2014-01-16, 01:10
Medlem
Otsir63s avatar
Låt oss säga att en person, som har två barn, avlider. Han/hon är inte gift så barnen är enda arvingar. Det visar sig att den avlidne har stora skulder hos Kronofogden och även bolån hos banken. Dödsboets tillgångar täcker återbetalning av bolånet och bara en del av skulderna hos KFM, men det blir 500 000 kr kvar i skuld till Kronofogden. Vad händer med det?
Citera
2014-01-16, 01:16
Medlem
revodnebs avatar
Skulderna skrivs av.
Citera
2014-01-16, 01:20
Medlem
Otsir63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skulderna skrivs av.
Menar du då att fordringsägarna blir utan pengar eller går staten in och betalar?
Citera
2014-01-16, 01:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otsir63
Menar du då att fordringsägarna blir utan pengar eller går staten in och betalar?

Fordringsägarna blir utan.

Editerad.
Citera
2014-01-16, 01:39
Medlem
Otsir63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fordringsägarna blir utan.

Editerad.
OK! Tack.
Citera
2014-01-16, 11:19
Medlem
Enydrions avatar
man kan inte ärva skulder.
Citera
2014-01-16, 16:23
Medlem
Otsir63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
man kan inte ärva skulder.
Nä, det hade jag på känn också. Det jag mest ville veta var vem som förlorade på det och uppenbarligen är det fordringsägarna. Däremot är det väl så att om det inte finns tillräckligt med medel i dödsboet för att täcka begravningskostnaderna så går väl kommunen in och betalar det, eller?
Citera
2014-01-16, 17:54
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Dödsboet försätts väl i konkurs?
Citera
2014-01-16, 18:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Däremot är det väl så att om det inte finns tillräckligt med medel i dödsboet för att täcka begravningskostnaderna så går väl kommunen in och betalar det, eller?

Ja se bara till att kontakta kommunen först innan man skriver på nåt på en begravningsbyrå.. för då kan den som skriver på få betala det man beställer.
Citera
2014-01-20, 01:07
Medlem
Citat:
Nä, det hade jag på känn också. Det jag mest ville veta var vem som förlorade på det och uppenbarligen är det fordringsägarna. Däremot är det väl så att om det inte finns tillräckligt med medel i dödsboet för att täcka begravningskostnaderna så går väl kommunen in och betalar det, eller?
Begravningskostnaderna går före KFM-skulderna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in