2014-01-17, 16:17
Bannlyst
Lyssna på detta klipp, det handlar om en subjektiv iakttagelse av en människa som föddes som kvinna, tidigare var lesbisk och beskrev sig som "butch" och som numera är man om skillnaden innan och efter testosteroninjektionerna:

http://www.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/220/testosterone?act=2

Bland annat märkte personen i fråga hur hEn snart efter injektionerna började få ett ökat intresse av vetenskap, hen fick en mycket mer djupgående förståelse i hur fysik fungerar, kåtheten förstärktes något enormt och hen fick stora problem med att gråta.

Med andra ord: Stereotyperna förstärktes något enormt i detta klipp - Från att ha varit kvinna under hela sitt liv så börjar personen efter testo att bli mer logisk, vetenskapligt intresserad, mindre empatisk och får mycket svårare att gråta.

Det skulle vara väldigt intressant att höra vad feministerna har att säga om detta. Många påstår ju att kvinnor är mindre intresserade av vetenskap pga "sociala konstruktioner", även gråt och empati anses vara ett resultat av social ingenjörskonst.

Hur kan det då komma sig att när personen i fråga slänger i sig manlig könshormon, så börjar hen snart nog agera precis som en man? Detta ENBART pga hormoner - SAMMA uppfostran (som tjej), SAMMA "sociala programmering" - men VIPPS så förändras intressen, känslighet etc?
Citera
2014-01-17, 16:58
Medlem
-vaas-s avatar
Därför det är inte socialt konstruerat utan biologiskt medfött.
Citera
2014-01-17, 17:04
Medlem
Utifrån detta kan man ju inte avfärda att allt hänger på placebo.
Citera
2014-01-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatpussy
Jag är allvarlig. Om du fick en injektion saltvatten och någon sa att den skulle göra dig mer manlig skulle du antagligen känna dig mer manlig.

Det är därför man har kontrollgrupper och sånt, där man ger bs till en gruppen och riktiga grejer till andra. Sen ser man om det blir någon skillnad.
Citera
2014-01-17, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Jag är allvarlig. Om du fick en injektion saltvatten och någon sa att den skulle göra dig mer manlig skulle du antagligen känna dig mer manlig.

Det är därför man har kontrollgrupper och sånt, där man ger bs till en gruppen och riktiga grejer till andra. Sen ser man om det blir någon skillnad.

Lyssnade du på klippet? Han gick ifrån decennier av "kvinnoprogrammering" då hen var kvinna först, till att efter injektion HELT PLÖTSLIGT få en mycket djupare förståelse av fysik och intresse i vetenskap.

Du kan på fullaste allvar inte tro att detta handlar om PLACEBO? Det var alltså PLACEBO som gjorde att ett intresse för vetenskap som aldrig tidigare funnits där helt plötsligt kom till av testoinjektioner? Hen förväntade det sig inte direkt, precis som hen säger i klippet, hen förväntade sig heller inte den enorma kåtheten då det för hen var helt oförståeligt, men likförbannat kom beteendena.

Jag tror du sitter och skyller detta på placebo för att du ej vill ifrågasätta din egna världsbild om könet som social konstruktion.
Citera
2014-01-17, 18:14
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Lyssnade du på klippet? Han gick ifrån decennier av "kvinnoprogrammering" då hen var kvinna först, till att efter injektion HELT PLÖTSLIGT få en mycket djupare förståelse av fysik och intresse i vetenskap.

Du kan på fullaste allvar inte tro att detta handlar om PLACEBO? Det var alltså PLACEBO som gjorde att ett intresse för vetenskap som aldrig tidigare funnits där helt plötsligt kom till av testoinjektioner? Hen förväntade det sig inte direkt, precis som hen säger i klippet, hen förväntade sig heller inte den enorma kåtheten då det för hen var helt oförståeligt, men likförbannat kom beteendena.

Jag tror du sitter och skyller detta på placebo för att du ej vill ifrågasätta din egna världsbild om könet som social konstruktion.

Och jag tror att alla som tycker att detta är fullständiga bevis på att kön bara är biologiskt inte vill behöva ifrågasätta den världsbilden.

Att tro hårt att det är antingen eller är ju inte att rekommendera (eftersom det lätt skapar olika nackdelar på båda håll).

Att delar av det är placebo anser jag inte kan avfärdas.
Citera
2014-01-17, 21:18
Medlem
Citat:

Jag kommer ihåg när jag var i tidiga tonåren och drack alkohol för första gången. Jag hade ingen aning om hur det skulle vara utan visste bara att jag kunde bli full. Tar en klunk och får genast massor av de symptom man får när man blir full trots att jag själv aldrig varit full och bara trott att man blev vimsig när man blev full. Ändå fick jag andra symptom för att jag helt enkelt trodde på det, så ja, placebo kan vara konstigt.

Visst kan man väl tro att hen inte endast ändrades beroende på placebo. Att kvinnor t ex. är mer känsliga har en tydlig biologisk faktor som flera gånger bevisats i tester när det gäller hormoner. Dock tror jag inte direkt på det där med vetenskap och logik. Att hen kan tänka mer logiskt kan ju betyda på att hen tänker mindre empatiskt. Det är ju ett sätt att förbättra ens logiska kunskaper, eftersom logik och känslor är absoluta motsatser och att man inte kan ha känslor om man är 100% logisk och inte heller om man är 100% känslor (fast det nu inte finns någon som är 100% känslor som jag vet om i alla fall). Men att man ska få ett större intresse av vetenskap känns mer som placebo. Att människor har ett stort intresse av vetenskap har inte med könet att göra utan vår utveckling som individer och alltså helt enkelt människor. Alltså vore det ytterst underligt att endast män skulle få intresse av vetenskap då det från början och biologiskt mer är ett intresse inom natur och hur världen fungerar vilket inte skulle vara helt logiskt om det bara hände hos mannen och inte hos kvinnan. Alltså borde att hens enorma intresse i vetenskap vara delvis placebo effekt, även om hen kanske bara i det undermedvetna såg vetenskap som något manligt.
Citera
2014-01-18, 08:42
Medlem
Rois avatar
Finns vettigare sätt att studera effekterna av testosteron, vilket även görs.

Däremot finns det ju även grundskillnader i hur människors neurologi fungerar, vilka nog inte blir särskilt påverkade av testosteron.
http://www.theatlantic.com/health/archive/2013/12/male-and-female-brains-really-are-built-differently/281962/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in