2014-01-17, 16:24
Medlem
tevins avatar
Ska få en summa pengar i gåva av min mamma (under 100k) Hur är det med skatt och liknande? Ska ev börja plugga snart också, finns det chans att en större summa pengar på kontot skulle försvåra ex. csn?
Citera
2014-01-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tevin
Ska få en summa pengar i gåva av min mamma (under 100k) Hur är det med skatt och liknande? Ska ev börja plugga snart också, finns det chans att en större summa pengar på kontot skulle försvåra ex. csn?

Gåvoskatten har väl avskaffats och låter lite pengar för att påverka CSN. Du får väl kolla upp det för att vara absolut säker men borde inte vara några problem.
Citera
2014-01-17, 16:35
Medlem
revodnebs avatar
Gåvoskatten är avskaffad, men passa på att göra det nu. När/om sossehelvetena tar makten igen så kommer den tillbaka som ett brev på posten...
Citera
2014-01-17, 16:36
Medlem
tevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Gåvoskatten är avskaffad, men passa på att göra det nu. När/om sossehelvetena tar makten igen så kommer den tillbaka som ett brev på posten...

Gulligt, tack!

Så om jag har dessa pengar på mitt sparkonto kommer de inte försvåra min framtid vid ex. studiebidrag el liknande?
Citera
2014-01-17, 16:47
Medlem
Zedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tevin
Gulligt, tack!

Så om jag har dessa pengar på mitt sparkonto kommer de inte försvåra min framtid vid ex. studiebidrag el liknande?

Jag hade ett större belopp än det på sparkontot när jag började studera så det har jag svårt att tro. Lycka till med dina studier!
Citera
2014-01-17, 16:52
Medlem
tevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeds
Jag hade ett större belopp än det på sparkontot när jag började studera så det har jag svårt att tro. Lycka till med dina studier!

Tack!

och tack ni andra också :-)
Citera
2014-01-17, 16:59
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför skulle det göra det?
Det var sossarna som med benäget tillstånd av (V) och (MP) slopade arvs och gåvoskatten.
Finansministern på den tiden hade inte hästsvans och hette Pär Nuder och inte Anders Borg.
Att vilja införa den igen vore lite som att skjuta sig själv i foten eller som det heter i branchen "Ta politiskt självmord"

För övrig stämmer det att gåvoskatten sedan 2005 (tack och lov) är avskaffad.
Citera
2014-01-17, 22:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Det var sossarna som med benäget tillstånd av (V) och (MP) slopade arvs och gåvoskatten.
Finansministern på den tiden hade inte hästsvans och hette Pär Nuder och inte Anders Borg.
Att vilja införa den igen vore lite som att skjuta sig själv i foten eller som det heter i branchen "Ta politiskt självmord"

Det är bra att vi har en polis här (om än liten). Jag har inte påstått att det var moderaterna som avskaffade den. Däremot vet jag att det är de rödas våta dröm att få införa den igen. Sen att det är politiskt självmord är en annan femma.
Citera
2014-01-19, 12:37
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis

Arvsskatten avskaffades i kölvattnet ( ) av tsunamin i Thailand 2004 så att dom kvarvarande familjerna skulle slippa den skatten. Har för mig att det var ett ståhej när det stod klart att pengarna från dom omkomna skulle skattas innan dom kom till släktingarna. Det gick inte då att stå emot trycket från allmänheten.

Jag tror att den kan komma att återinföras.
Citera
2014-01-19, 12:54
Medlem
Svinsvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Arvsskatten avskaffades i kölvattnet ( ) av tsunamin i Thailand 2004 så att dom kvarvarande familjerna skulle slippa den skatten. Har för mig att det var ett ståhej när det stod klart att pengarna från dom omkomna skulle skattas innan dom kom till släktingarna. Det gick inte då att stå emot trycket från allmänheten.

Jag tror att den kan komma att återinföras.
Beslutet att avskaffa arvsskatten togs strax före tsunamin. Efter tsunamin ändrade man retroaktivt datumet för när ändringen trädde i kraft så att tsunami-offrens arvingar inte skulle behöva skatta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=542290
Citera
2014-01-19, 12:59
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinsven
Beslutet att avskaffa arvsskatten togs strax före tsunamin. Efter tsunamin ändrade man retroaktivt datumet för när ändringen trädde i kraft så att tsunami-offrens arvingar inte skulle behöva skatta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=542290
Just, det är ju några år sedan, hade inte koll på alla detaljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in