Citat:
Ursprungligen postat av
RageExtreme
Ja, jag vet att det finns några trådar om detta. Men får inte alla mina funderingar besvarade, så tyvärr måste jag skapa en ny.
Hur jobbar man som bartender? Har man fast jobb, eller jobbar man på olika platser/tar jobb där man får jobb?
Hur ser ekonomin ut? Har man regelbundet med jobb? Är inkomsten säker eller osäker?
Det verkar inte som att man söker bartendrar på arbetsförmedlingen. Skall man då gå runt till nattklubbar och dylikt för att söka jobbet?
Vilket tips har du till en person som vill bli bartender, så att den personen så snabbt som möjligt skall komma upp på fötterna och få hjulet att gå runt?
Tack på förhand, och ha en fortsatt trevlig fredagskväll!

Har du tänkt gå en utbildning just inom detta? Har du erfarenhet från restaurangbranschen sedan tidigare?
Jag har jobbat som bartender 2007-2009 och är utbildad. Jag gick en dyr men bra utbildning där jag genom skolan fick jobbtillfällen på vissa riktigt bra ställen. Problemet är att få riktigt många pass så det motsvarar heltid. Jag ser det mest som ett extrajobb utöver något annat jobb eller inkomst, t.ex. stämplar deltid eller liknande. Du kommer mest om du får jobb att jobba typ inhopp för nån annan eller vid event där alla är gästarbetare för den kvällen/helgen.
Nu har jag bara jobbat i Stockholm och på Gotland, men jag kan nog inte rekommendera den branschen över huvud taget. För det första är det en stor andel oseriöst folk, på alla nivåer. Restaurangbranschen över lag är småkriminell till helkriminell och det är en liten del som inte är någon typ av missbrukare. Dryga människor finns i överflöd.
Jag vet inte vart i Sverige du är ifrån, men är du helt inställd på detta att bli bartender och du accepterar den mörka sidan av yrket som kräver ganska robust psyke och skinn på näsan, så föreslår jag att du lägger omkring 12000 kr för en utbildning på BarAkademi Stockholm. Möjligt att Göteborg har någon bra utbildning, men den enda i Stockholm är den nämnda som är riktigt bra och har kontakter samt anseende. När jag gick där så var det folk från många andra håll i Sverige som tillfälligt bodde där för att göra utbildningen, så det är vanligt. Det du ska göra oavsett vart du går, är att bara nöja dig med de absolut bästa och gå in för utbildningen som om den är svår - därför den är svår. Det var när jag gick över 150 drinkar som ska redovisas teoretiskt och praktiskt, detta inom fem veckor. Du kommer att få lägga all din tid.
Om inte annat så ska du gå in för utbildningen till 200% av den anledningen - utöver att klara godkänt - också maximera möjligheterna för att få jobb. Är du riktigt duktig så kan ägaren till skolan fixa jobb till dig om han verkligen vill. Det kan också bli exakt inget jobb alls om lärarna ser att du är medioker eller rentav dålig.
Har du finansiering? Vart är du ifrån?