2014-01-17, 23:44
Medlem
Hej,
Nu har jag precis installerat Debian på min laptop och har en del frågor som jag hoppas att jag kan få svar på.

Jag laddade ner senaste DVD stable rlsen och installerade endast DVD nr1.

Frågorna:

1. När jag skriver apt-get install openvpn så får jag endast en prompt att sätta i DVD skivan, hur ändrar jag detta och gör så att Debian laddar ner genom internet istället för attväljer från skivan?

2. När jag installerade Debian så fick jag en prompt att någon non free firmewarw behövdes och att jag fick ladda ner den senare, de visade sig att mitt wifi kort inte fungerar så antar att det är gällande det.

3. När jag bootar Debian i början när det kommer upp massa text och sedan så laddad UI så får jag någon varning i texten innan UI laddas upp, antat att de gäller frågan nr2 men jag hinner inte läsa det.
Hur går jag tillväga inne i UI för att få fram loggen över det som skrivs ut innan UI laddas?

4. Jag vill köra min laptop som server, så min fråga är hur gör jag så att Debian fortfarande körs när jag stänger ner skärmen?

5. Mitt inbyggda LAN kort är endast 100mbit så jag tänkte använda det mot internet och sedan köpa ett gigabit USB 2.0 adapter att ha in mot min router, någon som vet ett en bra adapter som fungerar till Debian?
Citera
2014-01-17, 23:57
Medlem
tongzhis avatar
3.
Kod:
cat /var/log/boot.log
skulle jag tro
Citera
2014-01-17, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devos
Hej,
Nu har jag precis installerat Debian på min laptop och har en del frågor som jag hoppas att jag kan få svar på.

Jag laddade ner senaste DVD stable rlsen och installerade endast DVD nr1.

Frågorna:

1. När jag skriver apt-get install openvpn så får jag endast en prompt att sätta i DVD skivan, hur ändrar jag detta och gör så att Debian laddar ner genom internet istället för attväljer från skivan?

2. När jag installerade Debian så fick jag en prompt att någon non free firmewarw behövdes och att jag fick ladda ner den senare, de visade sig att mitt wifi kort inte fungerar så antar att det är gällande det.

3. När jag bootar Debian i början när det kommer upp massa text och sedan så laddad UI så får jag någon varning i texten innan UI laddas upp, antat att de gäller frågan nr2 men jag hinner inte läsa det.
Hur går jag tillväga inne i UI för att få fram loggen över det som skrivs ut innan UI laddas?

4. Jag vill köra min laptop som server, så min fråga är hur gör jag så att Debian fortfarande körs när jag stänger ner skärmen?

5. Mitt inbyggda LAN kort är endast 100mbit så jag tänkte använda det mot internet och sedan köpa ett gigabit USB 2.0 adapter att ha in mot min router, någon som vet ett en bra adapter som fungerar till Debian?

Ursäkta att jag gör det väldigt lätt för mig.

Installera istället något som är baserat på Debian, t.ex. Ubuntu. Finns många andra också, men Ubuntu är nog det mest kända av de som är baserade på Debian. Debian är väldigt strikta med vad som kan komma med i deras distribution.

Sök själv ytterligare information om detta. Jag rör nog bara till det om jag fortsätter. Eftersom du behöver ställa frågorna är det inte Debian du är ute efter.
Citera
2014-01-18, 00:15
Moderator
vhes avatar
Citat:

Kod:
$ sudo su -
$ cat > /etc/apt/sources.list <<EOF
deb http://cdn.debian.net/debian/ stable main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free
EOF

Ovan kan, om du vill vara försiktigare, modifieras till: Se till att följande två rader finns i /etc/apt/sources.list:
Kod:
deb http://cdn.debian.net/debian/ stable main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free

...och ta bort raderna som pratar om CD-rom. (troligen något med file:///mnt/media...)

Citat:

kanske...
Kod:
$ aptitude install firmware-iwlwifi

Citat:

Editera /etc/default/acpi-support, kommentera ut raden som säger LID_SLEEP=true.
Citera
2014-01-18, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
3.
Kod:
cat /var/log/boot.log
skulle jag tro

Fungerade tyvärr inte, några fler förslag?
Citera
2014-01-18, 03:46
Medlem
mr.Floppys avatar
Lite OT, men "sudo" används väl inte i Debian? Istället för "sudo su" kör man väl bara "su"?

Äh är säkert bara för full nu
Citera
2014-01-18, 10:30
Medlem
Citat:
Fungerade tyvärr inte, några fler förslag?

Kod:
dmesg | less
Citera
2014-01-18, 11:08
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Lite OT, men "sudo" används väl inte i Debian? Istället för "sudo su" kör man väl bara "su"?

Du kan använda su, ja, men behöver då kunna rootlösenordet. sudo finns, och används.
Citera
2014-01-18, 14:32
Medlem
Fråga #1: kolla vad Apt använder för källor. Du hittar filen här: /etc/apt/sources.list
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in