bilarna som de försöker fixa så att de går igenom besiktningen och kan då säljas med en god förtjänst. De bilar de misslyckas med säljer de som reparationsobjekt för några tusenlappar och de kan vara intressant om man behöver delar t.ex. för att laga krockskador.

Har dock inte besökt dem så jag vet inte hur seriösa de är, men tumregeln är alltid att för bilar som kostar under 30.000 kr så finns alltid reparationsbehov, och mätarställning är mindre viktig än skick.

Firman tar inte emot email/sms så det är antagligen frågan om personer med väldigt dåliga läs/skrivkunskaper på svenska. Så det är telefon som gäller och man bör nog vara duktig på förortssvenska..

Jag skulle nog inte åka i 8-9 timmar för att kolla på bilar där. För mig tar det mindre än en timme dit, men det känns inte riktigt värt besväret.
Citera
2015-06-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Firman verkar ägas av nån Tony Bajamaja... Har också kollat in lite av deras annonser på en reservdelsbil. De verkar tidigare varit inriktade mer på import av tyska bilar, men när den marknaden mer eller mindre gått i kvav så är de nu mer inriktade på de allra billigaste bilarna som de försöker fixa så att de går igenom besiktningen och kan då säljas med en god förtjänst. De bilar de misslyckas med säljer de som reparationsobjekt för några tusenlappar och de kan vara intressant om man behöver delar t.ex. för att laga krockskador.

Har dock inte besökt dem så jag vet inte hur seriösa de är, men tumregeln är alltid att för bilar som kostar under 30.000 kr så finns alltid reparationsbehov, och mätarställning är mindre viktig än skick.

Firman tar inte emot email/sms så det är antagligen frågan om personer med väldigt dåliga läs/skrivkunskaper på svenska. Så det är telefon som gäller och man bör nog vara duktig på förortssvenska..

Jag skulle nog inte åka i 8-9 timmar för att kolla på bilar där. För mig tar det mindre än en timme dit, men det känns inte riktigt värt besväret.

Tack så mycket för svar! Tyckte det samma så skippade den bilen
Citera
2017-02-01, 18:34
Medlem
Mitso83s avatar
Sök på denna firmans namn och på personen i fråga. Han är ökänd i hela Halland. Sen vet jag personligen att han blåst flera kunder samt samarbetspartners vid ett flertal gånger. Köp inget av honom och gå definitivt inte in i något samarbete med denna man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in