2014-01-17, 18:50
Medlem
stilltons avatar
Nu har vi nått en ny rekordnivå igen.. men det var nästan fem och ett halvt år sen vi var uppe på samma nivå senast. tyvärr satt jag i ungefär samma situation vid den tiden, och satt i princip kvar på det jag hade. har väl i princip bara tjänat igen förlusterna sen raset som följde då.

så denna gång skulle jag gärna sälja innan det börjar vända nedåt. eller åtminstone innan man börjar komma för djupt i svackan.

så vilka säljsignaler ska man leta efter om man vill investera efter dom långa börssvängningarna?

blir börsen nervös bara av att det är nytt "all time high"?
ska man börja sälja om dagspressen börjar skriva om hur mycket man skulle tjänat om man köpte aktier för något år sedan, och tolka det som en säljsignal?
kommer det ånga på tills det är dags att höja räntan?

är det alls möjligt att investera efter dom långa stora börssvängningarna?
Citera
2014-01-17, 19:02
Medlem
Inte så länge vi har låga räntor och bolagen levererar bra siffror. Bara för att man nått ATH betyder det inte att ett ras ska/bör komma. Jag tror på ett ganska trist år med ett par procent plus/minus och en "guppig" resa. Gäller att välja rätt aktier i år!
Citera
2014-01-17, 19:06
Moderator
Dr Kings avatar
En bra strategi är MA-50 / MA-200 strategin. Man beräknar 50 dagars glidande medelvärde för index och 200 dagar glidande medelvärde för samma index. När MA-50 skär ner genom MA-200 uppifrån säljer man allt och köper sedan tillbaka när MA-50 stiger upp ovanför MA-200 igen. Se här för lite mer info:

http://cornucopia.cornubot.se/2011/10/min-primara-strategi-for-borsen.html

Om man bara investerade enligt index mellan 1991 och 2011 fick man dryga 8% per år i avkastning. Följde man däremot MA-50 / MA-200 under samma period fick man dryga 12% per år i avkastning.

Sök på MA-50 MA-200 på Google så kommer du att hitta mer info om denna strategi.
Citera
2014-01-17, 19:10
Avslutad
ATH visar bara vart i utvecklingen mänskligheten befann sig vid den förra tidpunkten, vi är långt mycket mer framåt nu. Den riktiga ATH har inte ens börjat, den som ger sig in på börsen i år kommer göra mer pengar än dom kan drömma om. Företagen har stabila inkomster som växer, Kina och Indiens medelklass växer samt att tekniken går otroligt snabbt framåt (it-3d-nano-bioteknik osv).
Citera
2014-01-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
ATH visar bara vart i utvecklingen mänskligheten befann sig vid den förra tidpunkten, vi är långt mycket mer framåt nu. Den riktiga ATH har inte ens börjat, den som ger sig in på börsen i år kommer göra mer pengar än dom kan drömma om. Företagen har stabila inkomster som växer, Kina och Indiens medelklass växer samt att tekniken går otroligt snabbt framåt (it-3d-nano-bioteknik osv).

Sådana här halleluja-prognoser ska man nog ta med en nypa salt.
Citera
2014-01-17, 21:10
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Nu har vi nått en ny rekordnivå igen.. men det var nästan fem och ett halvt år sen vi var uppe på samma nivå senast. tyvärr satt jag i ungefär samma situation vid den tiden, och satt i princip kvar på det jag hade. har väl i princip bara tjänat igen förlusterna sen raset som följde då.

Sålde du dina aktier på lägstanoteringarna? Annars borde du om du fortsatt investera sedan sista raset gjort stora vinster ändå, även om du suttit på dina aktier hela tiden.
Citera
2014-01-17, 21:50
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Sålde du dina aktier på lägstanoteringarna? Annars borde du om du fortsatt investera sedan sista raset gjort stora vinster ändå, även om du suttit på dina aktier hela tiden.
absolut. grejen för mig var att jag hade mina pengar i diverse fonder från länsförsäkringar. när det hade rasat en del så såg jag chansen att investera. så jag matade in pengar i deras fonder när det var på väg nedåt. vilket jag fortfarande såg som en sund investering när det gick ned, vilket det faktiskt skulle varit.. men när det sen vände så fick jag reda på att dom tydligen hade fått panik och flyttat över det mesta av pengarna till räntepapper, så pengarna jag satsade i en sjunkande aktiemarknad, hade gått till räntepapper. så jag förlorade på nedgången, och fick inte ta del av uppgången.
Citera
2014-01-17, 22:06
Medlem
Rotselleris avatar
Jag personligen tror varken på ras eller nån 20% uppgång iår, snarare 1 eller 2 % upp kanske för helåret. Den bromsade likviditetstillförseln kommer att påverka marknaden samt att de svenska bolagens kassaflöden samt tillväxt är ganska måttlig för tillfället. Nu pratar jag iofs mest industri då jag har bättre koll där och dessa påverkas ju ganska negativt av den starka svenska kronan.

Men detta bygger ju på att det är den svenska börsen man har som investeringsmarknad. Däremot tror jag att HM är en långsiktigt god investering då jag tror att man förr eller senare kommer få för sig att skaffa sig en hävstång.
Citera
2014-01-17, 22:08
Medlem
Christopher.s avatar
Tror vi ska upp de kommande åren.
Citera
2014-01-18, 07:27
Medlem
Six ratios say this market is very overbought
Opinion: The time to build a larger cash position may be near
Citera
2014-01-18, 10:19
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
absolut. grejen för mig var att jag hade mina pengar i diverse fonder från länsförsäkringar. när det hade rasat en del så såg jag chansen att investera. så jag matade in pengar i deras fonder när det var på väg nedåt. vilket jag fortfarande såg som en sund investering när det gick ned, vilket det faktiskt skulle varit.. men när det sen vände så fick jag reda på att dom tydligen hade fått panik och flyttat över det mesta av pengarna till räntepapper, så pengarna jag satsade i en sjunkande aktiemarknad, hade gått till räntepapper. så jag förlorade på nedgången, och fick inte ta del av uppgången.

Fonder är oftast ingen sund investering. Fonder man inte håller sig uppdaterad om är definitivt ingen sund investering.

För att svara på trådens ämne så tror jag inte att något ras kommer sålänge marknadsestimaten inte justeras ned eller något stort händer på makromarknaden. Vinsterna behöver komma ikapp en aning dock, eftersom att värderingarna är aningen ansträngda.
Citera
2014-01-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
En bra strategi är MA-50 / MA-200 strategin. Man beräknar 50 dagars glidande medelvärde för index och 200 dagar glidande medelvärde för samma index. När MA-50 skär ner genom MA-200 uppifrån säljer man allt och köper sedan tillbaka när MA-50 stiger upp ovanför MA-200 igen. Se här för lite mer info:

http://cornucopia.cornubot.se/2011/10/min-primara-strategi-for-borsen.html

Om man bara investerade enligt index mellan 1991 och 2011 fick man dryga 8% per år i avkastning. Följde man däremot MA-50 / MA-200 under samma period fick man dryga 12% per år i avkastning.

Sök på MA-50 MA-200 på Google så kommer du att hitta mer info om denna strategi.
Nu är jag en extrem nybörjare inom detta men försökte läsa lite på den bloggen du länkade, fattade dessvärre inte så mycket pågrund av ord och termer jag inte känner mig bekant med...
Kan någon vänlig själ här inne förklara lite enklare vad denna metod innebär? =D
Vad är Index?
Vad är avkastning?
Vad är likvid?

Jag vet att jag kan söka på internet för dessa frågor och antagligen få ett halvt lexikon fyllt av svar men jag söker änna en enklare förklaring, sådana som brukar finnas för dummies...
Om det finns någon lättläst och/eller grundlig genomkörare av några basic grejor inom aktiehandel som man kanske kan läsa skulle det vara grymt uppskattat!

Tackar i förväg =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in