Citat:
Ursprungligen postat av
Dr King
En bra strategi är MA-50 / MA-200 strategin. Man beräknar 50 dagars glidande medelvärde för index och 200 dagar glidande medelvärde för samma index. När MA-50 skär ner genom MA-200 uppifrån säljer man allt och köper sedan tillbaka när MA-50 stiger upp ovanför MA-200 igen. Se här för lite mer info:
http://cornucopia.cornubot.se/2011/10/min-primara-strategi-for-borsen.html
Om man bara investerade enligt index mellan 1991 och 2011 fick man dryga 8% per år i avkastning. Följde man däremot MA-50 / MA-200 under samma period fick man dryga 12% per år i avkastning.
Sök på MA-50 MA-200 på Google så kommer du att hitta mer info om denna strategi.
Nu är jag en extrem nybörjare inom detta men försökte läsa lite på den bloggen du länkade, fattade dessvärre inte så mycket pågrund av ord och termer jag inte känner mig bekant med...
Kan någon vänlig själ här inne förklara lite enklare vad denna metod innebär? =D
Vad är Index?
Vad är avkastning?
Vad är likvid?
Jag vet att jag kan söka på internet för dessa frågor och antagligen få ett halvt lexikon fyllt av svar men jag söker änna en enklare förklaring, sådana som brukar finnas för dummies...
Om det finns någon lättläst och/eller grundlig genomkörare av några basic grejor inom aktiehandel som man kanske kan läsa skulle det vara grymt uppskattat!
Tackar i förväg =)