2014-01-16, 18:56
Medlem
Hej!

Har för ett par veckor sen köpt en beg bil av ett företag här i stockholm. Kan inte speciellt mycket om bilar och tog tyvärr inte med mig någon bilkunnig vid inköpet. Utan jag testkörde den och tyckte allt verkade fine. De va en saab årsmodell 2000 som gått precis under 20k mil. Priset var 15.000. Men jag bestämde mig för att återkomma senare för att se om jag hittade något mer intressant , men jag bestämde mig efter ett par dar att köpa den här saaben. Så jag åkte dit igen och testkörde en sista gång och allt fungerade som de ska förutom de kända pixelfelet då i displayen. Skitsamma tänkte jag och slog till. De var inte speciellt mycket papper som gick fram och tillbaka under köpet utan han knappade lite på sin dator och sa att nu var ägarbytet gjort och sen fick jag med mig ett kvitto sen va de klart.

Men nu till problemet, den har börjat styra konstigt i framvagnen lite åt olika håll när de blir ojämnheter i vägbanan. Samt att fönstret på höger sida fram läcker luft som blir rätt störande i längden (de uppkom efter jag dragit ner rutan en gång) det verkar som att rutan lägger sig fel längst upp så att de läcker luft. Plus att ibland så rycker det till lite i ratten i låga hastigheter. Frågan är då om jag kan få företaget jag köpte bilen av att betala tillbaka lite av summan eller kanske häva köpet?

Så som jag förstått de efter jag kollat lite är att fel som uppstår på bilen 3 (6?) månader efter försäljning räknas som ett ursprungligt fel om inte försäljaren kan motbevisa det. Och sådana fel måste då säljaren informera mig om innan köp vilket han inte gjorde. Och om jag då hör av mig om detta så ska försäljaren bli skyldig att antingen ge mig tillbaka en summa som motsvarar vad det kostar att åtgärda problemen, häva köpet eller att själv åtgärda problemen. Funkar det här ? Vad händer om han säger att de är jag som orsakat problemen, hur tar jag det vidare då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in